Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Wednesday, May 19, 2010

Khidmat ummah..!

Posted on 4:05 PM by Unknown

Your Blog :duniaunderground.wordpress.com



Sebuah keluarga datang bertamu di rumah Ali Jinnah. Ali Jinnah maseh belum pulang ke rumah lagi.



"Mungkin maseh di tempat kerja," kata isteri Ali Jinnah di muka pintu tanpa membenarkan isi keluarga itu untuk masuk ke dalam rumah. Ali Jinnah tidak pernah pesan apa-apa pun tentang ini, kerana dia lelaki yang baik yang percaya lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Manakala seorang perempuan yang baik tidak akan membenarkan orang-orang yang tidak dikenali untuk masuk ke dalam rumah.



Bayi kecil milik keluarga itu mula menangis. Di luar panas seakan membakar. Gusar resah kelihatan terpamer muncul di wajah mulus isteri Ali Jinnah.



"Tidak mengapa. Kami faham." Kata ketua keluarga itu. Isteri Ali Jinnah hanya senyum tawar. Mana pula pergi abang Ali tengahari begini?



Hampir lima belas minit, ada sebuah kereta terpakai memasuki perkarangan rumah Ali Taqi yang berpagar dawai. Ali Taqi membuka pintu kereta. Dilihatnya ada seorang lelaki berbadan sasa, beberapa orang perempuan yang berjilbab niqab, beberapa orang remaja lelaki dan seorang remaja perempuan dan seorang bayi kecil.

***

“Kami mahu melakukank khidmat.” Tegas bunyinya.


“Khidmat?” Zehra yang lebih terkejut daripada Ali Jinnah. Setiausaha Agung FI yang paling menonjol beberapa tahun ini cuma menunjukkan sedikit riak tidak mengerti.


“Kenal Ustaz Dzul?” Tanya lelaki agam itu lagi.


“Pendiri Madrasah Baitul Qurra’?” Ali menyambut pertanyaan. Lelaki bertubuh agam itu menganggukkan kepalanya sekali. Ahli-ahli keluarganya yang lain hanya memandang Ali Jinnah dan isterinya tanpa meliarkan bola mata mereka menjamah peabot-perabot murah tempatan secondhand milik keluarga Ali Jinnah.


“Dia yang minta saya datang ke sini.” Luncur lelaki itu lagi.


“Harap dapat cerita dengan lebih terang. Ayat-ayat tuan masih kabur langsung. Kelam. Nak bagi anak perempuanlah. Sanggup ceraikan dua orang dari seorang isterilah untuk bagi kepada Tuan Alilah..,” Zehra mula meninggi suara. Sesekali, dia mengerling Ali Jinnah yang hanya diam dan berwajah serius. Konon, fikir Zehra.


Suasana agak panas. “Global warming,” kata Ali Jinnah lalu bangkit berdiri dan memulas penanda aras kipas angin ke angka empat. Seorang perempuan yang dibawa bersama lelaki agam itu kelihatan tertawa di sebalik niqab yang dipakai.



Apa yang lucu entah? Tanya Zehra dalam hati sambil keningnya berkerut dan bercantum. Ali Jinnah kembali duduk di sisi di tepi Zehra seraya meletakkan tangan kanannya atas peha Zehra. Zehra jadi damai.


“Boleh jelaskan dengan lebih baik seperti yang isteri saya minta?” Pinta Ali dengan lebih diplomasi.



Lelaki bertubuh agam itu berdiri dan mula bercerita.



“Mungkin kau perlu jumpa Ali Jinnah. Dia pernah datang tadah kitab di sini hampir tiga tahun.
Tidak ada orang FI yang semacam dia. Dia pernah ke Mesir dan menetap di sana, dan berguru dengan guru-guru murabitun-murabitun Ikhwan di sana. Apa yang mahu dicarinya lagi di bumi kontang maaruf di tempat aku, aku pun tidak tahulah. Tetapi dia kata, atmosfera di Baitul Qurra’ amat tenang di sebalik jerebu maksiat di negeri ini. Dia kata lagi, dia mencari tempat perlindungan untuk membina kekuatan.”



“Ustaz Dzul sendiri macam mana? Saya rasa, lebih baik saya berkhidmat untuk ustaz dan keluarga. Er, tentang lelaki bernama Ali tu saya difahamkan Ustadz Dzul sendiri pernah memarahi dia dan menyuruh dia keluar dari sini. Saya tidak faham.” Kata lelaki, Musa B. Imran. Keluarga Musa maseh menunggu di luar.



Ustaz Dzul lelaki yang sudah berumur enam puluh tiga tahun itu memikir-mikir sesuatu.



Wajahnya tidak kelihatan seperti usianya. Musa beranggapan Ustaz Dzul seperti baru tiga puluh enam.


“Itu cerita lama. Ya. Memang patut pun saya halau dia. Dia begitu kurang ajar, tidak berdisiplin, pengecut, penakut, dayus, pemalas, jika dia maseh tinggal di sini?? Apa dia ingat ini tempat untuk beruzlah-uzlah?”


Mata Ustaz Dzul membulat, memerah, dan urat-urat yang mula terjelma di dahinya menggambarkan dia benar-benar marah.


Musa mahu mematikan angin yang mulai naik meluap-luap tetapi Ustaz Dzul dengan perlahan-lahan menarik nafas dalam keadaan mata terpejam lalu kembali tenang.



“Ini zaman peperangan. Barangsiapa yang mengundurkan diri saat ini, dia adalah tidak boleh dimaafkan. Kesudahan akan tiba tidak berapa waktu lagi. Ini bukannya pondok persembunyian, ini ialah markas jihad..,”



Dahulu, Musa B. Imran pernah mendengar tentang kata-kata seorang Ketua Rijal FI yang meminta ditukar sahaja nama markas kepada nama lain kerana dibimbangi menimbulkan persepsi kurang baik. Sungguh kepenakutan..!



“Peperangan, boleh jadi bukan esok adalah hari terakhirnya. Dan bukan semestinya peperangan mestilah bersenjata. Tidak mengapalah dahulu, jika mahu berehat, mengumpul kekuatan-kekuatan yang telah diragut di dalam peperangan sebelumnya. Namun, adalah haram jika terus membiarkan peperangan tanpa kawalan. Kita adalah umat terbaik, kuntum khaiyra ummah..! ukhrijat linnas..! ta’muruna bil ma’ruf wa tanhauna ‘anil munkar..! Macam mana mahu melakukan semua itu jika uzlahlah adalah jalan kita?”


Rasa hormat kepada orang tua yang duduk bersimpuh di hadapan Musa, melonjak-lonjak. Meski aku tidak dapat jadi seperti dia, aku mahu keturunan-keturunan aku jadi seperti dia nanti.! Meski mungkin pasti aku tak dapat mereguk telaga kesyahidan, insyaAllah wa bi iznillah cicit-cicitku pasti akan menikmatinya nanti jika aku sudah mula menanam ‘pokok durian’ itu mulai dari sekarang!



“Uzlah, Imam yang agung AlGhazali itu pun beruzlah. Tetapi dia bukan beruzlah bermetafora. Dia beruzlah hingga membangkitkan singa keluarga Ayyubi! Hingga tanah Palestina akhirnya menjadi tanah kita semula.”



“Maka, saya belum tahu lagi atas alasan apa dia terkeluar?” Musa tiba-tiba jadi berani untuk bersoal.



Ustaz Dzul kelihatan mengumpul nafas lagi. Semutar yang dipakai, diperkemaskan lagi. Tampak lebih segak, bisik mersik hati kecil Musa B. Imran. Keluarganya yang selalu dibasuh tentang kemuliaan dan kehormatan seseorang yang cintakan syahid, akan teguh menunggu. Biarlah kami, yang bukan terdiri dari kalangan kaum intelektual cerdik pandai kaum Muslimin menyalurkan gas pertolongan dalam bentuk ini. Lagipun, waktu-waktu aku kuliah Dhuha di Madrasah Baitul Qurra’, Ustaz Dzul seringkali bahkan banyak kali memberitahu tentang kelebihan khidmat. Khidmat ini, kata Ustaz Dzul sering sahaja dipandang enteng oleh kebanyakan orang. Orang kebanyakan lebih menggemari aksi-aksi popular. Tanpa, mereka ketahui bahawa, aksi-aksi popularlah lebih banyak mengundang bahana riya’, dan segala macam lagi mazmumah hati. Buang tahi cicak, atau membasuh permaidani berhabuk sebagai misal. Ada siapa-siapa berani langka untuk cerita dekat kedai kopi atau laman sesawang??




“Aku mahu dia berjihad sesuai dengan kapasiti dan ability yang dimilikinya. Itu sahaja.”
Apabila bait cerita lelaki agam yang bernama Musa B. Imran itu telah selesai, wajah Ali Jinnah jadi tercengang-cengang.



“Jadi, khidmat jenis apa yang keluarga kamu boleh beri?” Tanya Zehra.

No Response to "Khidmat ummah..!"

Leave A Reply