Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Thursday, September 3, 2009

Al-Fatihah kpd Tokoh Haraki Sayyid Qutb di atas Pemergian Beliau sebagai Pejuang Islam pada 29 ogos 1966

Posted on 4:25 PM by PERJUANGAN



Setelah Sayyid Qutb hairan melihat kemeriahan orang-orang eropah menyambut kematian tokoh besar Imam Hassan al-Banna, Sayyid Qutb merasa hairan mengapa mereka menyambut kematian seperti hari perayaan orang menyambut hari raya, mengapa mereka seronok di atas kematiannya? Pada masa itulah Sayyid Qutb mula mengkaji kehidupan al-Banna walaupun tidak pernah berjumpa dengannya tetapi atas dasar ingin tahu siapa Imam Hassan al-banna, beliau telah membaca seluruh risalah karangan Imam Hassan al-Banna. Beliau akhir menemui suatu "kebenaran" yang wajib diperjuangkan. Seterusnya beliau berjanji dan “Berbai’ah” dengan Allah s.w.t untuk memikul amanah perjuangan Hassan al-Banna.

Oleh itu, pada tahun 1951 Sayyid Qutb dengan rasminya menyertai Ikhwanul Muslimin. Pada tahun 1952, beliau dipilih menganggotai Maktab Irsyad dan dilantik mengetuai Lajnah Dakwah. Selepas peninggalan al-Banna, Ikhwanul Muslimin masih bertenaga kerana memperolehi saf kepimpinan yang berwibawa untuk meneruskan kepimpinan. Mereka adalah Hasan Hudaybi sebagai Mursyidul Am, Abd al-Qadir Audah sebagai Setiausaha Agung dan Sayyid Qutb sendiri yang mengetuai Lajnah Dakwah, dianggap sebagai pemikir kepada Ikhwanul Muslimin.

Mesej utama yang ditekankan oleh Sayyid Qutb dalam penulisannya ialah konsep Tauhid dari sudut al-Uluhiyyah. Menurutnya kemuncak kepada Tauhid Uluhiyyah Allah s.w.t. ialah hakNya daripada sudut al-Hakimiyyah dan al-Tasyri'. Menurutnya lagi bahawa ikrar La ilah illa Allah adalah pernyataan revolusi terhadap seluruh kedaulatan yang berkuasa di atas muka bumi Nya. Maka seluruhnya itu mesti dikembalikan kepada hak Nya. BACA SETERUSNYA



No Response to "Al-Fatihah kpd Tokoh Haraki Sayyid Qutb di atas Pemergian Beliau sebagai Pejuang Islam pada 29 ogos 1966"

Leave A Reply