Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, February 23, 2010

UMNO di babad kejatuhan.

Posted on 6:09 PM by Unknown

Sepertimana Baghdad menyaksikan rapuhnya pertahanan Kerajaan Islam Abbasiyah dek lalai dengan hiburan saat Barbarian Tartar datang merempuh, seperti itulah UMNO akan digasak hari ini. Rempuhan demi rempuhan terhadap kerajaan UMNO Barisan, akan mengakibatkan kejahanaman jangka panjang terhadap UMNO yang amat memungkinkan UMNO Barisan hampir tidak ada harapan untuk bangun lagi.

UMNO, sepertimana yang kita semua sedia maklumi adalah akronim dari United Malays National Organization. Perkataan ini langsung tidak ada ciri-ciri keMelayuan. Maksud UMNO dalam bahasa ibunda adalah, Persatuan Kebangsaan Melayu-Melayu Bersatu.

Di dalam sebuah buku yang ditulis penuh gigih oleh seorang sasterawan veteran, Razali Endun mempersoalkan kewujudan UMNO hari ini. Setelah robohnya kota Melaka, apa lagi yang mahu diperjuangkan oleh UMNO? Nasionalism? Kemerdekaan?

Jika motif penubuhan UMNO lebih kepada demokrasi, itu adalah tidak tepat. Mungkin dengan lebih tepat lagi, jika UMNO mengundurkan diri dari tampuk pemerintahan negara, indeks demokrasi negara akan bertambah ok.

Benarlah kata pengarang Muqaddimah, Ibn Khaldun bahawasanya setiap kerajaan ada fasa nyanyuknya. Pada 8 Mac 2008, terhakislah hegemoni raksasa diktator bernama UMNO BN. Formula perkongsian kuasa yang direka cipta semenjak zaman penjajah yang membawa makna divide and rule dengan pola perkauman rasis yang ketara nampaknya telah rekah meremuk dan menanti pecah berkecai-kecai pada pilihanraya umum yang seterusnya. (Viii 50 tahun)

UMNO, parti yang kaya dengan slogan, wawasan 2020 antaranya. Cekap, bersih amanah, One Malaysia, UMNO dilihat seakan-akan menjadi penasihat kepada 'ulama', bukan 'ulama' yang menasihat UMNO.

Peliklah jika mahu menyatakan UMNO adalah wajah atau bintang Islam yang bersinar-sinar sepertimana HAMAS di Palestin, atau Ikhwanul Muslimin di Mesir, FIS di Algeria, AKP di Turki, atau PKS di Indonesia. Tetapi tidak janggal dan aneh jika menyatakan lawan UMNO iaitu PAS sebagai wajah Islam di Malaysia. (13 Perisai Memali)

Ketika menanti kekecohan 16 September penuh berdebar-debaran, UMNO telah mengambil langkah tidak bijak dengan menghantar juak-juaknya belajar kursus pertanian di Taiwan. Kata Mahfuz Omar, kenapa perlu Taiwan? Kenapa tidak di Thailand yang lebih hebat dalam pertanian berbanding Taiwan? Taiwan, menurut Mahfuz lebih terkenal dengan penternakan babi.

Kata Subky Abdul latif, kolumnis popular Harakah jika mereka (baca:UMNO BN) tidak membawa dan bersabar sahaja, mesti DSAI tidak akan ada alasan untuk menjawab kegagalan teori penipuan 16 September." (105 kontroversi 16 September)

Pahrol Mohd Juoi ada mengkritik sebab ketewasan UMNO. Kata Pahrol, “apabila BN bercakap soal wawasan, lawannya bercakap soal kenyataan. Apabila pemimpin BN sibuk uar-uarkan perancangan, lawannya mempertikaikan soal perlaksanaan. Bila BN menjanjikan kemakmuran, rakyat diperingatkan tentang pengagihan dan keadilan.

Ragam pemimpin UMNO juga kebanyakannya tidak ketahuan. Hisyamudin Husin sering menghunus keris apabila tiba perhimpunan agung UMNO (PAU). Era pemimpin-pemimpin semasa zaman Dr. Mahadir amat mengelabukan masa depan Islam. Islam dilihat hampir tidak akan memancarkan cahayanya yang terang jika UMNO masih di tampuk kekuasaan. Semua jelata dapat melihat bagaiman leher SAR dijerut hingga banyak antara SAR terputus nafas. Isu hudud yang juga tidak diselenggara dengan baik meski telah memerintah hampir lima puluh tahun lebih.

Ya, ramai orang mengatakan kita patut berterima kaseh kepada UMNO kerana UMNO lah yang memacu pembangunan Negara selama ini khususnya di waktu pemerintahan Mahadir Muhammad. Sebenarnya jika dibuat kajian secara detail tanpa terbeku kepada politik kepartaian yang sempit, kita akan jumpai Malaysia sebenarnya pasca kemerdekaan 31 Ogos 1957 selepas kepulangan penjajah ke tanah air mereka, memang pun akan mampu insya Allah (Baca : Bi iznillah) mengconduct arus perjuangan kemerdekaan menjadi sesuatu yang sentral untuk kegemilangan Negara.

Hari ini, atau jika pada pilihanraya yang seterusnya, UMNO masih kekal memegang tampuk pemerintahan nescaya amat malanglah umat Melayu Malaysia dan nasib agama Islam. Ini bersebabkan UMNO sekalipun bukan musuh Islam yang nyata, UMNO amat tidak pandai menjaga Islam meski tidak mengamalkan Islam setaat yang boleh.

Banyak, banyak isu boleh menampakkan UMNO memang tidak ketahuan. Porak poranda yang berlaku di Malaysia hari ini bukanlah sangat disebabkan pembangkang yang berpakat menjadi giant-killer untuk UMNO. Tetapi disebabkan mereka tidak meneliti dengan baik nasihat berkali-kali Ustaz Abdul Hadi Awang yang menyruh UMNO mengundurkan diri dari arus politik.

Apa ruginya jika UMNO tidak memerintah Malaysia?

Mungkin, soalan yang lebih baik dan afdhal ditanya dan difikir-fikirkan ialah, apa untungnya jika UMNO tidak memerintah? Jika, UMNO tidak memerintah, UMNO akan menjadi bahan sejarah yang memualkan, UMNO akan dimuziumkan, keuntungan hasil mahsul Negara akan dinikmati semua, pendidikan akan dipercumakan, hal-hal sensitive berjaya dikendurkan, atmosfera udara Malaysia Baru mampu dinikmati semua tanpa asap canister racun toksin Rasis yang mengharukan dan memedihkan mata dan perasaan nubari Insan.

No Response to "UMNO di babad kejatuhan."

Leave A Reply