Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, October 2, 2009

PENGAJARAN YANG BERHARGA DARI PERANG UHUD

Posted on 3:33 PM by PERJUANGAN




Pilihanraya Bagan Pinang

“kini peperangan dengan puak secular sudah tiba. Keputusan pilihanraya nanti di Bagan Pinang menang atau kalah bukan matlamat kita. Yang perlu kita lakukan sekarang adalah berjuang sehingga terlaksananya Hukum Allah di muka bumi terutamanya Negara kita Malaysia”

Pelajaran yang berharga dari perang Uhud walaupun sedih dengan apa yang berlaku dalam peperangan itu Allah telah meniupkan semangat ke dalam sanubari umat Islam melalui ayat 104 surah an-Nisa’ : yang bermaksud:

"Jangan kamu merasa hina (hilang semangat) memburu musuh kerana jika kamu merasa sakit mereka juga merasa sakit seperti kamu merasainya sedangkan kamu pula berharap kepaad Allah apa yang mereka tidak harapkan"

kekalahan kaum Muslimin pasca perang Uhud ini, Allah SWT mengalihkan perhatian mereka kepada satu sudut rasionalnya. Allah berfirman,

“Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah Karena itu berjalanlah kamu di permukaan bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul),” (QS Ali Imran: 137).

Dalam ayat ini Allah SWT ingin mengingatkan tentang teori peperangan. Bahawa, kalah dan menang adalah asam garam perjuangan. Di sinilah Allah SWT amat mengasihi hamba-Nya. Ketika dilanda kekalahan, manusia umumnya akan merasa, putus asa dan tak mustahil menyalahkan teman, parti, pemimpin atau mungkin dirinya sendiri.


Setelah mengembalikan rasional kekalahan kaum Muslimin, Allah memulihkan kepercayaan diri mereka dengan firman-Nya,

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman,” (QS Ali Imran:139).

Secara psikologi, di antara kemungkinan yang akan melanda orang-orang kalah adalah rendah diri atau kecewa. Apalagi kalau melihat kelemahan dirinya dan besarnya kekuatan lawan. Karananya, di antara hal yang harus segera dipulihkan adalah rasa percaya diri, bahawa bagaimana pun keadaan kaum Muslimin, baik kalah maupun menang, mereka tetap berada pada darjat yang paling tinggi. Syaratnya, mereka beriman kepada Allah SWT.

Rasa percaya diri inilah yang menyebabkan Rasulullah saw dan kaum Muslimin tetap berani “menentang” lawan di Hamraul Asad.... baca seterusnya..

No Response to "PENGAJARAN YANG BERHARGA DARI PERANG UHUD"

Leave A Reply