Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, July 10, 2009

Nation State Yang Memualkan.

Posted on 5:07 PM by Unknown





Nation State
Yang Memualkan.



Oleh: Amir Hamzah Akal Ali




Dua tiga minggu ini, sepatutnya kita semua sudah muntah hijau akibat fenomena yang berlaku. Hari demi hari, menunjukkan ideologi (Apa sahaja ideologi.) buatan manusia (Made in Human.) rapuh, menuju kehancuran, bersifat fana', dan akan memasukkan pemeluknya ke dalam neraka.



Isu Manohara V.S anak Sultan adalah satu isu yang terlahir setelah dikandungkan oleh ibu jalang bernama sekularisma. Di dalam rahim ibu jalang bernama sekularisma ini, ada suatu bisikan syaitan yang halus iaitu kuman, memberitahu, nasionalisma negara bangsa harus utuh dipertahankan, biarpun kamu mati kerananya. Nation state, sebuah lagi konsep manusia yang enggan mengakui kedaulatan Tuhan, tulisan ringkas ini, bertujuan ingin menyerang, nation state.



Once Upon A Time...



Apabila sebuah empayar agung Islam iaitu Abbasiyah kelihatan mahu terjatuh, datanglah saudaranya bernama 'Usmaniyah. "Berikan tali kendali pemerintahan Islam kepada aku, biar aku pimpin semula umat ini, supaya menjadi umat yang dihormati," mungkin kata-kata yang terluncur di bibir kerajaan 'Usmaniyah ketika mahu menggantikan kerajaan Abbasiyah yang sudah retak menanti belah.



Perlu diperingatkan berulang-ulang kali seperti iklan tivi yang mengiklankan mi maggi kari hari-hari, 'Usmaniyah adalah sebuah daulah terbesar, menguasai dua pertiga dunia ketika itu. Mungkin juga kata-kata ini tidak tepat sepenuhnya, ini dikeranakan ketika itu wujud juga Kerajaan Islam Safavid dan beberapa kerajaan Islam lain lagi seperti Kerajaan Islam Moghul, walaubagaimanapun, kerajaan-kerajaan Islam ini mendokong kalimat, la ila ha illallah!



Khilafah: Makhluq yang dilupakan.



Sungguhpun begitu, 'Usmaniyah adalah the greatest empire ketika itu. Malahan Amerika (Baca : The Greatest syaitanul akbar empire in this world today) turut kalah dengan 'Usmaniyah dari sudut geografi keluasan daerahnya.



Muncul seekor makhluq asing yang mahu menjadi manusia bernama Kemal At-Tarturk. Makhluq asing ini sebenarnya adalah seorang yahudi yang mengaku Islam. Makluq asing bernama At-Tarturk ini telah menguasai golongan muda, iaitu gerakan Young Turk.



At-Tarturk akhirnya menjatuhkan 'Usmaniyah melalui usaha berperingkat-peringkat. Perlu didedahkan, At-Tarturk pada peringkat awalnya mendapat sokongan yang meluas akibat kehebatannya mengalahkan kuasa asing yang berperang dengan 'Usmaniyah. Sementara para 'ulama', sultan semakin disisihkan kerana sikap mereka yang dilihat agak kaku dan kelihatan sedikit lembab. Maka, kemunculan At-Tarturk dilihat oleh massa, sebagai dewa penyelamat.



Kenapa melalut-lalut sampai ke sini?



Bangunan khilafah akhirnya dirobohkan. Khilafah 'Usmaniyah yang berpusat di Turki itu terus bertukar menjadi Republik Turki. Satu demi satu negara yang di bawah naungan 'Usmaniyah bangkit memberontak atas nama nasionalisma, kebangsaan Arab.



Sebelum menjijakkan kaki ke topik utama yang mahu diperbincangkan, sedikit tentang masalah umat Islam yang berlaku pada hari ini. Penyembelihan umat Islam di Ambon, Thailand, penjarahan bumi Iraq, masalah Palestin yang tidak berkesudahan adalah akibat hilang khilafah.



Indonesia Raya



Indonesia yang tertubuh pada hari ini melalui hari-hari berliku yang panjang suatu ketika dahulu. Episod perlawanan dengan penjajah Belanda menggunakan bambu runcing, episod bersama dengan Partai Komunis Indonesia, era Sukarno, era Suharto yang korupsi adalah episod-episod penting dalam pembentukan republik Indonesia hari ini. Sungguhpun begitu, meskipun Indonesia adalah negara berpenduduk Muslim terbesar di dunia, Indonesia bukanlah negara Islam.



Malaysia, Tanah Airku!



Malaysia melalui proses panjang sebelum menjadi Malaysia. Sebenarnya nama panjang Malaysia adalah Tanah Melayu. Apabila Islam datang ke Melaka lewat jalan perdagangan, perkahwinan, raja serta rakyat setempat mengubah ugama tanpa banyak karenah. Ini bersebabkan sosiologi masyarakat Melayu adalah amat lembut, tidak keras, tidak boleh dipaksa, serta amat taat setia kepada raja-raja selagi raja -raja tidak berlaku zalim. Pernah berlaku peristiwa sejarah, raja 'adil raja disembah, raja zalim raja disanggah, sebenarnya ini adalah konsep feudalisma yang agak baik. Pada tarikh 16 september 1963, diistiharkan secara rasmi, Malaysia.



Sedikit Tentang Patani: Daulah yang Terfitnah!



Di Utara Malaysia, terdapat sebuah wilayah yang tercedera kerana mengatakan Tuhan mereka adalah Allah. Wilayah ini adalah asalnya sebuah kerajaan terawal di Tanah Melayu yang mengucap dua kalimah syahadah. Ketika wilayah ini masih menjadi raja, wilayah ini mengandungi Patani, Yala dan Narathiwat. Akhirnya, apabila penjajah Siam Buddha datang merogol instituisi pemerintahan Patani atas dasar imperial, terperkosalah Patani hingga hari ini.



Isu Manohara, isu Normala Banat (Masihkah kau ingat tentang pembantu rumah yang disiat-siat?) isu rasisma yang tentang taraf kelas dua bagi imigran Indonesia adalah isu. Masalah utama adalah iman. Bila bercakap tentang iman, bukanlah bermaksud iman itu kena terkurung, cukup sekadar niat sahaja seperti yang diimani golongan Murji'ah yang tidak mengimani konsep iman yang sebenarnya.



Iman yang diserukan Baginda Muhammad S.A.W sesungguhnya membentuk sebuah daulah!


Penyelesaian?



Indonesia dan Malaysia sepatutnya membuka semula dasar konfrantasi yang pernah terjadi di era Sukarno. Kedua negara ini sepatutnya berperang sahaja. Tidak perlu kata manis di pentas diplomasi, tidak perlu berunding lagi. Hantarlah kedua-dua pasukan tentera untuk berperang, Jika masih tidak cukup, minta bantuan dari Israel asia tenggara iaitu Singapura untuk menghapuskan mana-mana musuh yang menyakitkan mata



Biarkan Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, Nato, PBB yang kafir itu masuk campur atas alasan kekacauan dua buah negeri adik beradik yang lebih beriman dengan nation state daripada Al-Quran.



Bukankah ini adalah penyelesaian terbaik buat kedua negara yang kononnya mengaku beriman dengan Tuhan dan kitab suci yang diturunkan bernama Al-Quran?












No Response to "Nation State Yang Memualkan."

Leave A Reply