Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Wednesday, April 21, 2010

Kerja orang kampus..!

Posted on 2:45 PM by Amir Hamzah Akal Ali

Your Blog :duniaunderground.wordpress.com



"Kenapa ummah centric?" Tanya Silmiyah.



"Kenapa tidak?" Ali Taqi, menjawab pula dengan sebentuk persoalan.



"Kau akan ke Hulu Selangor?" Silmiyah bertanya lagi. Angin sepoi-sepoi meniup dari belakang. Tudung yang dipakai terasa sedikit panas. Semenjak beberapa bulan ini, dunia seperti dibakar matahari sahaja.



"Kenapa pula?" Ali Taqi menjawab lagi dengan segulung pertanyaan. Silmiyah yang mengajak ke meja bangku di luar perpustakaan untuk berbincang mengenai beberapa perkara agak termengkelan.



"Kenapa kau asyik 'kenapa'?" Silmiyah meluahkan kejengkelan. Seorang pensyarah yang dikenali mereka cuma melambai balas sambil tersenyum apabila Silmiyah menganggukkan kepala. Ali Taqi sebenarnya tidak berapa menggemari orang-orang gerakan Islam kampus yang terlalu wala' taat setia membabi buta. Kalau mahu taat setia thiqah pun, berpada-padalah. Jangan membaca pun malas..!



"Tidak bolehkah?" Ali Taqi bertanya lagi. Silmiyah, meski salah seorang perempuan yang agak aktif, lincah, lawa di dalam kampus tetap tidak berupaya menarik perhatian Ali Taqi. Perempuan, bagi Ali Taqi ada kelasnya yang tersendiri. Bukan menceroboh kelas orang lain sahaja kerjanya..! Siapa kata hidup tidak ada kasta??



Hmm, Silmiyah hanya mencuka. Baik, tidak mengapalah jika begitu. Aku bukan nak menggatal pun. Aku cuma nak berbincang beberapa perkara. Jika begini gayanya, baik aku cari Akhlaqen. Pemimpin para demonstran mahasiswa itu lebih bagus dan seribu kali berguna dari lelaki yang suka menyibuk membaca ini. Setiap masa membaca, bosan..!


“Aku minta diri dahulu. Maaf mengganggu.” Kata Silmiyah. Kebetulan Asrar Mufidah ternampak mereka berdua di meja bangku. “Assalamualaykum.”

“Wa alaikumussalam.” Sahut kedua mereka. Ada lebih kurang setengah jam lagi sebelum waktu menuju ke waktu solat fardhu ‘asar. Di atas meja, berhadapan dengan Ali adalah buku Feqh Harakah karangan seorang pimpinan FI.

“Wah, bertuah saya hari ini. Dapat jumpa dua figure yang menempati posisi penting dalam kampus. Kedua-duanya pula walau tak pegang apa-apa jawatan tetapi pengaruhnya makin besar, besar dan membesar hari demi hari..,” Asrar Mufidah kelihatan mahu berbual dengan cuba berlucu di awal.

“Mana adalah..,” Ali Taqi menafi ringkas. Hmm, kesempatan yang baik. Mungkin kalau aku tak dapat pengaruh lelaki mereka, perempuan mereka aku dapat pengaruhkan. Lagipun tak baik mengecewakan hasrat orang.

Ali Taqi merenung Silmiyah semacam.

“La, kenapa ni?” Silmiyah mula merasa serba salah macam ada yang tak kena apabila Ali Taqi menjamah mukanya.

“Mmm, tadi kata ada apa yang nak bincang. Bincanglah. Asrar Mufidah pun sudah ada. Lagi ramai lagi bagus, nanti taklah kena bamboo ke, kena kacau ke, kena rembat ke cekup ke dengan polis penguatkuasa agama gerakan Islam kampus kamu.”

Pedas..! Kata hati kedua mereka Asrar dan Silmiyah. Silmiyah berdiri dengan wajah yang kelihatan murka. Ali Taqi meletupkan jari jemarinya membiarkan apa sahaja untuk berlaku. Ada beberapa orang lagi pelajar berjalan masuk ke dalam perpustakaan. Asrar duduk selepas itu.

“Kenapa maseh berdiri Silmiyah? Duduklah. Tadi macam nak bincang sesuatu sahaja dengan Ali Taqi? Mm, mungkin betul kata Ali Taqi. Kalau ramai begini, tentu kita tak kena marah dengan orang-orang Gerakan Islam Kampus.”

Apalah Asrar ni..! Sebelah budak berlagak pandai senget sebelah itu pula. Okey, baik aku duduk. Aku nak tengok, macam mana dia nak kilas soalan aku.

Silmiyah duduk dengan melemparkan sebuah senyuman berbaur sinis kepada Ali Taqi.

Nak kenakan aku, silakan. Ali Taqi senyum kembali. Senyum yang bukan dibuat-buat.

“Ana cuma nak Tanya, tak mahukah tolong Bantu kami dalam pilihanraya di Hulu Selangor nanti.”

“Kenapa kena Bantu? Kamu tak cukup kakitangan ke?” Sinis Ali Taqi.

Melihat mereka terkebil-kebil sahaja Ali Taqi pun bercakaplah. “Dahulu, saya pelik dan janggal amat apabila Tok Guru kata undi parti FI masuk Sorga dan undi parti mereka masuk neraka. Namun hari ini, macam mana pula?”

Asrar diam. Silmiyah pun diam. Setakat ini, dia masih belum punya bunga silat yang cukup untuk bersilat dengan Ali Taqi, seorang yang terlampau gila ideal dengan ummah centric.

“Yang akan bertanding nanti itu, ramai orang kata dia liberal. Bukan saya kata. Dan bukan dia seorang sahaja Melayu, saya juga, Silmiyah juga. Cuma bukan Asrar. Asrar cina kan?” Tanya Ali Taqi.

Terkejut juga mahasiswi tahun akhir itu apabila Ali Taqi tahu latarbelakang mereka. Dalam gerakan Islam Kampus, Ali Taqi boleh dikatakan junior yang teramat-amat super junior. Sangka mereka sebelum ini, apalah Super junior yang gila obsess membaca buku tahu sangat. Membaca dan beraksi bukankah ada beda yang kontra?? Meleset..!

“Perjuangan mahasiswa Islam ke mana seharusnya? Gelong tak sudah-sudah? Maseh tidak mahu berubah. Jangan jadi gila dengan auku mereka, dan auku kita.”

Auku kita? Kedua-dua mereka tertanya. “Apa maksud Ali, auku kita?” Asrar merendahkan diri bertanya. Kalau ikut Silmiyah, mahau sahaja dia tenggelam tanpa timbul dengan pertanyaan. Silmiyah mudah marah sebenarnya.

“Kita sendiri yang mencipta gari tangan kita sendiri untuk membelenggu bukan sahaja tangan untuk menulis, bahkan kita menggari sama ‘aqal pemikiran kita untuk berfikir dan mencipta jalan keluar untuk semua ini. Auku mereka, selepas dikaji-kaji bukanlah apa-apa sangat pun. Rempuh sahaja tembok ini jika kita cukup kuat. Jika kita maseh belum cukup kuat lagi, jangan sesekali mereka cipta gari pemikiran kita. Itu, suatu yang cukup naïf dan menggelikan hati.”

“Hmm,,, nnmm, maka jika begitu apa seharusnya kita buat di kampus? Membaca buku demi buku sahaja? Macam apa yang Ali buat?” Asrar, berhati-hati juga melepaskan kata-kata. Dia tidak cukup kekuatan menjadi selancang dan selantang Silmiyah atau Ali.

Ali Taqi senyum menyindir. Kepalanya kemudian digeleng-geleng. “Itulah kerja kamu semua. Sudahlah kerja di luar entah apa-apa, kemudian Bantu pula teroris sekularis pluralis, malas baca buku, keji dan peril orang gigih baca buku, bunuh budaya ilmu, taat kepada yang jahil atas nama wala’… Kalau Syukri ada, tentu dia akan kata, wala’ tengkorak hangpa. Nak aku kata begitu?”

“Kenapa kau macam benci sangat dengan kami gerakan Islam Kampus, Ali Taqi?”

Tiba-tiba itu yang terlontar keluar dari mulut Silmiyah.

Haha. Ketawa pula Ali Taqi. Masam kemudian muka Silmiyah.

“Ini semua masalah sikap. Sampai bila kalian mahu jadi pembantut dan pembuntut? Akhirnya kalian semua yang jadi penjilat ludah sosialis democrat. Ha, macam yang akan berlaku Hulu Selangor tidak berapa lama lagi lah.”

“Habis tu, takkan nak sokong parti kerajaan yang terkenal korup?” Tanya Asrar. Entah mungkin keberanian Silmiyah yang dipinjamnya, membuatkan dia menjadi berani untuk bertanya Ali Taqi.

Ali Taqi mendengus. “Alahai. Mengapa kita kena dipaksa pilih antara orang Hindu dan teroris pluralis? Jadi ini jalan mati?? Baik ini jawapan atas soalan-soalan yang kamu hadapkan ke atas batang tengkuk aku. Jika kita berdepan dengan jalan mati, pecahkan jalan mati itu..! jangan biar mereka kepung kita dan paksa kita apa yang kita tak boleh buat.

Ali Taqi mula hendak beredar, apabila kedengaran bunyi mikrofon, selawat dan salam diikuti istighfar tanda Asar sudah mahu menjelang.

“Habis, kerja kaum mahasiswa di kampus apa?” Tanya Silmiyah.

Ali Taqi senyum meleret. “Baca, baca, baca dan baca. Seterusnya mula menulis, bentuk kumpulan dan aktifkan kegiatan berdiskusi, suburkan budaya ilmu, bincang kemudian macam mana nak mengembalikan kedaulatan Islam di abad wasani berteknologi kontemporari kini…,”

No Response to "Kerja orang kampus..!"

Leave A Reply