Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, September 8, 2009

Part 2: Kampus Cumalah Medan Eksperimentasi!

Posted on 10:08 AM by Benz Ali



(Dari cikgunurionline.)



Ali Taqi bangun awal pagi ini. Selalunya bangun lambat apabila bermalam di rumah sewa Iqbal.

Mak Ali telepon malam tadi beritahu adik perempuan Ali Taqi ada exam final. Minta Ali doakan. Ali ambil peluang yang masih bersisa lalu memanjatkan setinggi syukur kepada Tuhan yang Maha Berkuasa lalu meminta Tuhan meluluskan adik perempuan kesayangannya.

"Ali, kau dah bangun ke?"

SMS dari Iqbal. Ali menggenyeh-genyehkan matanya. Awal pula Iqbal bangun pagi ini. Apa mimpinya malam tadi? Selalunya, Iqbal bangun masa Subuh sudah mahu tenggelam. Ali menekan punat telefon bimbitnya membalas SMS Iqbal.

"Dah. Kau?"

Ketawa Iqbal di rumah sewanya. Aku tentulah dah bangkit, kalau aku yang tanya. Terus ditaliponnya Ali Taqi.

"Kenapa dengan kau ni, bergurau waktu pagi macam ni? Selalunya, kaulah yang paling payah nak bergurau. Kalau nak bergurau pun, orang takkan kata kau bergurau, sebab kau mabuk sangat dengan ilmu. Takdak humor."

Kedengaran Ali Taqi tertawa di hujung talian.

"Eh, apa halnya telepon aku awal pagi ni?"

"Jamaat ada masalah. Gerakan Bughah. Dipimpin oleh Husin barangkali. Kau kenal Husin kan? Pengagum kuat revolusi Iran 1979. Mereka nak gulingkan Imam Muda. Mereka ajak aku sekali. Aku nak minta pendapat kau."

Ali Taqi terdiam di hujung talian.

"Eh, nantilah apa-apa pun. Ada waktu lagi ni kalau nak solat malam. Jumpa di Masjid, Subuh nanti."

Ali Taqi mematikan panggilan sebelum Iqbal berkata apa-apa.

Iqbal menyarung seluar jean dan baju Melayu lantas bergegas menarik gugusan kunci yang tersangkut di atas almari. "Weh, bangun weh, nak bangun pukul berapa ni?"

Iqbal membuat bising dalam rumah sewanya sebelum motornya pula membuat bising.

Selepas solat Subuh.

Ali Taqi baru selesai membaca Al-Quran. Iqbal mendekati Ali Taqi.

"Esok lusa bulan Ramadan ye?"

Ali Taqi mengangguk. "Apa kes ni sampai bughah membughah? Ini belum tadbir FI lagi. Ini baru tadbir gerakan Islam Kampus."

"Sabarlah dulu. Dengar aku cerita dulu. Ini bukan kehendak aku pun. Ini kehendak grass root...,"

Ali Taqi ketawa sambil memotong, "banyaklah kau punya grass root. Bughah tetap bughah."

"Macam ni Ali. Zubair dan Husin, tanya dekat aku, apa pandangan enta pasal Imam Muda? Aku jawab macam apa yang selalu aku cerita dekat kaulah Ali. Takdak lebih, takdak kurang sikit pun."

"Sekejap, aku nak tanya, apasal boleh jadi bughah tu?" Ali mula garang bertanya.

Iqbal menunduk sekejap kemudian mendongak memandang Ali.

"Imam Muda agak angkuh. Cakap semua orang jarang didengarnya. Tengoklah MT Jamaat, semua orang dia. Kalau dia kata Syura pun, semua syura orang dia, Amir apa macam tu?"

Ali Taqi memandang riak tidak puas hati yang terpamer di wajah Iqbal.

"Lagi? Takkan itu sahaja?"

"Rahim, anak usrah aku, kata isu couple banyak sangat. Eh Ali, ini Jamaat, bukan tempat nak mengurat. Aku hampa betullah dengan apa yang terjadi. Ikan itu busuk sebab kepala sudah busuk. Kena cantas kepala kalau macam itu."

Ali Taqi memandang mimbar masjid. Seorang demi seorang budak-budak Tabligh keluar dari Masjid.

"Jadi, kau nak minta aku bagi pandangan apa?"

"Hah, itu yang aku tunggu-tunggu tu. Kau ni, macam pengikut Imam Muda sahaja. Jangan kau diperalatkan orang Ali...,"

Ali Taqi mencebik.

"Bukan macam tu. Meski Imam Muda pernah belanja aku, pernah bergaduh dengan aku, mak aku ajar aku, kita kena berlaku 'adil walaupun dia yahudi."

"Kau nak aku bagi fatwa apa untuk kau pagi-pagi macam ni? Cepatlah, aku ada kuliyah pukul lapan pagi ni." Ali mengulangi pertanyaannya.

"Halalkah aku sertai proses revolusi ini?" Iqbal bertanya penuh minat.

Ali Taqi memandang Iqbal agak lama.

"Yang pasti, kau jangan ada kepentingan nafsu. Cukuplah alasan kau tadi. Betul juga, orang yang bodoh boleh diajar, orang yang angkuh hanya boleh dicabar."

"Terima kasih Ali." Kata Iqbal.

"Iqbal, kau juga kena ingat apa kata Timbalan Presiden FI masa makan dengan kita hari itu. Kampus cuma medan eksperimentasi. Gelanggang berjuang sebenar, adalah di luar. Diharap kau jangan terpesona berjuang di sini sampai kau lupa musuh sebenar kau di luar."

Iqbal diam sahaja. Ali berdiri menarik silanya.

"Hari demi hari, Islam dicabar. Isu Kartikalah, sebelum ni isu Arak di Selangorlah, macam-macam isu lagi akan terjadi, soalan aku: Sudah cukup bersediakah kita semua untuk mendepani hari esok?"

Ali berlalu pergi selepas meletak mushaf Al-Quran di rak.

Iqbal tidak ada kelas pagi ini. Iqbal duduk beriktikaf sambil kepalanya tidak lepas memikir apa yang diperingatkan Ali Taqi sebentar tadi, sudah cukup bersediakah kita semua untuk mendepani hari esok?

No Response to "Part 2: Kampus Cumalah Medan Eksperimentasi!"

Leave A Reply