Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Saturday, April 30, 2011

Discafe.

cooplamaisonverte.com
Your Blog : benzcinta-Islam.blogspot.com

Taqi berjalan-jalan di UIS hari ini. Kereta terpakai yang baru dibeli ditinggalkan tidak jauh dari situ. Idea maseh belum kunjung tiba. Apa yang harus dilakukan kepada 1 milion ini? Nak kena mengembara dahulukah untuk dapat idea? Sebentar kemudian ada bunyi bising masuk dalam telinga Taqi. Bunyi bising itu terlahir dari sekumpulan mahasiswa dan mahasiswi yang melakukan senam erobik di padang bertar. Padang itu selalu digunakan oleh pelajar-pelajar junior kerana padang besar telah dibolot terlebih dahulu oleh pelajar-pelajar senior. Beberapa pelajar berseluar treksut yang mengenalinya mengangkat tangan. Taqi balas sapaan. Beberapa pelajar lain yang tidak mengendahkan, terus bersenam. Seorang senior meniup wisel. Seorang senior lagi datang. Marwan namanya. Marwan berlari ke arah Taqi.
"Woi, buat apa kat sini?" Tegur Marwan lepas beri salam.
"Jalan, jalanlah kawan."
"Dah agak kau akan lalu sini."
"Haha. Macam mana kau dapat agak?"
"Ta'akul ke laduni? Hehe. Selalunya sebelum kau ada kereta pun, kau selalu jalan di sini."
"Oh. Kau tahu juga ye aku ada kereta. Kereta terpakai pun orang nak heboh."
"Biasalah. Mulut manusia."
"Hehe, dah makan?"
"Belum. Jom."

"Apa yang buat kau maseh terus dengan Ummah Centric, Taqi?"
"Ho, Jamaat hantar kau pulakah?" Taqi menyuap nasi lemak ke dalam mulutnya. Diikuti Marwan.
"Taklah. Cuma pelik. Ummah Centric, itu cuma pandangan. Bukan gagasan."
"Apa yang kau tahu perihal Ummah Centric, Marwan Hakam?" Tanya Taqi sambil melap mulutnya dengan tisu.
"Semua Jamaat kena bersatu. Jangan pilih bulu, jangan hanya kata kita yang betul selainnya adalah gagal, teruk dan silap. Betul?"
"Boleh tahan. Aku ingat sebelum ni, kau cuma seorang salaf yang tahu berlagak dengan secubit ilmu yang kau tahu."
Marwan tersenyum."Mungkin dulu kowt. Masa baru baru kenal Jamaat. Sombong betul aku masa tu. Hanya Jamaat aku sahaja yang betul."
"Aku pun maseh belajar Marwan. Maseh setahun jagung dalam urusan dakwah ini semua."
"Apa perkembangan terbaru Jamaat. Dah silibus apa sekarang?"
"Aku sekarang dalam bab pengurusan organisasi."
"Owh. Semester empat kan? Semester lima nanti mesti kau jadi calon MPM punya."
"Hehe. Doakan." Kata Marwan yang baru selesai makan.
"Pasal Ummah Centric tadi tu, aku tetap mengatakan semua Jamaat punya kekuatan masing-masing. Tidak boleh antara satu sama lain memperlekehkan atau merendahkan antara satu sama lain. Dalalm silibus kepelbagaian Jamaat / ta'addud Jamaat, GIK telah banyak kali dilihat merendah-rendahkan pergerakan-pergerakan Islam yang lain. Ianya adalah suatu yang tak patut sama sekali. Dan gagasan Ummah Centric menentang pandangan kuno tersebut."

Bermain dengan tetikus. Menggerakkan kursor ke kiri dan ke kanan. Teringat diskusi pagi tadi. Di hadapan Marwan yang sudah berubah sikapnya. Daripada suka menghukum ke arah lebih memahami.
"Kursus apa yang kau ambil, Taqi? Kau ijazah kan?"
"Perbankan pula. Aku mahu jadi fakih dalam bab duit ni. Sudah ada banyak pandangan yang tidak menyetujui konsep wang kertas."
"Fuh, terbaik Taqi!"
"Ini kolej universiti kapitalis. Macam-macam yang boleh dibuat jika kita punya duit."
"Wah!" Marwan menjerit kegirangan.
"Aku macam nak bersorak pula Taqi. Rasa seronok sangat dengan idea-idea kau. Benar, sekarang bukan lagi zaman berslogan dan mengkritik....,"
"Salah tu, pemikiran kritikal dan analitikal itu perlu. Tetapi perlu dibataskan daripada diluahkan di medan-medan umum. Cukup sekadar perbincangan kelompok."
"Apa-apa sahajalah. Yang penting aku sudah memahami pola pemikiran kau dan hampir bersetuju sepenuhnya dengan semua apa yang digagaskan kau." Marwan kelihatan puas.
"Pimpinan Jamaat sekarang maseh Imam Mudakah? Dia apa khabar?"
"Alhamdulillah baik. Sudahlah buang masa sahaja bercakap pasal dia. Aku baru terbaca tentang discafe?"

"Ya discafe. Kampus kena ada benda macam itu. Sebuah kafe untuk kita berdiskusi benda-benda serius secara santai."
"Woow! Perancangan yang hebat! Kau nak saingi Jalan Telawikah?"
"Terpulang kepada persepsi kau sendiri. Adakah jika tidak ada Jalan Telawi maka kita harus berhenti befikir? Jika jawapan kau adalah ya, maka aku berani untuk mengatakan kewujudan Komunite Seni Jalan Telawi adalah suatu unsur penting yang tidak dapat dinafikan lagi dalam mengasah daya intelektual di kalangan kita."
"Pegh. Ini jawapan idea yang paling smart," Kata Marwan.
Sambung Marwan lagi, "....Tapi kau harus tahu juga budaya ilmu di sini macam mana. Para pelajar lebih suka bercouple dari berintelektual."
Ali Taqi hanya serius tersenyum. "Tak mengapa. Kita boleh buat perlahan-lahan dahulu."
"Eh, bukan aku baru baca dari wall fb kau ke yang kau kata, sekarang masa untuk melaju?"
"Ya, ya. Yang penting kedua-dua teknik itu jangan digapkan. Oh, Iqbal pula apa cerita sekarang? Maseh merajuk ke?"
"Kenapa pula dengan dia? Bukan engkau orang berdua kawan paling akrab di kampus ini ke? Yang aku perasan, kebelakangan ini dia banyak hentam Shi'ah. Semacam Shi'ah tidak ada sumbangan langsung."
Ali Taqi hanya menjongketkan bahu. "Aku mengharapkan kerjasama dia. Dia ada AUWT."
"Apa yang menariknya? Dia sendiri pun maseh terkontang-kanting. Aku dengar dia terpaksa buat kerja sambilan untuk teruskan pengajian dan obses kegemaran dia yang satu itu.


Laptop telah lama ditinggalkan bila terkenangkan Iqbal, sang pujangga. Kaki telah lama bertapak di dalam rumah murah Dahlia, tempat tinggal sang penyajak revolusioner.
"Apa kata kau kerja dengan aku sahaja, Iqbal."
"Dengan pasukan Shi'ah kau? Sorilah. Biarlah aku begini pun asalkan prinsip-prinsip aku tak terjejas. "Earfon dari telinga Iqbal ditanggalkan. Mereka bersila atas permaidani rumah sewa. Pelbagai pengecas telefon genggam berselerak. Ada semut merah merangkak di mana-mana.
"Keadaan ekonomi kau agak teruk kan, kawan?"
Iqbal menepuk debu yang kelihatan, tak sempat disembunyikan perasaan segan dan debu yang maseh tersisa di karpet. "Kenapa kau ambil berat pada aku?"
Taqi melemparkan pandangan ke luar tingkap. Ada habuk sedang berkumpul membentuk hegemoni di kaca tingkap. Dia kemudiannya menghirup kopi panas yang disuakan Iqbal.
"Bukan begitulah, sahabat. Aku nak ajak kau, discafe akan lebih rancak jika ada satu lagi pihak yang serius bergandengan tangan dalam mengintelektualkan bumi UIS ni."
Jam di tangan dipandang. Mata Taqi sedikit terganggu dengan plastik belon dan getah yang bersepah. Ada bunyi kucing. Meow-meoww. Seekor kucing bertompok-tompok keluar dari bilik dengan menggeliat manja. Iqbal berdiri. Memberi tulang ikan dari bekas polisterin yang tidak terkatup rapat.
"Kau bela?" Tanya Taqi. Dia pun berdiri sama.
"Ya. Kereta baru kau parking di mana?" Tanya Iqbal sambil kelihatan tekun menyuapkan kucing. Pada tulang ikan itu ada beberapa cebisan isi yang boleh digaulkan dengan nasi.
"Jom jalan-jalan. Ambil angin." Kata Taqi bersahaja.
"Kita nak ke mana?" Kucing semakin tidak mengendahkan Iqbal yang masih menggaul.
"Jomlah."
Iqbal bangun dan membasuh tangan. Iqbal masuk ke dalam bilik. Kedengaran bunyi almari ditutup. "Kau tunggu aku di bawah."
"K." Kata Taqi pendek sebelum turun ke tangga bawah.
Hujan mula merintik.
"Ramai juga budak-budak Jamaat yang aku jumpa, demam kebelakangan ini." Kata Iqbal ketika masuk ke dalam kereta.
"Ya. Migrain dan sakit kepala pun ramai. Sistem perkaderan yang rigid itukah penyebabnya?"
"Entahlah Taqi, aku sudah panas hati nak masuk campur urusan dalaman mereka. Kau tahu sahajalah sikap mereka kepada kau, waktu kau bagi mereka beberapa opini dahulu."
"Perubahan itu bertahap. Kau kena sabar. Dan kau kena berhati-hati. Kau kata kau revolusioner, bukan?"
Ada gerai pisang goreng yang ternampak di pandangan mata mereka berdua.
"Lepak situ nak? Aku belanja." Kata Iqbal.

"Apa? CPU kau terbakar?" Taqi sedikit terkejut.
"Yep. Itu pasallah, siri Urwatul Wuthqa minggu lepas tak ada.
"Kau ni maseh belum menjadi revolusioner tulen ni." Kata Taqi memamah goreng pisang yang dicicahkan dengan sos.
Iqbal memperbetulkan kopiah putihnya.
"Kenapa pula hal CPU aku terbakar nak disangkutkan dengan aku bukan revolusioner tulen?" Taqi tersenyum membiarkan hal itu berlalu.
"Kau dah bacakah isu klip video sumpah laknat itu, Iqbal?"
"Entahlah, Taqi. Segalanya terlalu politaik. Aku naik menyampah. Bosan, muak dan mual."
"Weh, kita sedang makan ok. Apa taik taik?"
"Hehe." Gelak Iqbal. Taqi menggelengkan kepalanya.
"Kau maseh lagi dengan fikrah non partisan?"
"Haha, yang kau tanya begitu mengapa? Mestilah."
"Kau maseh ingat lagikah, tentang Ummahcentric.blogspot.com?"
"Tentulah. Siapakah yang berani melupakan dua orang sosok pemuda yang bercita-cita besar untuk menyatupadukan seluruh kaum muslimin dalam satu saff?"
"Apa khabar Dr. Maszlee sekarang ya?"
Hujan mula melebat. Kenderaan Taqi sahaja yang paling selamat. Pelanggan-pelanggan lain bergegas menyelamatkan motosikal masing-masing.
"Mari." Kata Taqi sambil mengangkat punggung keluar dari gerai goreng pisang tersebut.
"Kau pasangkan TV Internet dalam kereta kau?" Tanya Iqbal sambil menancapkan matanya pada monitor lcd yang memaparkan pergolakan politik sensasi dua tiga hari ini.
"Ya. Ianya telah diubahsuai, sebenarnya."
"Banyak duit kau." Iqbal bersuara perlahan dengan mata terpaku pada skrin TV.
"Pagi besok, apa agenda kau?" Tanya Taqi memandu perlahan.
"Reka tanduk." Mata Iqbal maseh terpaku.
"Tanduk? Tanduk apa?" Taqi kehairan-hairanan sambil berpaling kepada Iqbal.
"Weyh, kau ni...,"
"Ada sebuah lagi kugiran intelektual mahu menyibuk dalam diskustik. Kau kenal Deansama?"
"Ya." Balas Taqi.
"Erm. Dia power juga di UN. Pengetahuan falsafahnya agak hebat tetapi tersembunyi di perwatakannya yang sedikit humor. Dia yang minta aku buat logo tanduk untuk kumpulan gitar rancaknya.
"Oh. Begitu."
"Nak singgah dulu tak restoran dekat simpang empat?"
"Nak beli apa lagi, Ali?"
"Ikut kaulah. Paprik ke Pataiya ke Tom Yam ke. Khabarnya, restoran itu masakannya sangat sedap hingga menjilat jari. Ayam gorengnya pula lebih lazat dari KFC."
"Sungguh?"
Ali Taqi mengangguk-angguk.
Selepas makan, kedua sahabat itu berehat. Dalam kedai yang sama juga terdapat rak buku. Iqbal ditinggalkan sementara dia berdiri mundar-mandir membelek buku-buku yang berada di situ.

"Inikah model discafe kau, Ali? Lazat dan berintelektual?" Kata Husin yang tiba-tiba entah dari mana muncul membelakangi Ali Taqi dan memegang kitab Ada Apa Islam dengan Radikalisma? Vol kedua, edisi semak semula, cetakan keempat.

Husin meminta diri apabila seorang dari ahli keluarga Turab memanggilnya dari luar dengan mengetuk cermin.
"Apa yang budak-budak Shi'ah itu buat di sini, Taqi?"
"Kita biarkan sahaja mereka dahulu. Kita buat kerja kita dahulu, boleh kan Iqbal?"
Sekali lagi, Iqbal mencebik.

Friday, April 22, 2011



Muqadimah Cetakan Kedua



Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas penghulu, ikutan
dan kekasih kita, utusan Allah Nabi Muhammad serta keluarga,
sahabat dan pengikutnya.
Antara punca keruntuhan sesuatu umat ialah apabila
mereka memiliki salah satu daripada dua sifat ini.
1- Al-Ghuluw
2- Al-Inhilal
Kalimah al-Ghuluw ini bermaksud berlebihan atau menyusahkan
perkara ibadat sehingga membawa kepada kesulitan. Caranya ialah
dengan meluaskan ruang lingkup kewajipan atau pengharaman ke
atas mukallaf, menolak keringanan yang diberikan oleh Allah
Taala. sebagaimana dalam salah satu sabda Rasulullah s.a.w yang
berbunyi:
إياكم والغلو في الدين فإنما هلك من كان قبلكم بالغلو في الدين
Maksudnya: “Jangan sekali-kali kamu memayah-mayahkan
agama, sesungguhnya orang-orang sebelum kamu telah binasa
kerana memayah-mayahkan urusan agama mereka.”

bersambung..

Your Blog :http://wacanailmuan.blogspot.com

Tuesday, April 12, 2011

Fullmetal Alchemist: Sebuah anime penuh simbolisme yang menggerunkan.



Your Blog : benzcinta-islam.blogspot.com
Sebuah anime yang terhangat di pasaran. Pernah ditayangkan di TV3 untuk beberapa siri. Tetapi rasanya Dragon Ball lebih lama dan lebih popular ditayangkan. Walaupun begitu, anime ini punya magisnya yang tersendiri. Memperkenalkan, Full Metal Alchemist (FMA)!

Ianya bukan anime biasa. Anime ini bukan sebarang anime. FMA mengajarkan sesuatu. Ia mengajarkan, dengan ilmu pengetahuan kejahatan boleh dikalahkan. Cumanya, ia agak melampau dari sudut ketentuan Tuhan dan takdir. Menurut FMA, ketentuan Tuhan juga boleh ditewaskan.

Anime penuh simbolisme menggerunkan ini setaraf simbolismenya dengan trilogi Matrix yang punya Trinity, Zion, Neo dll yang begitu sukar difahami tetapi menarik untuk ditontoni. Antara yang diketengahkan dalam kembara Elric bersaudara adalah ilmu transmutasi yang berlatarbelakangkan

abad perindustrian. Berkisahkan percubaan demi percubaan ahli kimia berjuang mengenai ruh. Perlu dicermati dengan penuh cermat bahawa ada kalangan yahudi pernah bertanyakan perihal Ruh kepada Rasulullah SAW. Quran menjawab kulir ruhu min amri rabbi, katakanlah ruh itu adalah urusan Tuhanku.

Gluttony antara tujuh dosa besar dalam Kristian turut dijelmakan di dalam pengkisahan ini. Atheism antara faham kafir turut dinyatakan Edward Elric secara terangan yang mengaku athies pada awal bab FMA. Seterusnya, Chimera adalah makhluq hasil campuran dua jenis binatang turut dipamerkan dalam cerita ini. Ada juga watak berparut yang cuma mahu dikenali dengan nama Scar berkemungkinan besar adalah manusia dari rantau sub continent kerana rupa paras dan warna kulit. Dan perang kepada Ishbal (Negara Iqbal?) merupakan penjajahan new order yang mungkin sahaja merujuk kepada penjarahan Afghanistan yang lepas.

Selain siri FMA, terdapat juga siri lain iaitu FMA: Brotherhood yang agak menyimpang dari plot pengkisahan awal. Di Brotherhood, Edward atau lebih mesra dikenali dengan nama pendek Ed mati. Kemudian dia terbangkit pada zaman selepasnya dan mendapati tangannya yang asal telah tersedia semula. Akibatnya Edward Elric terhilang ilmu kimia magis tu dan kemudian berjumpa dengan seorang lagi Edward dari masa hadapan.

Hohenheim.
Menarik untuk diperhatikan berkenaan nama aneh ini. Hohenheim adalah bapa kepada Edward dan Alphonse. Dia meninggalkan keluarganya ketika anak-anaknya maseh kecil lagi. Di penghujung ceritanya, Hohenheim meski agak tidak bertanggungjawab terhadap keselamatan ahli keluarganya telah menziarahi kubur isterinya dan menghembuskan nafas di situ.

Maseh lagi pada Brotherhood.
Kalau di dalam siri yang asal, Homunkulus dan konco-konconya boleh dihapuskan kalau menggunakan bahagian asal jasadnya termasuklah Fuhrer. Akan tetapi bersebabkan ilmu magis ahli kimia transmutasi tidak lagi terpakai pada siri Brotherhood maka keupayaan mengujakan Ed sudah lemah. Meski begitu, di siri yang sama juga Ed lebih banyak memakai automail yang dipasang pada tubuhnya. Ini lebih kepada teknologi mesin.

Teori FMA, ruh manusia bukan hanya boleh dikurung di dalam jasad asal yang dibangunkan daripada unsur tanah ini. Tetapi boleh juga dikurung dalam besi zirah. Seterusnya, antagonis di dalam FMA selain Gluttony yang disebut awal tadi terdiri dari para Homunkulus yang menakutkan dlm misi memburu philosopher stone. Philosopher stone, batu warna merah itu dalam bahasa lama disebut sebagai cintamani. Nak lihat paras Gluttony yang digambarkan dlm FMA? Lihat imej gemuk gelojoh di bawah. Gluttony boleh makan org. Kita pun mungkin hilang punca jika kitalah Ed yang terpaksa berdepan dengan raksasa pelahap ini.


Menarik untuk disentuh, philosopher stone asalnya di kaji oleh Jabir Ibn Hayyan (Geber) dan Ibnu Sina(Avicenna). Mungkinkah ini jasa Avicenna yang kita terlupakan?

Anime penuh historik ini, agak sadis dan mengundang empati yang bukan kepalang waktu Edward si abang dan si adiknya Alphonse kecil. Mungkin ini antara daya penarik awal di samping musik permulaan yang rancak dan umph.

Hipotesis awalan penulis tatkala melihatkan simbol salib yang dililit oleh ular, membuatkan imaginasi akliah penulismenyangka bahawa itu adalah simbol kepada sekularisma atau zionis.
Bukankah Zionis dalam agenda the greatest Israel telah mempergunakan binatang ular pada rajah yang membelit Timur Tengah hingga ke Madinah. Rupanya salah terpaan penulis.

Dan memang simbol yang diwajahkan pada belakang jaket merah Edward itu adalah simbol Rod of Asclepius, simbol perubatan Hipprocates.

Pada akhirnya, menarik untuk disimbolkan bahawa anime ini mahu menyampaikan sesuatu melalui simbolisma.
She may possibly be named after the Italian poet Dante Alighieri, famous for writing "The Divine Comedy", a poem heavily centered around the Seven Deadly Sins- ternyata, Dante guru Izumi iaitu guru kepada Elric bersaudara memang nama yang ada sejarah.


Dante is the main antagonist of the 2003 Fullmetal Alchemist anime, first introduced in Episode 32. She is a cold elderly woman and a formidable alchemist herself. As the true master of all Homunculi, Dante is responsible for setting in motion the events of the series and the challenges its protagon

Dan anime ini seakan anti agama. Bukankah ahli sains dan ahli kimia terdahulu cuba menjadi Tuhan? Sekarang pun apa kurang? Bukankah Nietzhe telah membunuh Tuhan?
Rujukan-rujukan kacukan:-

fma.wikia.com

Friday, April 8, 2011

Islam dan Iman; Ada Bezanya.

Your Blog : penganalisis minda

Puas saya mencari apakah beza di antara orang yang beriman dan orang Islam. Sebagaimana yang kita maklum, Islam ialah melaksanakan rukun-rukun Islam yang lima:

1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Solat lima waktu.
3. Mengeluarkan zakat.
4. Berpuasa di bulan ramadhan.
5. Menunaikan haji pada waktunya.

Iman pula ilah meyakini dengan rukun-rukun iman:

1. Beriman kepada Allah swt.
2. Beriman kepada Malaikat-Malaikat Allah swt.
3. Beriman kepada Rasul-Rasul Allah swt.
4. Beriman dengan kitab-kitab Allah swt.
5. Beriman kepada hari kiamat.
6. Beriman kepada Qadar baik dan buruk.

Lalu apabila terdapat satu kata-kata yang berbunyi

1- "semua orang yang beriman itu adalah orang Islam, tetapi bukan semua orang Islam adalah orang yang beriman".

Terlintas difikiran saya, mengapa pula begitu?,

2- bukankah Iman kita selaku orang Islam akan berkurang disebabkan maksiat dan bertambah disebabkan amal ibadah?

3- Jadi ini bermakna orang Islam itu memang orang yang beriman, cuma sama ada imannya kurang, ataupun bertambah.

Ramai yang tidak mempersetujui kata-kata yang ke-3, YA, saya juga sangat bersetuju dengan kata-kata yang pertama (1), tetapi saya teringin sangat tahu apakah yang menyebabkan ia begitu? Apakah beza dan hakikat sebenar keduanya...?


Perbincangan Ilmiah

Perbincangan bersama pelajar arab yang selalu bersoal jawab dengan Doktor ketika sesi pembelajaran berjalan membuatkan saya tertarik untuk menyoal beliau dan jawapannya: Iman itu lebih tinggi daripada Islam, dan tidak semua orang mampu memiliki Iman. Islam itu berkaitan dengan perlakuan-perlakuan jawarih, dan Iman pula dalah berkaitan iqtikad di hati.

Saya membalas dengan contoh, dalam rukun Islam kita perlu mengucap dua kalimah syahadah dan Rukun Iman yang pertama adalah beriman kepada Allah swt.

Persolannya, jika kita tidak beriman kepada Allah swt, bagaimana kita akan sanggup untuk melafazkan kalimah syahadah? Sudah tentu kita melafazkan kalimah syahadah selepas diikuti dengan iman kepada Allah swt.

Jadi ini bermakna Orang Islam juga adalah orang yang beriman.

TIDAK, saya masih tidak berpuas hati, bukan itu jawapannya, hati saya masih kuat dengan kata-kata yang pertama, tetapi apakah beza keduanya...?

Perbincangan diteruskan lagi dengan seorang Imam di Masjid Mutah, Jordan. Beliau menjawab dengan jawapan yang hampir sama, Islam adalah perlakuan yang jawarih, manakala Iman sangat berkait rapat dengan hati yang sentiasa beriman kepada Allah swt.

Saya tidak berpeluang untuk bertanyakan Doktor pengkhususan AKIDAH sendiri, mungkin kerana masa dan pertembungan jadual sesama kami.

Akhirnya saya berfikir mungkin itulah jawapan yang sebenar, Islam adalah perlakuan dan Iman adalah keyakinan dan hati.

Walaupun hati saya masih tidak berpuas hati dengan jawapan tersebut, saya cuba untuk memujuk diri.


Menemui Jawapan

Dan sehinggalah saya ditakdirkan menghadiri kelas tafaqquh yang dikendalikan oleh Dr. Ridhuan bekas Mufti Iraq yang turut membincangkan hadis sohih muslim berkaitan dengan Iman.

Ya, saya rasa mungkin itu jawapannya, memang benar. Semua orang yang beriman itu adalah orang Islam, tetapi bukan semua orang Islam itu adalah orang yang beriman.

KERANA kata kuncinya adalah satu, iaitu MUNAFIQ...

Munafiq juga adalah orang Islam, tetapi Islamnya adalah kepura-puraan untuk mengelirukan orang Islam yang lain. Orang munafiq hatinya tidak kepada Allah swt, MalaikatNya, KitabNya, RasulNya, Hari Qiamat, dan Qada' baik dan buruk.

Jadi, jika kita fikir kita orang Islam adalah orang yang beriman, maka lebih baik untuk kita muhasabah semula, Islamlah dengan sebenar-benar Islam, ISLAM YANG TIDAK DIUKUR HANYA PADA PERLAKUAN KITA DENGAN RUKUN-RUKUN ISLAM, kerana jika kita hanya beramal dengan rukun-rukun Islam semata, maka ternyata tidaklah ada bezanya antara kita dan orang Munafiq.

Maka hendaklah kita percaya dengan hati, dan meletakkan sepenuh i'tikad dan penuh rasa Iman kepada rukun-rukun Iman.

Semoga kita tergolong dalam golongan-golongan orang yang beriman.

Firman Allah swt:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka, dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."
Al-Anfaal 8:2.

WaAllahu a'alam...

_________________

p/s: Kadang-kadang terfikir juga, kenapalah tak terfikir perkataan munafiq tue, sedangkan tahu je kot munafiq tue apa... :)