Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Wednesday, October 28, 2009

Pengaruh Daie Media

Posted on 12:01 PM by SyahiranMuhd

Media merupakan satu alat yang mampu merangsang dan mempengaruhi sikap serta tingkah laku individu atau masyarakat merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Di peringkat budaya, media massa di harap supaya menjadi jambatan penting bagi mewujudkan dialog antara agama dan peradaban pelbagai bangsa di dunia negara agar ia menjadi semakin penting kepada dunia dalam menuju era globalisasi iaitu dunia tanpa sempadan.

Manakala Dakwah pula adalah kegiatan yang bersifat menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah Subhaanahu wa ta'ala sesuai dengan garis aqidah, syari'at dan akhlak Islam. Kata dakwah merupakan masdar (kata benda) dari kata kerja da'a yad'u yang berarti panggilan, seruan atau ajakan.


Ilmu dakwah adalah suatu ilmu yang berisi cara-cara dan tuntunan untuk menarik perhatian orang lain supaya menganut, mengikuti, menyetujui atau melaksanakan suatu ideologi, agama, pendapat atau pekerjaan tertentu. Orang yang menyampaikan dakwah disebut "Da'i" sedangkan yang menjadi obyek dakwah disebut "Mad'u". Setiap Muslim yang menjalankan fungsi dakwah Islam adalah "Da'ie".


Firman Allah Yang Bermaksud : Serulah ke jalan Tuhanmu dengan HIKMAH (kebijaksanaan) dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahasalah dengan mereka dengan cara yang terbaik…-An-Nahl:125


Pendekatan dakwah berlainan mengikut peredaran zaman sebagaimana kisah-kisah pendekatan dakwah oleh para anbiaya seperti dizaman Isa A.S pendekatan baginda lebih kepada perubatan, manakala di zaman nabi Musa AS menggunakan pendekatan yang berkaitan dengan sihir kerana pada zaman itu sihir merupakan suatu yang popular dan Allah memerintshkan baginda melemparkan tongkang dan menjadi seekor ular besar lalu memakan ular-ular kecil daripada tukang sihir Firaun dizaman itu.


Begitu juga di zaman Baginda Rasulullah SAW yang terkenal dengan kecantikan bahasa dalam syair, lalu Allah SWT menurunkan Kalamullah Al-Quran yang cukup cantik bahasanya sehingga tidak ada sesiapa yang boleh menirunya.


Daripada pendekatan-pendekatan dakwah yang pelbagai inilah para Rasul dapat menyebarkan dakwah dengan sempurna dan ramai kaumnya menjadi pengikut. Begitu juga lah di zaman kita yang serba canggih ini yang mempunyai teknologi yang mudahkah kahidupan seharian.


Pendekatan dakwah melalui media merupakan salah satu cara untuk menyeberkan fahaman Islam kepada masyarakat, kerana pendekatan ini memberi kesan pada jangka masa yang lama. Pelbagai bahan media yang boleh digunakan dalam untuk menyebarkan fahaman tentang Islam ini seperti lakonan, muzik, cetakan, internet, dan lain-lain lagi.


Dalam lakonan, cerita-cerita yang sampaikan mestilah yang berkisahkan kebenaran, nasihat atau tauladan, membesarkan Allah dan tidak berunsurkan syirik seperti cerita hantu atau ilmu hitam atau cerita-cerita rekaan semata-mata kerana ingin memelihara pemikiran yang bersih daripada khayalan.


Melalui muzik pula merupakan salahsatu cara untu menambat hati-hati yang masih muda ini menginginkan kehidupan yang seronok dan tenang.Pendekatan dakwah dalam media ini mesti dimukan dengan penampilan si artis yang boleh menjadi role-model kepada si pendengar sebagai contoh hip-hop boleh mengekalkan rambut panjang, seluar besar, jeket dan t-shirt dan yang pasti, kekemasan dan kesopan itu yang menjadi perbezaan dengan penyanyi lain. Antara artis yang dijadikan contoh, Ust. Akil Hayy, Iqbal dan Yaasin.


Seterusnya lirik lagu yang semestinya tidak lari daripada mengagungkan tuhan atau menghuraikan ayat Al-Quran dan Hadis atu kisah anbiya serta nasihat-nasihat supaya mudah dalam memberi kefahaman kepada masyarakat biarpun dengan muzik yang pelbagai.


Internet merupakan satu medium yang merangkumi pelbagai medium seperti hiburan dan sumber maklumat dan jika ia dimanfaat dengan sebaiknya dapat melahirkan satu kesan yang besar kerana dengan internet kita boleh berhubung dengan seluruh masyarakat dunia.


Anak-anak muda suka melayari internet dan antara laman yang menjadi sambutan ialah Friendster, My Space, Facebook, Blog dan sebagainya. Laman-laman ini juga boleh digunakan untuk berdakwah seperti Friendster dan my space lebih kepada paparan gambar dan komunikasi, facebook dan blog pula tumpuan kepada perkongsian maklumat atau pendapat. Ini merupakan peluang yang baik untuk menghantar artikel-artikel dan pesanan kepada kenalan dan pembaca.


Seperti blog, kita boleh melihat betapa besarnya pegaruh dalam menyebarkan maklmumat daripada akhbar nyata. Dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU-12) baru-baru ini, hasil kajian yang mempengaruhi rakyat ialah para blogger dan jika ia merupakan alat yang amat sesuai untuk berdakwah di alam mini.


Media cetak sudah mula wujud sejak sekian lama yang digunakan oleh manusia sejak sekian lama terutama untuk menghantar utusan. Dizaman kini media ini semakin berkembang ada yang dikenali sebagai memorandum, risalah sehinggalah kepada sura khabar. Semua alat ini berperana untuk menyebarkan maklumat.


Media jenis ini tidak harus ditinggalkan kerana ia juga berguna kepada si pendakwah kerana tidak semua orang melayari internet malah sebahagian besar masyarakat membeli akhbar untuk mengetahui isu semasa. Dengan cara ini juga tidak kirang besar kesan dalam member kefahaman kepada masyarakat.


Televisyen dan radio adalah saluran media yang semua orang guna, akan tetapi kosnya terlalu tinggi jika ingin dimiliki dan bukan calang-calang untuk bersuara dalam rancangan-rancangan yang disediakan oleh pihak penyiaran. Namun, ia juga tidak harus dipinggirkan serta merta kerana media ini merupakan tahap tertinggi jika kita menjadi seorang yang pakar dalam apa-apa bidang dan akan di pelawa untuk berbicara tentang kepakaran anda dalam media ini.


Begitulah besarnya impak daripada pengaruh media ini dan alat ini perlu dikuasai kerana jika diimbas kembali sejarah-sejarah, yang menceritakan besarnya pengaruh media sehinggakan dalam menjatuhkan sesebuah kerajaan dan mengawal pemikiran manusia.

No Response to "Pengaruh Daie Media"

Leave A Reply