Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Monday, August 17, 2009

Keperluan Bereksperimental Dalam Pelbagai Bidang.

Posted on 8:37 PM by Unknown




Oleh: Amir Hamzah Akal Ali


Mungkin ada di kalangan kita yang kaget apabila saya seringkali menggunakan perkataan eksperimental. Namun apabila difikir berulang-kali dari berbagai-bagai aspek, adakah itu kesalahan sedang saya mendapati perkataan eksperimental adalah satu perkataan yang paling
sesuai untuk saya mengungkapkan perlakuan ini.

Melihat kepada suasana yang dihadapi oleh gerakan-gerakan Islam dewasa ini saya merasa terpanggil untuk melakukan beberapa eksperimen di kampus. Mudah sahaja perbicaraan hari ini, bukankah AlBanna juga bermula di usia kita? Atau lebih sinis lagi, bukankah gerak eksperimennya bermula lagi awal dari kita?

Drama adalah satu seni. Menurut Abd. Rahim Anbar dalam bukunya Al-Masrahiah Baina al-Nazariah wa al-Tatbiq menyatakan drama lebih hampir dengan kehidupan kerana drama menceritakan tentang kehidupan dari semua bentuk seni; yang dibaca, didengar dan dilihat. Drama mempunyai nilai estetika, bukan sahaja mempunyai nilai hiburan tetapi juga mempunyai nilai pendidikan. Kesemua cerita-cerita atau kisah-kisah ini dilakonkan semula dan mempunyai kesan yang mendalam kepada penonton.

Jadi apa masalahnya di sini?

Pertama sekali perlu diingatkan kepada sesiapa yang menghadirkan soalan di atas akan keperluan berfikir dari berbagai-bagai aspek. Kita tidak mahu disebabkan persoalan kita yang remeh-temeh, sengaja, tidak kritis lantas kita hilang satu perkara yang perlu dalam gerakan Islam.

Saya bukanlah memandang drama dari sudut nafsu saya. Suka saya menyebutkan, saya memandang PKS dari Indonesia yang mahir menanggapi mad'u di sana. Di Indonesia, gerakan Islam dihebatkan lagi dengan orang-orang yang tahu realiti di zaman ini. Mereka di sana
mempunyai teater mereka yang tersendiri. Kalau tidak mempercayai apa yang saya sebutkan sila bertanya pada Kang Abik, pengarang Ayat-Ayat Cinta.

Itu adalah satu hal dari sudut seni. Bagaimana pula dengan nasyid? Saya pernah menonton rakaman tentang konsert nasyid mereka di sana. Menakjubkan! Hati saya tergugah untuk menyaksikan lagi konsert nasyid mereka.

Jadi apa yang mahu dieksperimenkan dengan nasyid? Bukankah Malaysia kita juga hebat dari sudut nasyid?

Suka saya menyebutkan kepada sesiapa yang mengutarakan persoalan seperti di atas. Tidakkah kita sedari apa nasyid yang ingin dibawa penasyid-penasyid Malaysia? Boleh saya katakan nasyid di Malaysia sudah hilang rohnya. Kumpulan-kumpulan nasyid yang menyebarkan nasyid-nasyid jiwang begitu berleluasa di Negara ini. Ditambah pula dengan masuknya unsur-unsur hip-hop dan R&B. Mungkinkah satu masa nanti akanmasuk juga unsur-unsur punk-rock atau ska dalam nasyid di Malaysia?

Ok. Berbalik kepada persoalan drama. Timbul satu persoalan, adakah drama islami adalah satu awlawiyat? Adakah ia satu prioriti berbanding siasah?

Jika ada orang yang menimbulkan persoalan begitu sekali lagi, perlu juga ditanya mana yang lebih penting antara aqidah dan politik? Mana yang lebih awla didulukan? Saya berpendapat aqidah kita tidak sehebat tauladan-tauladan yang lepas yang mana apabila dikatakan arak itu
haram, terus ditumpahkan tong-tong arak. Apabila dilaksanakan Hudud, tiada suara yang mencemuhnya sebagaimana dahsyatnya hudud dicemuh hari ini. Di sini saya tidak mengatakan aqidah kita tidak serupa seperti aqidah pejuang-pejuang Islam yang lepas tetapi aqidah tidak
begitu hebat seperti mana mereka yang lepas. Maka kenapa kita tak menumpukan dulu pada pembinaan aqidah seperti mana yang dilakukan Nabi S.A.W di Mekah selama 13 tahun.

( Sila teguri jika saya tersilap dalam konteks siasah syar'iyah di
Malaysia.)

Satu persoalan yang mahu saya timbulkan kepada peragu-peragu tentang keperluan drama Islami: Andaikata kita masih lagi tidak mendapat daulah dalam10 tahun lagi ataupun 20 tahun lagi ataupun 30 tahun lagi, apa yang kita mahu sajikan untuk orang-orang haraki dan orang-
orang Islam lainnya? Bukankah saban hari kita dihidangkan dengan berbagai-bagai aksi porno dalam tv? Adakah kita plastik yang tak menyedari realiti media sekarang?

Al-Qordhawi tidak mengatakan drama itu haram maka apa kenanya kita yang tidak bangkit mempelopori kesenian ini? Sedangkan seperti yang kita sedia maklum, mad'u terbesar di kalangan rakyat Malaysia adalah orang yang menonton tv. Bukankah setiap rumah di Malaysia sekarang hampir seluruhnya mempunyai tv termasuk orang-orang yang payah?

Saya pernah terbaca tentang rungutan orang-orang yang sedar tentang situasi Malaysia yang diancam bahaya. Kata mereka, mereka takut apabila Negara kita menjadi Negara Islam yang total kegiatan kesenian mereka akan diancam. Semua tak boleh. Di sini disamping meraikan mad'u, adakah boleh kita meminggirkan syariat? Mana mungkin!

Maka di sini apabila tidak dihukumkan drama itu qat'ie haram, apa salahnya gerakan Islam mula berani bereksperimental di kampus. Kita tidak mahu hanya dari sudut politik kita sahaja yang islam, namun dari sudut yang lain kita zero. Ekonomi kita tidak Islam, kesenian kita sekular punya, riadhah kita tidak mencerminkan Islam, adakah itu yang gerakan Islam di kampus mahu?

Satu persoalan yang sinis MESTI ditimbulkan. Kita memukul kuat syiah, namun apabila ditanya mana filem-filem islami kamu? Segera kitaberpaling kepada Iran. Adakah ini wajah kita yang sepatutnya?

No Response to "Keperluan Bereksperimental Dalam Pelbagai Bidang."

Leave A Reply