Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Wednesday, November 10, 2010

Bolasepak dan realpolitik Malaysia.

Posted on 10:07 AM by Unknown


Anda kenal dia?

Your Blog :ikatanpenul1sindipenden.blogspot.com


Berakhirlah sudah piala Malaysia tempohari dengan Kelantan Red Warriors muncul sebagai pemenang dan kegagalan negeri Isa Samad dan Khairy Jamaludin mempertahankan kejuaraan yang disandang.

Bolasepak bukanlah sukan baharu. Menurut FIFA, permainan-permainan yang mempunyai ciri-ciri bola sepak telah wujud di negeri China sejak abad ke-3 SM. Berbagai-bagai jenis permainan bola juga telah diperkenalkan pada Zaman Pertengahan Eropah.

Abad ke-19, permainan bola di sekolah-sekolah United Kingdom (yang mempunyai cara permainan yang berbeza mengikut sekolah) menjadi lebih popular. Lantaran itu, cara permainannya juga lebih teratur. Undang-undang awal diperkenalkan bagi menyeragamkan cara permainan yang berbeza-beza itu dan memudahkan pemain-pemain.

Rolf Knei, bekas pemain bolasepak Switzerland dan pengasas sarkas Salto Natelo ada beritahu "bola sepak, menyebarkan kegembiraan dan menyatukan orang tidak kira agama, warna kulit atau kelas sosial..,"

Itu dari sudut sukan, tetapi jikalau ditinjau dari sudut politiknya terdapat begitu banyak lakaran kekelakaran yang telah berlaku terhadap permainan merebut objek bulat ini. Apabila kumpulan towkay besar menaja lebih bas untuk pendokong Kelantan pergi ke stadium Bukit Jalil, PAS pun cuba buat perkara yang sama meski ada lagi yang lebih memerlukan. Tatkala peristiwa objek bulat ini menjadi sembahan beramai ramai, gendang Galas maseh dipalu digoncang kuat. Adakah ini tidak boleh dikatok kepala PAS Kelantan yang mereka juga cuba untuk bermain rasuah politik? Sebenarnya tanpa perlu membaca kitab maza ya'ni intimaie lil Islam pun, seorang pakcik tua yang sedang menunggu durian gugur di Gua Musang pun boleh berkata PAS pun turut sama memasang umpan memancing undi di kalangan penganut ugama bolasepak.

Satu thumbs up wajar sangat dibagi kepada Ustaz Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana tidak melayan sangat karenah budak-budak bola ini dengan memberi cuti umum peristiwa atau sebagainya. Kerana kemungkinan besar beliau pun tahu, semua ini hanyalah media propaganda kapitalis murah sahaja. Tetapi sebagai galakan kepada slogan majulah sukan untuk negara, Ustaz Nik Abdul Aziz yang juga merangkap pesuruhjaya Pas Kelantan berjanji akan memberi ganjaran kepada para pemain jika memenangi peraduan tersebut.

Bola sepak, jika kita boleh tambah sedikit kata-kata Rolf Knei pengasas sarkas Salto Natelo tersebut bukan sahaja berjaya menyatukan antara ras bangsa, apa, agama, warna kulit, kelas sosial, gender malahan parti politik juga. Ini tidak terdapat pada sekian ratus ribu ceramah berunsur makian, bebelan, serta khutbah harian yang dijejerkan dan disampaikan oleh para khutaba' kesemua parti politik yang bernafas di atmosfera Malaysia Baru. Apabila masuk sahaja fasa demam influenza selesema bola sepak, seakan akan tersihir kesemua mereka untuk berhenti mencarut dan mengarut yang bukan-bukan. Mereka seakan-akan memeterai penjanjian Hudaibiyah kedua, gencatan senjata pun turut disauhkan untuk berlabuh.

Tidak kiralah parti yang beragama atau parti sekular yang menjual agama, semuanya sama sahaja. Ini kerana the system of party can take the risk with left obsession of the audiens. Jika mereka mahu berlabun juga apa yang mereka sukai tanpa mengira apa yang audien sukai maka akan terjadilah seperti apa yang telah terjadi di muktamar PAS tempohari.

Petik sedikit daripada apa yang dihamburkan blogger tomotosusu di blogspotnya tomatosusu.blogspot.com.

Salam 1dunia. Hari ini hari Jumaat. Bolasepak World Cup dan Muktamar PAS berlangsung serentak. Kalau korang cerdik, antara 2 event ni yang mano satu jadi perhatian rakyat Malaysia? Dah tontu la World Cup. Lain kali penganjur Muktamar PAS kalau boleh jadi la bijak sikit cari tarikh yang sesuai untuk muktamar. Biar muktamar PAS tu jadi perhatian rakyat Malaysia. Biar jadi perhatian media. Biar jadi tumpuan. Dari situ dapat Political mileage. Dari situ baru dapek keuntungan politik. Hadoiyai. Budak Pusat Serenti pun tahu bai.

Jadi, siapa yang benar-benar untung untuk pesta bola sepak kali ini?


Sumber

1- http://ms.wikipedia.org/wiki/Bola_sepak
2- http://tongsampahsejarah.blogspot.com/2010/10/ulasan-bukan-edisi-astro-arena-kelantan.html
3- http://tomatosusu.blogspot.com/2010/06/oleh-ali-salam-1dunia.html

No Response to "Bolasepak dan realpolitik Malaysia."

Leave A Reply