Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, April 7, 2009

How 2 b good naqib?

Posted on 10:45 PM by Benz Ali




Buku ini menerangkan tentang bagaimana mengendalikan halaqah atau lebih mesra dipanggil usrah. Buku ini dikarang oleh Satria Hadi Lubis. Segala permasalahan mengenai usrah dihandle dengan baik di dalam buku ini secara soal jawab.


Kata Ustaz H.M Ihsan Tandjung (Dai, Muballigh) : Murabbi juga seorang manusia yang tidak luput dari khilaf dan ketidaksempurnaan. Di sinilah kita menemukan relevan terbitnya buku karya al-akh al fadhil Satria Hadi Lubis.


Menurut Musyaffa A. Rahim (Staf Bidang Pembinaan Kader DPP PKS): Melalui buku ini penulis menuangkan pengalamannya potensi dan ilmu yang dimiliki, serta pandangan beliau terhadap berbagai hal yang terjadi dalam halaqah. Dengan buku ini, beliau mengajak kita untuk secara bersama-sama memperhatikan hayawiyah (dinamika), fa’aliyah (Efektif.) dan intajiyah (Prokdutiviti.) halaqah yang menjadi tumpuan harapan Islam dan kaum Muslimin.


Halaqah atau usrah adalah kelompok pengajian Islam dengan jumlah anggota terbatas yang biasanya tidak lebih dari 12 orang. Beberapa aktivis dakwah ada yang menyebut halaqah dengan istilah pengajian kelompok, mentoring, ta’lim, usrah, tarbiyah, dan lain-lain. Apa pun istilahnya, yang jelas halaqah sangat strategis untuk menumbuhkan kader dakwah berkualiti. Hal ini sudah dibuktikan oleh berbagai kelompok pergerakan Islam (Harakah.) di seluruh dunia.


Namun, realitinya, membina halaqah / usrah bukanlah pekerjaan yang mudah. Ada berbagai kendala dan persoalan yang menghadang perjalanan halaqah. Sayangnya, persoalan itu seringkali kurang ditanggapi serius. Bahkan mungkin dibiarkan selesai dengan waktu.


Oleh kerana itu, di dalam buku ini penulis mencuba menawarkan penyelesaian untuk memecahkan berbagai persoalan yang muncul dalam perjalanan halaqah. Dengan harapan agar para pembaca- khususnya mereka yang akan atau telah membina halaqah- menjadi semakin terampil membina halaqah.


Teknik penulisan buku ini disusun dengan gaya soal jawab. Diumpamakan


Antara tajuk-tajuknya yang memikat Bab 1: Masalah merekrut 1)Enggan membina halaqah. 2)Tidak percaya diri dalam membina halaqah. 3)Orang-orang yang kena diutamakan dalam merekrut.


Bab2: Masalah di awal pembinaan 1)Gugul di awal halaqah. 2)Cara menarik simpati. 3)Cara menumbuhkan kepercayaan.


Bab 3: Masalah komunikasi 1)Pendengar yang buruk. 2)Terlalu banyak bertanya. 3)Bertanya di luar topik.


Bab 4:Masalah Peribadi 1)Peserta jarang hadir. 2) Peserta sering terlambat. 3)Peserta enggan berinfaq. 4)Kekecewaan terhadap Murabbi.5)Peserta ingin menikah


Bab 5: Masalah Sistem 1) Mengapa murabbi hanya satu? 2)perbedaan jamaah dengan harakah dan organisasi umum 3)kerjasama dengan harakah lain.


Akhir, buku ini cuma setebal 339 Muka surat. Tidak terlalu tebal kan?


No Response to "How 2 b good naqib?"

Leave A Reply