Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, July 21, 2009

Tanah, Felda dan Pertanian.

Posted on 4:29 PM by Unknown

(Gambarajah diambil dari Mbojo.wordpress.com)


Tanah, Felda dan Pertanian.


Oleh: Amir Hamzah Akal Ali


Perhatikanlah maksud ayat Al-Quran surah Yusuf 43-49… Raja Berkata (kepada orang-orang terkemuka dari kaumnya): "Sesungguhnya Aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering." Hai orang-orang yang terkemuka: "Terangkanlah kepadaku tentang ta'bir mimpiku itu jika kamu dapat mena'birkan mimpi." [43] Mereka menjawab: "(Itu) adalah mimpi-mimpi yang kosong dan kami sekali-kali tidak tahu menta'birkan mimpi itu." [44] Dan berkatalah orang yang selamat diantara mereka berdua dan teringat (kepada Yusuf) sesudah beberapa waktu lamanya: "Aku akan memberitakan kepadamu tentang (orang yang pandai) mena'birkan mimpi itu, Maka utuslah Aku (kepadanya). " [45] (Setelah pelayan itu berjumpa dengan Yusuf dia berseru): "Yusuf, Hai orang yang amat dipercaya, Terangkanlah kepada kami tentang tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan (tujuh) lainnya yang kering agar Aku kembali kepada orang-orang itu, agar mereka mengetahuinya. " [46] Yusuf berkata: "Supaya kamu bertanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; Maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan dibulirnya kecuali sedikit untuk kamu makan. [47] Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan. [48] Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia diberi hujan (dengan cukup) dan di masa itu mereka memeras anggur." [49]




Perkaitan Tanah dan Perpaduan.



Pada tarikh tulisan ini ditulis [11/7/2009], segala polemik tentang Unity Government telah dinoktahkan secara rasmi oleh Pakatan Rakyat [23/6/2009-2. 20PM-]. Walaubagaimanapun, terdapat elemen yang menarik di dalam Unity Government tentang tanah.



Unity Government yang dicetuskan oleh Tuan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, antara lain menimbulkan persoalan kegawatan ekonomi dunia yang telah dikapitaliskan menjadi lembab. Keperluan untuk ummah duduk semeja di dalam Unity Government adalah amat perlu untuk mendepani suasana pasca globalisasi yang diterajui oleh Amerika serta sekutu-sekutunya. Sikap ketidakberanian dan kepengecutan untuk tidak mahu berunding berkenaan ummah amat mengecewakan.



Yusri [ABIM] sedikit terkilan akan kesudahan polemik Unity Government ini, termasuklah mufti [Harussani] serta bekas mufti [Dr. Asri]. Walaupun begitu, tulisan ini tidak bermaksud untuk membicarakan berkenaan Unity Government tetapi mahu menjurus kepada isu pokok permasalahan iaitu, tanah.



Kepentingan Tanah dalam Kehidupan.



Tidak perlu diberitahu lagi, bahawasanya tanah amatlah penting di dalam kehidupan. Tanpa tanah, berkemungkinan besar, kita semua terpaksa tinggal di atas kapal angkasa serta tidak boleh bercucuk tanam seperti menanam padi dan sebagainya lagi. Apabila ekonomi dunia menjadi syaitan kapitalis, bukankah Negara satu Malaysia ini yang terdiri daripada semenanjung serta Sabah dan Sarawak mempunyai banyak tanah?



Mungkinlah kita semua tidak boleh bersepakat dengan Kerajaan Barisan di atas kertas atau duduk semeja. Namun, dari segi tindakan dalam menjaga alam manusia tetaplah boleh dikerjasamakan. Samaada Kerajaan Barisan yang memegang kuasa majoriti di Sabah dan Sarawak ataupun, Kerajaan Pakatan yang memerintah majoriti semenanjung, terdapat banyak kawasan tanah yang boleh dimanfaatkan untuk tumbesaran manusia dan perkembangan ekonomi berasaskan pertanian.



Sesungguhnya, kita semua telah mengalami kecelaruan minda yang begitu kompleks sekali. Terlalu menumpukan kepada sektor perkilangan dan perindustrian semenjak zaman Mahadir sehingga menjelikkan dasar pandang ke pertanian di zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi. Kita bertanya, bukankah setiap hari, kita hampir pasti memakan sesuatu? Bukankah makanan terhasil daripada tanah? Lainlah jikalau kita tinggal di planet marikh serta berkawan dengan makhluq asing yang menghantar ubi kentang serta beras melalui kapal U.F.O. Kecelaruan minda kita yang memandang sinis pertanian serta tanah mestilah dikikis habis supaya esok hari, kita tidak menangis.



Tanah adalah Pertanian, manakala Pertanian adalah Perniagaan.


Sebenarnya penyelewengan tanah serta kes kecurian pasir bukan baru berlaku di zaman Khir Toyo yang makan tempe . Tanah pernah menjadi konflik panas ketika dahulu di zaman Perang Salib. Tuan Tanah memonopoli tanah seolah-olah tanah itu adalah hak kepunyaan mak bapak mereka sejak azali lagi.



Kelapa sawit, kelapa, koko, buah durian, kangkung, mengkudu, tongkat ali, tumbuhan Misai Kucing, cili, cili hijau, cili merah, pelam, strawberry serta lain-lain lagi yang seumpama memerlukan tanah. Buah ciku misalnya, tidak memerlukan tokoh kapitalis seperti Mukhriz Mahadir untuk hidup membesar. Mukhriz Mahadir tidak berguna langsung untuk membantu tumbesaran buah ciku atau buah manggis. Sebaliknya Mukhriz Mahadir mungkin boleh membantu membantutkan penanaman rambutan yang menyokong pihak yang menentangnya sepertimana kes pendajalan yang berlaku kepada pengasas HPA oleh Shahidan.



Sebuah syarikat perniagaan Islam bukan kerajaan, HPA begitu memanfaatkan tanah. HPA telah membuktikan pertanian adalah perniagaan. Samalah juga dengan sebuah syarikat MLM iaitu SURECO yang menggunakan Cendawan Merah serta buah mengkudu sebagai produk utama perniagaannya. Cendawan merah, mengkudu serta tumbuhan-tumbuhan herba memerlukan tanah untuk hidup serta penjagaan dari orang-orang yang beriman yang tidak mementingkan keuntungan komersil yang sial sahaja.





FELDA pasca PRU 8 Mac



Apabila berlaku gelombang tsunami tidak puas hati rakyat kepada Kerajaan Barisan yang juga hampir menenggelamkan taat setia kepada Tuan Presiden PAS, terbersihlah sebahagian semenanjung daripada kotoran najis BN. Negeri Sembilan yang totok Barisan juga turut dapat dimasuki Pakatan. Johor juga tidak terkecuali. Pahang yang diketuai Tuan Ibrahim Tuan Man (Naib Presiden PAS) turut menggasak kerajaan Pahang yang diketuai Adnan yang pernah mencarut kepada orang.



Kekalahan kerajaan ala drakula pimpinan Barisan dalam mengekalkan kuasa menyebabkan Kerajaan Pakatan makin gatal mengusik pimpinan Barisan yang tidak reti menjaga kepentingan Melayu, tanah khususnya. Ingatkah kita lagi mengenai Singapura yang terlepas ke tangan seorang kafir yang tua bernama Lee Kuan Yew? Ingatkah kita lagi tentang Pulau Batu Butih? Ingatkah kita lagi tentang apa yang berlaku kepada Kampung Berembang tidak berapa lama dahulu?



Beberapa bulan ini, Mazlan Aliman (PAS Johor) yang merupakan pengasas Anak Peneroka Se-Malaysia telah mengacau daun kekacauan pegurusan FELDA. Mazlan terbaru mengeluarkan sebuah buku hasil pengkajiannya lebih bertahun-tahun lamanya tentang kelemahan FELDA. Buku Mazlan Aliman yang terbaru bertajuk FELDA: Dulu Tolong, Sekarang Along. Sementara FELDA mengancam keras akan penerbitan buku ini, Mazlan tidak mahu berganjak. Mazlan rela disaman, dibicarakan, dikorbankan atas prinsip perjuangan yang menjadi taruhan.



Sebelum ke kompleks Putrajaya…



PAS sebuah gerakan siasah Islam terulung di negara ini mendakwa ia memperjuangkan syumuliyah Islam yakni bermaksud memperjuangkan segala aspek lapangan serta cakupan urusan kehidupan termasuklah tanah. PAS mempunyai ANAK yang diketuai Mazlan Aliman. Selain itu juga, PAS mempunyai Lujnah Peneroka yang pernah satu ketika dahulu diiketuai Ir. Amiruddin Hamzah



Sekalipun PAS telah mengorak langkah pertama mahu mendirikan kompleks di Putrajaya, perlu diingatkan semula ingatan Dato' Wan `Abdul Rahim Wan `Abdullah, Perwakilan Kelantan ketika Muktamar PAS ke-55.



Dato' Wan "Abdul Rahim ketika berucap membahaskan ucapan dasar Presiden berkata, daripada 68 kawasan parlimen yang PAS tandingi dalam PRU lalu, sebahagian besarnya ada kawasan yang mempunyai tanah rancangan FELDA.



Perwakilan daripada Kelantan ini turut mencadangkan PAS memperuntukkan dana RM 1 Juta setahun kepada Lujnah Peneroka PAS Pusat. Dato' Wan `Abdul Rahim juga turut berharap, peruntukan wang yang besar untuk projek-projek lain seperti Kompleks PAS Pusat di Putrajaya ditangguh dahulu ntuk memberi keutamaan kepada kerja-kerja mendekati rakyat. Cadangan ini, sekalipun mungkin tidak dipersetujui oleh semua kerana ghairah mahu menawan kota kerajaan Putrajaya, sepatutnya cadangan ini diperdebatkan untuk mencari sebuah kebenaran. Kompleks PAS Putrajaya dijangka menelan RM 27 Juta di atas tapak seluas 17 ekar, bagaimana jika RM 27 juta itu digunakan untuk maslahat dakwah dan tanah??



Tuan Presiden PAS sendiri yang melancarkan Tabung Pembangunan Kompleks PAS di sebuah hotel terkenal pada hari Isnin 18 Mei. Apabila siap, kompleks ini bakal mempunyai sebuah dewan persidangan yang boleh memuatkan 8000 orang di samping pusat latihan moden serba lengkap di samping kawasan perniagaan dan perumahan. Tapak itu terletak di Sungai Merab iaitu kira-kira lima minit perjalanan dengan kereta dari pusat pentadbiran Negara di Putrajaya.



Ia dikelilingi oleh tasik dan sungai yang mengalir di sebelah tapak 17 ekar itu. Projek pembinaan kompleks ini dipengerusikan Datuk Paduka Husam Musa. Jumlah dana yang terkumpul di hari pelancaran itu RM 525,500.00. Sekali lagi, bayangkan apa yang boleh dibuat dengan setengah juta itu untuk dakwah?



Keperluan menguasai tanah, menyelesaikan permasalahan tanah, pertanian akan memberikan lebih kepercayaan masyarakat Melayu yang hampir kebanyakannya hidup bersendikan tanah untuk mengundi PAS di PRU-13 akan datang. PAS yang lebih memahami feqh siyasi dan feqh aulawiyat anjuran Al-Qaradawi lebih daripada UMNO haruslah memanfaatkan RM 27 juta untuk pembangunan pertanian. PAS tidak perlu teruja dengan pendekatan daripada atas (Up to bottom.) sahaja, sebaliknya menumpukan juga serangan dari sudut (Bottom to up) pendekatan bawah ke atas, daripada masyarakat bawahan kebanyakan ke pucuk pimpinan pemerintahan atasan.







( Foto Diambil dari dunia-kita.com)




Usaha Kerajaan tanah harus dipuji!



Semasa di zaman Pak Lah [2003-2009] pendekatan Pertanian Baru yang dibubuh di dalam RMK-9 mempunyai ciri-ciri seperti komersial berskala besar, penggunaan teknologi moden yang lebih luas, pengeluaran produk yang berkualiti, mempunyai nilai tambahan yang tinggi, memanfaatkan sepenuhnya potensi bioteknologi maklumat dan komunikasi serta penglibatan usahawan tani dan tenaga kerja mahir. Kerajaan memberi tumpuan kepada empat komponen penting iaitu padi, sayur-sayuran, haiwan ternakan dan akuakultur. Projek-projek termasuklah Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM), Ladang Kontrak, Zon Industri Akuakultur (ZIA), Pusat Fidlot Nasional (NFC) dan Industri Asas Tani (IAT). Konsep TKPM menjadi sumber pengeluaran makanan dan melahirkan usahawan tani bependapatan RM 3000 sebulan. Menerusi ZIA pula, ia melibatkan ternakan kerang, ikan, udang, selain iklan hiasan dan projek berteknologi tinggi. Ini termasuklah Fish Protect yang diusahakan oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan rumpai laut di Semporna dengan sasaran 662 tan metric menjelang 2010.



Kerajaan melancarkan Program Bumi Hijau dengan penekanan kepada tanaman sayur-sayuran, ternakan ikan dalam kanvas dan ayam kampung untuk keperluan sendiri.


Islam mengeji penganggur, memuji penanam anggur!



Dilaporkan, sehingga kini jumlah siswazah yang menganggur sudah mencecah 60,000 orang yang kebanyakannya terdiri daripada golongan bumiputera. Perlu diingat, sama ada berhenti kerja atau tidak, hampir kesemua orang perlu makan dan minum setiap hari. Sama ada di Kerajaan Barisan atau Kerajaan Pakatan, meneliti semula tanah adalah pertanian dan pertanian adalah perniagaan amat perlu sekali untuk dititikberatkan.



Menurut kajian, krisis kewangan global yang tercetus di Amerika Syarikat dan Eropah turut memberikan kesan negatif kepada Malaysia . Krisis ini, menjejaskan dua golongan utama: Pekerja yang diberhentikan dan pelajar yang baru menamatkan pengajian.



Mengurangkan karenah politicking adalah kecerdikan berpolitik yang nyata. Selepas PRU-8 Mac 2008, atmosfera politik Malaysia masih belum tenteram sehingga sekarang. Di pihak Barisan, mereka menawarkan FELDA dan yang terbaru kerajaan Barisan menyediakan insentif bagi mereka yang berminat menceburi bidang penternakan dan pertanian. Memanglah, diakui kerajaan agak lembab dengan karenah birokrasi yang tidak habis-habis, maka, ini adalah peluang kepada Pakatan mengeksploitasi kelemahan kerajaan kepada kekuatan pembangkang. Sama ada dunia hari ini mengalami krisis ekonomi global atau tidak, perlu diulangi lagi sekali, semua orang perlu makan. Makan dan minum adalah denyut nadi kehidupan. Sementara makanan terhasil daripada tanah melalui proses pertanian. Maka, penekanan adalah amat perlu terhadap tanah dan pertanian.



Kerajaan Barisan, bersaing dengan menubuhkan FELDA yang menubuhkan Asrama Semai Bakti FELDA (ASBF), Skim Tuisyen FELDA, Kolej Integrasi `Ilmu (Kolej Kini) serta Maktab Rendah Sains MARA (MRSMF).


Berkemungkinan idea besar untuk menyatupadukan UMNO dan PAS sebagai satu entiti perpaduan tidak berhasil. Namun usaha untuk menyatupadukan ummah supaya mendahulukan kepentingan ugama dan bangsa tidak mustahil dilakukan jika kedua-dua belah pihak benar-benar ikhlas dalam memperjuangkan ugama dan bangsa.


Memobilisasi Tanah Untuk Sebuah Kemenangan!



Meneliti realiti politik Malaysia yang masih bermentalkan politik poster, politik ceramah, bukan politik idea menyebabkan UMNO pun boleh turut sama mempengaruhi massa Melayu yang bermain dengan tanah. UMNO dibantu oleh agensi kerajaan seperti FELDA, FELCRA, KEDA dan macam-macam lagi, bolehlah memajukan serta memakmurkan pertanian di Sabah dan Sarawak yang lebih mundur daripada Kelantan. TV3 yang kurang cerdik itu juga sepatutnya bersama-sama dengan RTM membantu Kerajaan Barisan dengan menegur Kerajaan Barisan supaya tidak rakus menebang balak serta mencemarkan alam. Media massa pro-kerajaan yang lain juga sepatutnya tidak menutup kelemahan kerajaan supaya kerajaan nampak kesilapan yang dilakukan sama ada kesalahan itu di pihak Pakatan atau di pihak Barisan. Prinsip kulil haq walau kana muran, berkata benar meskipun pahit mestilah diamalkan oleh semua pihak.


Rujukan:-


1) Rencana Iklan, KOSMO, Jumaat 29 Ogos 2008


2) Utusan Malaysia , Sabtu 23 Mei 2009


3) Harakah 21-24 Jamadil Akhir 1430 H


4) SIASAH 24-30 Mei 2009


5) http://www.anwaribr ahimclub. com/2009/ 06/isu-unity- government- selesai-pakatan- kembali-berpadu/

No Response to "Tanah, Felda dan Pertanian."

Leave A Reply