Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Thursday, July 29, 2010

Utopia perpaduan Melayu.

Posted on 2:45 PM by Unknown

Your Blog : duniaunderground.wordpress.com



Perpaduan utopia Melayu.



Meneliti, reality politik Malaysia mutakhir ini membuatkan kepala kita semua menjadi resah, menyakitkan malahan mencucuk-cucuk bola mata kita. Diolah pula oleh media massa yang minumannya setiap hari adalah gossip-gosip dan rumor-rumor politik makin mencelarukan pemikiran khalayak yang bermukim di Malaysia Baru ini. Sudahnya, etika pemberitaan apakah yang mahu dibawakan oleh mereka dengan sikap ini? Sekadar, menjunjung demokrasi tulen hingga tidak tahu ke mana penghujungnya mahu dibawa ummah ini? Ini, sesuatu yang horrible, dan sukar masuk akal oleh generasi cerdik pandai kaum muslimin masa kini.



Terbaru, kita diheret sekali lagi dalam kancah pertembungan antara mufti negeri Perak dan pergerakan kaum muslimin popular iaitu PAS. Massa yang sedia bingung bertambah bingung; PAS berselisih dengan mufti, lagi sekali?



Barang diingat, ini bukanlah kali pertama pertembungan antara kaum PAS dan para mufti. Shahril Long, seorang agitator PAS pernah berkali-kali melontarkan herdikannya kepada kaum mufti dengan sinis dan begitu pedas sekali. Semua ini, boleh disaksikan sendiri melalui vcd-vcd kuliah rakaman beliau. Selain Shahril Long, ramai lagi antara kaum PAS yang melakukan perkara-perkara yang sama. Ini semua, belum lagi dikira para blogger yang begitu gigih memukul keyboard melantunkan serangan via internet.



Apa, yang disebut di atas bukanlah bermaksud pembelaan buta kepada para mufti yang bertanggungjawab memberi fatwa mengikut negeri masing-masing. Ada, kalangan antara kaum mufti yang terkenal jujur tetapi amat mujur dalam setiap laras tindak tanduk. Jika, tidak berhati-hati sebuah lagi kaum akan memasuki kancah ini; kaum pemerintah. Kaum, pemerintah yang mewakili pihak atasan hegemoni tirani kroni akan memulas telinga kaum mufti jika tidak dapat tanduk?



Sekali lagi, mufti Harussani terpaksa menyanggah keadaan dan terpaksa untuk masuk mengikut sama pertelagahan kaum PAS dan kaum UMNO dalam mencipta utopia perpaduan bangsa Melayu. Dahulu, dia masuk juga dalam Majalah Millenia menceritakan kesusahpayahan dia bermudik ke hulu dan ke hilir untuk mencipta sebuah perpaduan pasca pru 12 yang menghancur, meretak seribu kerajaan UMNO Barisan. Dia tewas, akhirnya.



Dalam sebuah temubual, dia ada berkata bahawasanya dia bukanlah orang politik. Maka, soalan yang harus dilempar di sini mengapa dia harus sama terlibat jika dia bukanlah Muawiyah? Ada, ketempangan yang amat ketara apabila Tan Sri merangkap tokoh Maal Hijrah ini masuk sekali ke dalam kancah yang bukan sepatutnya dia masuk langsung. Ada, wilayah lain yang perlu dia beri keutamaan. Atau, dia ada sebab-sebab lain?



Seolah-olahnya begitu!



Orang Islam.., seperti kata Ustaz popular PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyalin petikan kata-kata Nabi SAW, ..”tidak akan dipatuk oleh ular dua kali ataupun jatuh dalam lubang yang sama dua kali."



Jika, Tan Sri Harussani berkelakuan begitu sebanyak dua kali, tidakkah dia dua kali lima?



Pepatah, Melayu dua kali lima yang tidak dibukukan dalam kamus daftar kata DBP itu membawa maksud Tan Sri Harussani pun samalah seperti menteri perang Jeneral Naguib Coup De Tat Altantuya 1 Malaysia.



Apabila kalah, maka mereka akan gila talak untuk merujuk kembali maka akan dipakainya satu lagi kaum yang tidak reti apa satu pun tentang politik hari ini, tentang penderitaan marhaen jelata hari ini serta kemiskinan ‘aqidah yang didapati dijumpai dalam masyarakat kontemporari di bumi kita berpijak masakini.



Menteri, besar Kedah yang juga seorang ustaz besar bahkan boleh jadi seorang ulama politik nasional berkata, “masalah dalam isu fatwa dan Islam pun maseh banyak belum selesai, eloklah bagi tumpan. Politik jangan dikacau. Mufti, lebih elok jaga peranannya yang sebenar, cukuplah” lapor Sinar Harian Isnin 19 Julai 2010.



Dan perkataan PAS TOLAK diperbesarkan sebesar-sebesarnya entah untuk apa. Melainkan, tidak lain dan tidak bukan semuanya adalah propaganda murahan menarik simpatisan-simpatisan sepertimana kaum Melayu Hulu Selangor untuk kasihan pada UMNO Barisan dan menolak PAS di masa pilihanraya umum akan datang.



Mungkin, kata-kata menteri besar tak jadi Ir. Nizar agak pedih. Tetapi barangkali ianya mungkin hakikat yang kena ditelan oleh Harussani yang boleh dikatakan tidak berbuat apa-apa untuk mendirikan semula kerajaan demokrasi PR Perak. Kata Nizar, “sepatutnya sebagai mufti seeloknya beliau keluarkan dahulu fatwa berhubung rampasan kuasa UMNo/BN di Perak. Beliau, tidak layak untuk menyatukan UMNO, PAS kerana gagal menghalang kerajaan haram di Perak ini. Jangan sibuk mencampuri urusan sebagai perantara penyatuan. Beliau tidak layak dan tiada hak untuk menjadi perantara kerana ia di luar bidang kuasa sebagai mufti. Justeru, saya cabar beliau keluarkan fatwa berkenaan.” Lapor, akhbar yang sama di halaman 4 pada hari yang sama juga.



Sayalah pemimpin itu kata Dr Hasan Ali pada 25 Julai di akhbar yang sama. Pesuruhjaya Pas Selangor itu mengaku bahawa beliaulah pemimpin PAS yang mengadakan pertemuan dengan Tan Sri Harussani sepertimana yang didedahkan dahulu oleh Harussani.



Sebenarnya, akan terwujudkah perpaduan antara kaum Melayu?



Di bawah headline Sayalah pemimpin itu, bekas perasuah yang menang besar menang kerbau dalam pilihanraya kecil di Bagan Pinang sendiri telah pun menjawab: Perbezaan ideology politik menjadi halangan utama untuk merealisasikan cadangan kerjasama antara UMNO dan PAS. Maka, adakah kita buta, rabun sepet atau tidak nampak lagi?



Sepatutnya kaum mufti sudah alert akan hal ini semenjak sekian lama lagi. Jika tidak, apakah yang sebenarnya ditelaah dan dipelajari semasa angkatan kaum mufti mengaji semasa zaman belajar? Apabila, kalimah tauhid toiyibah la Ilaha illallah dikumandangkan lewat jalan-jalan, pasar-pasar malam, lorong-lorong kota Mekah, maka terpecah dan terungkailah ikatan nasab yang selama ini atas nama darah keturunan yang seiras, senada dan seirama dengan tali ikatan binatang. Yang, mengaku mengimani sepenuh hati kalimah tauhid itu berada di satu golongan manakala yang tidak mengimaninya, mengkufurinya bahkan lebih teruk lagi memeranginya berada di belahan pihak yang satu lagi. Bukankah ini tauhid dan tuntutannya? Allahu Rabbi, ya aiyyuhal muftiyyun? Ila ayna antum?



Maka, macam mana mungkin akan tertegak perpaduan atas nama Islam jikalau satu puak memilih jalan thogut dan segolongan lagi memilih memegang kukuh tali Allah? Lainlah ceritanya pula dengan Ibrahim Ali yang mahu mencapap dengan angan-angan mahu menubuhkan sebuah lagi parti baharu.



No Response to "Utopia perpaduan Melayu."

Leave A Reply