Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Sunday, May 29, 2011

Elaun RM1000

Posted on 9:24 PM by Benz Ali

Your Blog : benzcinta-islam.blogspot.com.

"Cadangan apa?" Tanya Ali Jinnah. Dia terasa sangat letih. Seminar yang mengundang seolah tidak tahu yang Setiausaha Agung FI perlukan juga rehat.
"Elaun RM1000." Rilek dan tenang sahaja John Abdullah itu menuturkan. Dia menghidangkan satu cawan kopi untuk bosnya. Ali Jinnah menolak.
"Ini sangat penting, untuk basmi kemiskinan tegar, pengangguran dan skim cepat kaya."
Mata Ali Jinnah terasa berat untuk melayan perbualan John Abdullah itu. Mana orang rumah aku ni?
"Cecite, cecite..," Kata Ali Jinnah lemah.
"Masih boleh dengarkah, tuan?" Dia meletak punggung atas sofa.
John Abdullah sudah hilang dari pandangan mata. Dia terlalu penat. Sementara pertandingan untuk merebut jawatan nombor dua semakin dekat.
***

"Abang biar budak John itu tidur di sofa?" Tanya isteri Ali Jinnah waktu dia baru sudah mandi. Waktu masih awal dinihari. Ada kira-kira dua jam lagi sebelum Subuh hampir.
"Nak buat macam mana, awak pun lewat balik. Usrah lagikah?" Ali Jinnah meletak sejadah. Isyak belum ditunaikan.
"Ya. Abang tak makan lagikah? Saya tengok lauk pauk masih tak terusik." Isterinya baru menanggalkan telekung putih.
"Abang makan dengan Johnlah lepas ni. OK?" Tanya Ali Taqi lembut.
"Okay."

"Bagi elaun RM1000, tak gilakah idea kau ni, John?" Maseh ada kira-kira sejam sebelum Subuh singgah.
"Elaun RM1000, sebulan untuk marganegara. Apa yang gilanya?" John Abdullah tenang membalas. Isteri Ali Jinnah pun ada sama menemani suaminya. Rumah mereka seakan menjadi markas FI tak rasmi.
"Yelah abang, apa yang gilanya?" Tiba-tiba sahaja isteri Ali Jinnah membuka mulut.
Ali Jinnah menjeling sahaja.
"Idea awakkah ini?" Tanya Ali Jinnah kepada isterinya. Masakan yang sudah hilang panas itu seakan tiada lagi daya tarikan.
"Saya yang dengar idea isteri tuan waktu syarahan ekonomi seminggu lepas." Jawab John bagi pihak isteri bosnya.
"Jelaskan pada aku." Ali Jinnah mengambil napkin.
"RM1000, itu tidak naik. Ianya bersifat tetap. Tetapi apabila marga negara melakukan kesalahan jenayah, maka RM1000 untuk bulan itu terbatal secara automatik. Kaedah ini juga bersifat memberi ganjaran kepada rakyat. Dan supaya mengurangkan lagi kadar jenayah."

Ali Jinnah maseh belum memberikan apa-apa keputusan.

No Response to "Elaun RM1000"

Leave A Reply