Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Wednesday, August 19, 2009

H1N1 satu pentunjuk dari Allah

Posted on 10:01 PM by SyahiranMuhd

H1N1 atau dikenali sebagai selsema Babi telah melanda dunia sejak ahkhir-akhir ini dan telah mengakibatkan kematian. Penyakit ini bermula di Mexico dan merebak melalui mereka yang pernah melancong kesana.

Di Malaysia kadar kematian bagi pengidap H1N1 ialah 1 peratus dan kebanyakan yang maut adalah mereka yang mempuanyi penyakit lain seperti asma. Oleh yang demikian kerajaan telah memasang alat pengesan di setiap pintu masuk lapangan terbang bagi mengesan mereka yang membawa penyakit ini biarpun pada zahirnya sihat.

Jika diperhatikan, H1N1 ini merupakan petunjuk atau bala' dari Allah diatas kejahilan manusia yang semakin rakus dengan kehidupan masing-masing dengan munculnya pelbagai budaya yang di amati oleh golongan muda sekarang dan pengaruh hiburan yang mengusai setiap sudut kehidupan manusia.

Isu-isu yang berkaitan agama di pertikaikan seperti keputusan fatwa dalam pengharaman Pengkid dan senaman Yoga serta larangan merokok di Selangor. Sensitiviti umat Islam terhadap agamanya sudah lumpuh sehinggakan laungan azan di waktu subuh dipertikaikan dan mertabat ulamak dicabar oleh mereka yang bukan ahlinya.

Umat Islam berpecah belah daripada isu mazhab sehinggakan idologi-idologi yang dibawa olah mana-mana kumpulan ataupun parti politik.

Oleh itu mungkin ada hikmahnya tersebarnya musibah ini untuk kita sama-sama renungi apakah punca berlakunya kerana jika kita hendak kaitkan dengan khinzir, makluk itu sudah lama wujud didunia malah di Malaysia juga menternaknya.Apa yang berlaku ini adalah daripada Allah swt yang menjadikan semuanya yang wujud di bumi dan apa yang terbaku keatas hambanya.

Dan marilah kita kembali kepada agamanya serta memperbanyakan solat hajat disamping meneruskan langkah-langkah pencegahan penyakit yang mengundang maut ini.




Nick Name : SyahiranMuhd
Weblog :http://syahiranmuhd.blogspot.com

No Response to "H1N1 satu pentunjuk dari Allah"

Leave A Reply