Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, April 12, 2011

Fullmetal Alchemist: Sebuah anime penuh simbolisme yang menggerunkan.

Posted on 11:13 AM by Unknown



Your Blog : benzcinta-islam.blogspot.com

Sebuah anime yang terhangat di pasaran. Pernah ditayangkan di TV3 untuk beberapa siri. Tetapi rasanya Dragon Ball lebih lama dan lebih popular ditayangkan. Walaupun begitu, anime ini punya magisnya yang tersendiri. Memperkenalkan, Full Metal Alchemist (FMA)!

Ianya bukan anime biasa. Anime ini bukan sebarang anime. FMA mengajarkan sesuatu. Ia mengajarkan, dengan ilmu pengetahuan kejahatan boleh dikalahkan. Cumanya, ia agak melampau dari sudut ketentuan Tuhan dan takdir. Menurut FMA, ketentuan Tuhan juga boleh ditewaskan.

Anime penuh simbolisme menggerunkan ini setaraf simbolismenya dengan trilogi Matrix yang punya Trinity, Zion, Neo dll yang begitu sukar difahami tetapi menarik untuk ditontoni. Antara yang diketengahkan dalam kembara Elric bersaudara adalah ilmu transmutasi yang berlatarbelakangkan

abad perindustrian. Berkisahkan percubaan demi percubaan ahli kimia berjuang mengenai ruh. Perlu dicermati dengan penuh cermat bahawa ada kalangan yahudi pernah bertanyakan perihal Ruh kepada Rasulullah SAW. Quran menjawab kulir ruhu min amri rabbi, katakanlah ruh itu adalah urusan Tuhanku.

Gluttony antara tujuh dosa besar dalam Kristian turut dijelmakan di dalam pengkisahan ini. Atheism antara faham kafir turut dinyatakan Edward Elric secara terangan yang mengaku athies pada awal bab FMA. Seterusnya, Chimera adalah makhluq hasil campuran dua jenis binatang turut dipamerkan dalam cerita ini. Ada juga watak berparut yang cuma mahu dikenali dengan nama Scar berkemungkinan besar adalah manusia dari rantau sub continent kerana rupa paras dan warna kulit. Dan perang kepada Ishbal (Negara Iqbal?) merupakan penjajahan new order yang mungkin sahaja merujuk kepada penjarahan Afghanistan yang lepas.

Selain siri FMA, terdapat juga siri lain iaitu FMA: Brotherhood yang agak menyimpang dari plot pengkisahan awal. Di Brotherhood, Edward atau lebih mesra dikenali dengan nama pendek Ed mati. Kemudian dia terbangkit pada zaman selepasnya dan mendapati tangannya yang asal telah tersedia semula. Akibatnya Edward Elric terhilang ilmu kimia magis tu dan kemudian berjumpa dengan seorang lagi Edward dari masa hadapan.

Hohenheim.
Menarik untuk diperhatikan berkenaan nama aneh ini. Hohenheim adalah bapa kepada Edward dan Alphonse. Dia meninggalkan keluarganya ketika anak-anaknya maseh kecil lagi. Di penghujung ceritanya, Hohenheim meski agak tidak bertanggungjawab terhadap keselamatan ahli keluarganya telah menziarahi kubur isterinya dan menghembuskan nafas di situ.

Maseh lagi pada Brotherhood.
Kalau di dalam siri yang asal, Homunkulus dan konco-konconya boleh dihapuskan kalau menggunakan bahagian asal jasadnya termasuklah Fuhrer. Akan tetapi bersebabkan ilmu magis ahli kimia transmutasi tidak lagi terpakai pada siri Brotherhood maka keupayaan mengujakan Ed sudah lemah. Meski begitu, di siri yang sama juga Ed lebih banyak memakai automail yang dipasang pada tubuhnya. Ini lebih kepada teknologi mesin.

Teori FMA, ruh manusia bukan hanya boleh dikurung di dalam jasad asal yang dibangunkan daripada unsur tanah ini. Tetapi boleh juga dikurung dalam besi zirah. Seterusnya, antagonis di dalam FMA selain Gluttony yang disebut awal tadi terdiri dari para Homunkulus yang menakutkan dlm misi memburu philosopher stone. Philosopher stone, batu warna merah itu dalam bahasa lama disebut sebagai cintamani. Nak lihat paras Gluttony yang digambarkan dlm FMA? Lihat imej gemuk gelojoh di bawah. Gluttony boleh makan org. Kita pun mungkin hilang punca jika kitalah Ed yang terpaksa berdepan dengan raksasa pelahap ini.


Menarik untuk disentuh, philosopher stone asalnya di kaji oleh Jabir Ibn Hayyan (Geber) dan Ibnu Sina(Avicenna). Mungkinkah ini jasa Avicenna yang kita terlupakan?

Anime penuh historik ini, agak sadis dan mengundang empati yang bukan kepalang waktu Edward si abang dan si adiknya Alphonse kecil. Mungkin ini antara daya penarik awal di samping musik permulaan yang rancak dan umph.

Hipotesis awalan penulis tatkala melihatkan simbol salib yang dililit oleh ular, membuatkan imaginasi akliah penulismenyangka bahawa itu adalah simbol kepada sekularisma atau zionis.
Bukankah Zionis dalam agenda the greatest Israel telah mempergunakan binatang ular pada rajah yang membelit Timur Tengah hingga ke Madinah. Rupanya salah terpaan penulis.

Dan memang simbol yang diwajahkan pada belakang jaket merah Edward itu adalah simbol Rod of Asclepius, simbol perubatan Hipprocates.

Pada akhirnya, menarik untuk disimbolkan bahawa anime ini mahu menyampaikan sesuatu melalui simbolisma.
She may possibly be named after the Italian poet Dante Alighieri, famous for writing "The Divine Comedy", a poem heavily centered around the Seven Deadly Sins- ternyata, Dante guru Izumi iaitu guru kepada Elric bersaudara memang nama yang ada sejarah.


Dante is the main antagonist of the 2003 Fullmetal Alchemist anime, first introduced in Episode 32. She is a cold elderly woman and a formidable alchemist herself. As the true master of all Homunculi, Dante is responsible for setting in motion the events of the series and the challenges its protagon

Dan anime ini seakan anti agama. Bukankah ahli sains dan ahli kimia terdahulu cuba menjadi Tuhan? Sekarang pun apa kurang? Bukankah Nietzhe telah membunuh Tuhan?
Rujukan-rujukan kacukan:-

fma.wikia.com

No Response to "Fullmetal Alchemist: Sebuah anime penuh simbolisme yang menggerunkan."

Leave A Reply