Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Wednesday, December 30, 2009

Jom, join Urwatul-Wusqa!

Posted on 1:08 PM by Amir Hamzah Akal Ali

Your Blog :duniaunderground.wordpress.com







Kumpulan Google

urwatulwusqa
Lawati kumpulan ini




Urwatul Wusqa Sebuah Organisasi Pemikiran Dan Penulisan…

Afgani, adalah kelahiran Afghanistan dan membesar di bandar Kabul. Nasabnya, sampai kepada Husayn bin Ali r.a. Meneruskan pengajian di India dan diusir keluar oleh penjajah Inggeris dari bumi Afghanistan kerana meniupkan api kemerdekaan.

Beliau seterusnya berpindah ke Mesir, namun diusir oleh pemerintah Taufik Basya akibat tekanan Inggeris. Beliau seterusnya berpindah randah ke India, Paris, London, Iran dan bersama-sama Syeikh Muhammad Abduh mengasaskan Urwatul Wusqa.

Beliau, menyeru kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah dan meninggalkan taklid buta. Dituduh oleh sesetengah pihak bahawa beliau bermazhab Syiah Ja'fari namun ini dinafikan olehnya sendiri. Wafat di Iran pada tahun 1897M.

Ada pihak yang mengatakan bahawa beliau mati akibat diracun oleh sesetengah pihak yang tidak senang dengan perjuangannya.

Kami, adalah sekadar anak-anak muda kampus yang manhaj kami adalah Kitabullah dan Sunnah Rasulullah yang merasa terpanggil untuk bersuara tentang pemikiran.

Dewasa ini, kami sebagai generasi yang tinggal di abad millineum melihat betapa lemahnya budaya pemikiran mahasiswa-mahasiswa muslim. Jadi kami kemukakan sesuatu mencabar atau mengetuk neraca akal kita supaya kita tidak diketawakan penggiat-penggiat sekular-liberal.

Objektif\Hadaf Urwatul Wusqa: Menggalakkan Budaya Pemikiran.

Apa yang bakal insha-Allah kami ketengahkan? Bi iznillah kami akan menulis artikel tentang pemikiran, melakukan R n D, menganjurkan debat, forum, serta speech corner.

Akhir Sekali…

Kami tidak berniat untuk bersaing dengan mana-mana pertubuhan-pertubuhan Islam, sebaliknya kami ingin menjadi sayap/rakan kepada mana-mana organisasi atau individu-individu yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan. Sebelum terlupa, lawan kami yang paling utama adalah sekularisma. Sekularisma bukan sekadar meresap ke dalam darah daging politik sahaja, bahkan lebih luas telah mendarah daging ke dalam ekonomi, sains, sosial, pendidikan dan lain-lain lagi.










Kumpulan Google
Langgan untuk urwatulwusqa
E-mel:

Lawati kumpulan ini

No Response to "Jom, join Urwatul-Wusqa!"

Leave A Reply