Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Monday, March 2, 2009

Macam Didik Budak Sekolah?

Posted on 3:24 PM by Arrazzi Alhafiz Alattas

Kesempatan bertemu Presiden MPMKUIS, Sdr. Nasrul Izad Mohd Isa di Bandar Bukit Mahkota membuka pelbagai perbincangan dan perkongsian. Semestinya perkembangan terbaru kampus saya dapat secara terus daripada orang no.1 itu.

Paling menarik minat saya ialah Operasi Gerak Subuh (OGS). Skuad ditubuhkan dengan tujuan untuk menggerakkan penghuni qaryah kediaman bagun untuk mendirikan Solat Subuh seterusnya memakmurkan rumah Allah sebaik sahaja bangkit memulakan hari yang baru.

Saya sokong 100% program ini. Bagus dan kesannya pasti sangat positif dan memberangsangkan. Semua pihak perlu berpendirian begini. Apalagi bukan rahsia yang ramai mahasiswa pada hari ini lintang pukang Subuhnya. Maka inilah peluang kepada kita merancang kehidupan seharian kita dengan baik. Ini harus dimanfaatkan dengan optimum oleh masyarakat kampus.

Bunyinya seperti train budak sekolah bukan? Namun inilah hakikatnya. Sebab itu saya tidak berapa setuju statement biasa dalam taaruf atau orientasi mana-mana universiti,
"Kamu jangan berperangai macam budak-budak sekolah. Ini IPT. Bukan alam sekolah lagi. Tinggalkan semua. Takkan kami nak layan kamu macam budak sekolah..."
Pada saya banyak juga yang bagusnya. OGS sekilas pandang memang gaya didik budak sekolah. Namun realiti memaksa kita bertindak begitu.

Hari yang terancang ialah Subuhnya terancang. Bila Subuh dipelihara dengan baik, pasti sepanjang hari itu akan baik.

Saya teringat semasa semester 2 dahulu, saya runsing apabila solat Subuh hampir 2,3 minggu Subuh gajah. Dinosour barangkali. Maka saya memikirkan tindakan segera mesti diambil kerana gagal Subuh, maka gagallah seluruhnya.

Akhirnya saya mengambil keputusan untuk beriktikaf di Masjid Al-Azhar. Hasilnya cukup efektif dan memberangsangkan.

Lumayan sekali. Apa tidaknya, Subuh terpelihara. Bukan itu sahaja, berjemaah lagi. Siap di masjid lagi. Subhanallah...benarlah cemerlang Subuh, cemerlanglah harimu.

Sementara menanti kuliah, maka eloklah suburkan waktu pagi itu dengan membaca Ma'thurat dan Al-Quran. Alangkah indahnya hidup...

Semoga OGS menjadi amalan berpanjangan dalam membangunkan modal-modal insan cemerlang. Nanti satu masa, jika ada yang bertanya kenapa mahasiswa KUIS progresif dan cemerlang. Saya kira anda tahu apa jawapannya.

No Response to "Macam Didik Budak Sekolah?"

Leave A Reply