Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, October 30, 2009

Part 3- Awuh, Awuh..., ayuhlah!

Posted on 11:41 AM by Unknown



(Gambar dari aidc-editor.blogspot.com)

Raya tiba. Ali Taqi balik ke kampungnya yang terletak di Permatang Pauh. Menaiki kereta api tanah Melayu. Ali akan turun insyaAllah di Bukit Mertajam. Dalam tren yang panjang dan masa ruang yang terluang, Ali bawa keluar sebuah buku. Keluaran IKD.

Penulis buku itu memuja 'Ali 'Abdul Raziq, Al-islam Wa al- Usul Hukum (AWUH). Ali berkerut.

Seorang penumpang duduk bersebelahan. Penumpang itu masam sahaja mukanya. Senyum kelat apabila Ali menghulurkan tangan. Ali hanya tersenyum tak ambil hati. Ali kemudian meneruskan pembacaan.

Penulis buku itu menyatakan, 'Ali 'Abdul Raziq dicengcang selumat-lumatnya dalam dunia Islam. Selepas mengarang AWUH, 'Ali 'Abdul Raziq telah dinafikan hak asasi, dilucutkan jawatan, dianggap sekular, 'ulama' sesat jalan. 'Ali 'Abdul Raziq, juga diharamkan dari memakai gelar 'ulama' Azhar. Sebenarnya, pengharaman itu punya akibat mengerikan kata pengagum 'Ali 'Abdul Raziq itu yang juga penulis buku yang sedang Ali baca.

Peruntukan 101, Kanun A-Azhar Bil.10 (tahun 1911), yang memperincikan bahawa setiap 'ulama' yang dilucutkan gelar 'ulama' oleh Majlis Tertinggi 'Ulama', namanya akan dipadam dari rekod Al-Azhar, dipotong pendapatannya tidak kira dari mana sumbernya dan macam-macam lagi.

Ali Taqi baca lagi. Di luar, titik-titik hujan menumpuk kaca tingkap. Penumpang tepi Ali, lena.

Kata pengarang buku yang sedang Ali baca itu, dia tertanya-tanya, jalan cari makan mana lagi yang terbuka untuk Syeikh Ali? Adakah kerja menjual kacang kuda berkuah, untuk sarapan pelanggan-pelanggan yang terdiri dari pembelanya?

Ali ketawa tiba-tiba. Penumpang di sebelah buka mata. Ali tersipu-sipu minta maaf. Penumpang di sebelah jegil mata kemudian berpaling mengadap tingkap lantas kembali lelap.

Ali Taqi betulkan kedudukan. Apa yang buat Ali ketawa?

Masakan tidak? 'Ulama', menurut pengarang buku yang dibaca Ali ketika ini anggap, adalah sesuatu pekerjaan untuk mencari makan. Haha. Itu adalah sesuatu yang kelakar. 'Ulama', adalah pekerjaan untuk mencari makan, bukankah itu suatu kelakar yang maha dahsyat?

Sekurang-kurangnya, kerja jual kacang kuda adalah lebih halal dan bermaruah serta diredhai Allah, dari menjual ayat-ayat Allah. Yashtari samanan qalila...

Ali, membuat sedikit kesimpulan sendiri waktu kereta api berhenti di salah sebuah stesyen. Di luar, hujan masih lagi turun. Penumpang di sebelah Ali masih, nyenyak tidur. Orang lalu lalang di tepi Ali. Ali, baca lagi.

Apa kesimpulan Ali?

Ada orang di akhir zaman ini, mengaku amat hebat, mendakwa tahu seba serbi itu dan ini. Orang dahulu, tidak tahu apa-apa. Orang padang pasir, pakai seban tutup kepala, oksigen pun tak dapat masuk menyebabkan para 'ulama' bagi fatwa kuno, fatwa unta, fatwa padang pasir. Islam kan plastik, menurut mereka? Ali Taqi geleng kepala sekali dua. Mereka, intelektual Iblis, kata Ali.

Masakan tidak? Ibn Taimiyah, Salahuddin Al-Ayyubi, Saifudin Qutuz, Umar AL-Khattab, Ali Abu Talib, Sultan Murad, Sulaiman Al-Qanuni, bahkan Al-fateh sendiri, mereka ini semua lahir di zaman apa?

Mereka-mereka ini, yang hidup di zaman Khilafah, amat cemerlang gemilang dan terbilang di zaman mereka, zaman yang ada khilafah. Adakah seorang pun dari mereka tak tahu bahawasanya Islam dan Khilafah itu, mesti berpisah?

Ali Taqi dan penumpang di tepi semakin hanyut. Tetapi dalam sungai yang berbeza. Kereta api bergegar kemudian bergerak kembali. Orang, lalu lalang di tepi. Ali tidak sedari beberapa perempuan sebaya yang melintasi tepi Ali, kagum memerhati.

Pengarang itu, kemudian membuat sedikit andaian nakal;

"jangan-jangan banyak yang hilang kala Baghdad dibakar oleh Tartar adalah buku-buku yang ditulis oleh 'ulama' anti khilafah seperti 'Ali 'Abdul Raziq?"

Sebenarnya, pengarang ini mahu mengatakan betapa amat kurang sekali penulisan-penulisan tentang sains politik. Ali Taqi, biarkan sahaja. Skeptis, bolehkah dijadikan hujah?

Mata Ali mula bergoyang terhuyung hayang. Sekejap timbul sekejap tenggelam.

Ada perenggan yang menyindir 'Ulama'-ulama' hari ini tentang khutbah-khutbah mereka yang cuma pandai mem-ban-kan 'Ali 'Abdul Raziq tanpa bahaskan idea-idea besar grand idea dalam AWUH.

Semua perkara perlu diberitahu kepada orang awam? Kelopak mata Ali bugar terbuka.

Come on lah. Ruang intelektual besar harus menjadi ruang percekcokan orang awam biasa?

Mudah sahaja analoginya. Doktor gigi, kita wajar bagi kepada sesiapa sahaja mencabut gigi kita? Misalan lain. Kereta rosak, kita wajar bagi orang yang katarak matanya menebal tak nampak, memperbaiki kereta kita?

Come on, come on. Tolonglah berlaku jujur. Jangan khianat. Ugama pun sebegitu jua. Harus, ada ruang untuk masyarakat awam melibatkan diri. Serta, ada juga daerah-daerah terlarang yang haram untuk masyarakat awam, lewati.

Begitu Ali Taqi mencatit raddnya ketika kereta api mulai berhenti.

No Response to "Part 3- Awuh, Awuh..., ayuhlah!"

Leave A Reply