Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, December 22, 2009

Hijrah & Generasi Muda

Posted on 12:42 PM by SyahiranMuhd

Setiap tahun, umat Islam di seluruh dunia akan menyambut awal Muharam dimana dalam bulan ini menyaksikan kisah sepanjang pengHijrahan Baginda Muhammad Rasulullah SAW dan Alhamdulillah pada tahun ini kita dapat menyambut lagi bulan yang tersingkap sejuta penghayatan dan pegajaran kepada umat Islam seluruhnya.

Kepada generasi muda dizaman ini, banyak yang boleh diambil pengajaran dalam peristiwa Hijrah ini. Kita boleh mengambil semangat Saidina Ali RA yang ketika itu masih muda remaja sudah mempunyai semangat pengorbanan, beliau sanggup menyamar sebagai Rasulullah dengan menggantikan baginda ditempat tidurnya.

Bagaimanakan perasaan beliau pada masa itu? mengapa beliau sanggup menanggung risiko dengan menambil tindakan sedemikian dikala rumah tempat persembunyian mereka sedang dikepung oleh tentera Quraisy? Jawapan-nya ialah kekuatan Iman dan Aqidah yahni kepercayaan baliau akan kebenaran Islam yang bisampaikan oleh Baginda Rasulullah SAW.

Selain itu juga pengorbanan para sahabat yang boleh di ambil seperti perstiwa digua Thur dimana Baginda dan Saidini Abu Bakar Assidiq sedang bersembunyi. Semasa tidur, kaki Abu Bakar di patuk ular, tetapi beliau terpaksa menahan kesakitan kerana takut menyedarkan baginda yang sedang tidur.

Bagitu sayangnya beliau kepada baginda sehingga kan sanggup menahan kesakitan yang begitu menyiksakan yang sangat berbisa.

Islam itu bersaudara, itulah yang dilakukan oleh baginda ketika sampai di Madinah, baginda dan rombongan disambut oleh mereka disama. Baginda mempersaudarakan antara orang Mekkah dan Madinah atau yang kita selalu sebut Muhajirin dan Ansar. Selepas mempersaudarakan, mereka dibawa oleh keluarga masing-masing kerumah. Mereka dijamu dengan makanan yang banyak dan ada juga yang sanggup ceraikan isteri untuk memberi kepada saudaranya.

Inilah rahmat yang diberi Allah diatas pengorbanan mereka dengan meninggalkan segala harta-benda dan isteri dan anak-pinak. Namun dengan niat yang ikhlas ingin berhijrah kerana Islam, mereka menolak kesemua pelawaan tersebut.

Pengorbana, kasih-sayang, persudaraan dan banyak lagi pengajaran dan sifat yang boleh dicontohi oleh generasi muda hari ini dalam menjana sebuah masyarakat yang bertaqwa yang menjadikan kisah-kisah teladan sebagai gambaran atau "Guideline" kepada kita.

Semoga Hijrah pada tahun ini, merupakan permulaan kepada kemunculan sebuah generasi harapan umat Islam yang akan membawa imej kekuatan Islam itu keseluruh dunia.

No Response to "Hijrah & Generasi Muda"

Leave A Reply