Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, February 22, 2011

Ringkas Eagle Eye.

Posted on 11:23 AM by Unknown

Your Blog : benzcinta-islam.blogspot.com


Eagle Eye, bercerita tentang komplot sistem. Tema yang agak sama dengan The Terminator tetapi bukan stereotaip klasik. Keganasan teknologi. Jikalau di dalam Terminator, sebuah robot ganas dan brutal dari masa depan diutuskan ke masa sekarang untuk menghapuskan John Connor supaya John Connor tidak datang untuk menyelamatkan bangsa manusia di masa mendatang. Suatu tentang Terminator ini mengingatkan tentang usaha-usaha yang dilaksanakan regim Abbasiah dalam menghapuskan bakal Mehdi Muntazar untuk tidak menjadiMehdi yang ditunggu-tunggu. Tidak tahulah pula jikalau James Cameron ada terbaca Nahjul Balaghah atau lain-lain kitab daripada ayatollah-ayatollah Syiah yang lain.

Walaupun begitu, filem Eagle Eye ini terlalu propaganda.... Lihat sahaja pada MQ-9 Reaper dan UCAV yang dipakai untuk memburu Jerry (Lakonan Shia.) dan Tom Morgan (Lakonan Billy Bob Thornton.) seorang FBI yang mahu meloloskan diri dari pengejaran. Ternyata, Hollywood adalah jentera propaganda militari yang cukup baik. Rasanya RTMkena belajar lebih dengan produk-produk kafir ini.

Shia Labeouf selalu sahaja berlakon tentang filem-filem propaganda seperti ini. Lihat semula saga filem Transformers yang berterus terang kepada setiap jelata dunia yang kepesatan dan kecanggihan teknologi perang Amerika sudah semakin ganas dan terlalu mencabar untuk dicabar balas. Sayyid Qutb, yang pemikirannya telah melangkaui zaman itu pun ada berkata bahawa kita tidak akan mampu sekurang-kurangnya buat masa ini untuk melawan mesin-mesin robot jentera-jentera perang dari Amerika atau negara-negara Eropah lain.

Teramat susah nak berjumpa dengan filem Hollywood yang sunyi dari propaganda. Semuanya ada. Suatu masa dahulu, VHS (Violence, horror & sex.) yang menjadi tema kejelikan bangsa bermaruah kita untuk menonton filem-filem hasilan bharat akan tetapi kini VHS yang sama itu jugalah modal besar Hollywood untuk mengembangkan apa sahaja yang mereka percaya.

Technophobia - dan Michelle Monaghan antara bunganya - Ketakutan terhadap teknologi.... Sebenarnya salah jika kita pun turut teracun dengan dogma-dogma mereka. Kata kementerian pertahanan yang turut berlakon dalam Eagle Eye, "Sometimes the very measures we put into place to safeguard our liberty become threats to liberty itself," Bukan. Yang salah bukannya teknologi itu. Sejarah, telah membuktikan yang teknologi itu cumalah satu alat. Yang merosakkan manusia adalah tangan-tangan manusia itu sendiri. Nuklear, di tangan
Iran menjadi kuasa penjanaan sumber tenaga. Akan tetapi di tangan daulah Amerika menjadi neraka untuk Nagasaki dan Hiroshima.

Filem ini, berkisar tentang kejahatan keganasan atau betapa kesyaitanan teknologi. Ada mata, yang sedang mengawasi. Helang, adalah simbol kepada negara polis koboi Amerika moden hari ini. Suatu masa dahulu, penulis agak ketakutan kerana memberikan banyak maklumat penting ke dunia netizen. Bimbang, kerana diceroboh masuk dan akan dipanah petir halilintar dari satelit agung kepunyaan agensi perisikan kerajaan atau daulah Amerika tadi.

Tetapi setelah bertahun-tahun, sebelum abad Facebook tercipta penulis merasa amat lenguh dan tidak larat untuk melayan ketakutan yang terlalu membebankan ini. Bayangkanlah penulis terpaksa mengubah-ubah password dan mempunyai banyak jenis alamat emel dan merancang untuk mengguna lagi berbelas-belas emel dan kata kunci yang pelik-pelik untuk mengelirukan pihak musuh yang mempunyai sistem yang canggih lagi efisyen. Maklum sahajalah ketika itu Amerika laknat tengah mendajal bumi Afghanistan sebelum berangkat ke Iraq untuk mengebom kepala Saddam yang keras kepala dan merompak royalti minyak bisa sahaja membikin panas setiap anak-anak muda Islam yang ranggi dan berkepala metal.

Enemy of the State - lakonanWill Smith agak menyamai filem ini meskipun aksi-aksi kekuatan teknologi di dalam filem lakonan Will Smith itu tidaklah seganas yang ditonjolkan dalam sci fi thriller Eagle Eye penuh berbahaya ini.

Bagi penulis, yang berdarah merah, berkulit sedikit putih dan bermata agak sepet seperti cina dan tidak pernah ke daulah Amerika, keterujaan penulis dengan material pop yang dipasungkan di dalam Eagle Eye ini amatlah bagus meski tidaklah sama persepsi penulis dengan komentar-komentar orang putih yang mengkritik dengan lancang sekali tentang filem blockbuster ini. Sekurang-kurangnya filem arahan D. J. Caruso ini tidak begitu klise dan antiklimaks sepertimana cereka-cereka rama-rama filem-filem dan drama-drama Melayu. Mungkin, inilah penyebabnya filem-filem Hollywood terus memukau dan menyihir segenap massa dari pelbagai lapisan dan masuk ke setiap lorong dan ceruk hasil kritik demi kritik yang merekonstruksikan semula filem-filem yang akan dibuat pada masa-masa seterusnya.

Meski filem ini dibantai dengan agak teruk oleh pengkritik-pengkritik separa masa dan amatur, tetapi filem ini tidaklah cakap sahaja lebih sepertimana sebuah karya agung Dr Rozmey dalam kebanyakan akhbar-akhbar rasmi kerajaan tentang 2 Alam yang akan meletupkan persada filem tempatan. Eagle Eye mengutip $29.1 million dolar (Bukan Rupiah atau Ringgit.) di 3,510 pawagam US dan Kanada, termasuk dalam rangking rekod pecah panggung! November 30, tahun 2008 kutipan satu dunia $173.2 million - $100.2 million di US dan Kanada baki $73 million lagi di lain-lain kawasan.

Sumber kacukan:-

http://www.rottentomatoes.com/m/eagle_eye/
http://en.wikipedia.org/wiki/Enemy_of_the_State_%28film%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Eagle_Eye
http://sundaytimes.lk/081207/TV/sundaytvtimes_06.html

3 Response to "Ringkas Eagle Eye."

.
gravatar
risalah Says....

salam. entri yg membina.. tp eagle eye bukan cerita lama dah ke? maaf jika silap. ana mengharapkan isu2 dari cerita latest or yg belum keluar.. anyway.. nice post

.
gravatar
Unknown Says....

:) Terima kaseh yang sanggup komen. Maseh banyak yang kena diperbaiki.

Leave A Reply