Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Saturday, December 12, 2009

Posted on 11:55 AM by UstazRosli

Mas Kahwin: Mengapa Islam Ditinggalkan??

Mas kahwin Selangor RM300

SHAH ALAM - Setiap pasangan yang bercadang untuk melangsungkan perkahwinan mereka di Selangor mulai tahun 2010 bakal dikenakan bayaran mas kahwin sebanyak RM300.




Sebelum ini, kadar mas kahwin di negeri itu hanya RM80 bagi anak dara manakala RM40 untuk golongan janda.

Mulai tahun depan, tiada lagi perbezaan untuk kadar mas kahwin sama ada untuk yang berstatus anak dara atau janda apabila kadarnya ditetapkan sama.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohamed Khusrin Munawi berkata, kadar mas kahwin baru itu berkuat kuasa 1 Januari dan kenaikan dibuat bagi menyelaras semula kadar mengikut perkembangan ekonomi semasa kerana ia tidak pernah dikaji sejak tahun 1978.

"Kadar baru mas kahwin ini telah mendapat persetujuan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah selaku Ketua Agama Islam negeri.

"Bagaimanapun, kita jangka kadar baru ini tidak membebankan pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga kerana jumlahnya adalah munasabah," katanya kepada selepas melancarkan Kad Perakuan Nikah Pintar di sini semalam.


Wacana Ilmuan:

Bacalah berita di atas baik-baik. Cuba fikirkan, ada sesuatu yang tak kena? Bagi orang yang ada belajar sikit-sikit pasal nikah kahwin mereka akan tengok harga mas kahwin di atas sebagi janggal. Mengapa saya kata janggal? Kerana Seperti dilaporkan negeri-negeri yang menetapkan mas kahwin bagi orang 'kebanyakan' tidak ada yang melebihi RM150. Yang tetapkan RM 300 pun Selangor dan baru saja diubah.

Saya rasa ada dikalangan pembaca tulisan saya kurang arif tentang hukum mas kahwin ni, oleh itu untuk pengetahuan, mas kahwin hukumnya wajib dibayar oleh suami kepada isteri dengan harga yang disepakatkan oleh kedua belah pihak. Pada dasarnya mas kahwin boleh dilakukan secara hutang iaitu suami berhutang kepada isteri dan jika dipersetujui boleh dilewatkan bayarannya bila-bila masa yang di persetujui.

Pada dasarnya mas kahwin ni macam kita nak beli rumah, tak ada harga tetap dan boleh cash atau hutang. Pada zaman sahabat orang baik-baik, mereka tidak berkira dalam mas kahwin, asalkan memudahkan orang muda nak jaga diri dan bina kehidupan maka mereka kira jadi saja, oleh itu ada orang yang mahal sikit dan ada orang yang murah mas kahwinya, berdasarkan kemampuan masing-masing.

Bila tiba zaman Umar al Khattab, orang Arab dah jadi kaya raya. Mereka memerintah negara yang luas dan memiliki kekayaan, perlumbaan meletakkan mas kahwin anak-anak mereka pun mula berlaku. Mereka mula bermegah-megah dengan mas kahwin yang mahal. Umar al Khattab pada mulanya mahu menyelaraskan harga mas kahwin tetapi mendapat tentangan lalu beliau menarik balik pendiriannya itu.

Dalam tulisan ini, saya tidak mahu membincangkan tentang kewajaran menetapkan mas kahwin ataupun tidak. Yang saya mahu bincangkan ialah cara para ulamak kita menangani masaalah. Ya saya mahu fokuskan cara ulamak kita, saya pilih sudut ini bagi memberi contoh kepada anak murid saya tentang penggunaan maqasid syariah dalam ijtihad.

Mungkin hasil keperihatinan ulamak kita tentang bahayanya mas kahwin yang mahal menyebabkan mereka cuba campurtangan dalam meringankan beban rakyat jelata. Walaupun hukum asal mas kahwin adalah keredaan dan persetujuan kedua belah pihak tetapi ulamak kita memilih unuk mengambil pendapat yang menetapkan mas kahwin. Saya kira ianya termasuk dalam siasah syariyyah.

Apa yang menariknya disini ialah jumlah mas kahwin yang ditetapkan adalah tidak releven dengan kehidupan semasa. Mas kahwin yang terbaru dan paling tinggi ialah RM300. Maknanya seorang lelaki wajib membayar RM300 kepada wanita sebagai mahar. Jika kita lihat ada negeri yang menetapkan RM20.00. Apa maksudnya ini semua? Tujuannya ialah memudahkan orang yang mahu berkahwin?

Ok, secara realitinya adakah orang yang mengikut peraturan ini? Jawapannya ialah setakat yang saya hidup di Malaysia, saya tak pernh dengar orang berkahwin dengan mas kahwin RM50, RM100 atau RM300. Mengapa? Bukankah inilah yang disebutkan dalam akad? Ya memang ini yang disebutkan dalam akad.

Tetapi disebabkan oleh kerana ketetapan itu terlalu tidak releven, maka rakyat Malaysia yang kreatif pun mewujudkan satu mekanisma baru untuk 'pau' para bakal suami. Mereka menama satu mekanisma baru iaitu hantaran. Ya betul, dinegeri-negeri itu bunyinya sedap, kat Kuala Lumpur orang kahwin dengan mas kahwin RM80 saja. Tapi realitinya ialah RM5000 keatas. Inikerana mereka tidak dapat menerima hakikat RM80 sebagai mas kahwin. RM80 boleh sekali makan KFC saja resoran lebih pada tu jangan pi dekat. Jumlah itu telah menjadi terlalu kecil.

Apakah buruknya keadaan ini? Ya negatifnya keadaan ini ialah :

1- Menggalakkan berhelah dalam mengikut hukum syarak. Bila Allah haramkan Bani Israel makan lemak, mereka menjualkan lemak itu dan memakan duitnya. Itu dianggap helah, tapi dalam kes ini kebiasaan dan adat telah menyebabkan helah menjadi sesuatu yang biasa.

2-Mas kahwin atau dalam bahasa Arabnya ialah mahar adalah milik isteri. Maka apabila rakyat mereka satu lagi harga lain iaitu hantaran, maka para ayah dan ibu telah mengambil kesempatan untuk mengaku itu duit mereka, lalu perempuan hanya berhak mendapt RM80 sahaja.

3-Masyarakat dilatih untuk menganggap hukum Islam sentiasa tidak lojik dan tidak boleh difahami, walaupun sebenarnya yang tak lojik ialah tindakan sebahagian cerdik pandai mereka sahaja.

Apa sepatutnya yang dilakukan? Perkara pertama perlu berlaku ialah para ulamak Islam mesti hidup dalam masyarakat yang sebenar, mereka tidak boleh hidup dalam dunia mereka sendiri dan tidak memahami waqie'. Jangan terlalu ideal dalam menanggapi sesuatu tetapi mestilah realistik.

Salah satu perkara yang saya ingin pesan pada diri saya dan murid-murid saya ialah ketahui dengan jelas tujuan sesuatu hukum itu digubal, bila ianya melibatkan perkara ijtihadi, maka perlu diketahui kemampuan dan kesesuaian hukum tersebut dari banyak sudut. Apakah objektif sebenar bagi hukum dan apakah pengubalan undang-undang tertentu boleh mencapai objektif tersebut?

Para ulamak mesti berani bawa perubahan dan tajdid, jangan jadi pak turut sahaja. Usaha yang baik cuba dilakukan di Selangor perlu ditingkatkan. Lihat di Terengganu dan Kelantan. Mereka tidak menetapkan kadar mas kahwin. Oleh itu disana tidak ada hantaran. Mereka tidak perlu menggunakan helah, mereka berterus-terang saja. (Bukan saya sokong sebab saya orang Terengganu)

Kesimpulannya ialah saya lihat, menetapkan mas kahwin ini tidak menjadi, objektifnya langsung tak tercapai bahkan ada kesan negatif pulak tu. Oleh itu para ulamak perlu guna teknik lain bgi menyelesaikan masaalah ini. Mungkin antara cadangannya ialah:

1-Serahkan hak itu kepada pihak yang berurusan, jika mereka mampu mereka setuju, jika tidak tidak lah.

2-Tingkatkan kesedaran rakyat, kesedaran bab mas kahwin ni bukan bermula dengan mas kahwin saja, kesedaran bermula dengan mengikis sikap metarialistik dari dalam diri rakyat.

3-Mungkin harga syiling yang lebih relevan contohny tidak boleh lebih RM10,000

4-Menfatwakan haram diadakan hantaran kerana ianya helah terhadap mas kahwin yang telah diwajibkan oleh syariah. Jika hantaran dibenarkan penguatkuasaan mas kahwin menjadi sia-sia. Setakat ini hantaran dianggap harus kerana ianya dianggap adat. Tapi mengapa di Kelantan dan Terengganu tak ada pula adat ni? Bila adat ni timbul? Berkemungkinan adat ini timbul sebagai helah kepada penetapan yang tidak realistik itu, jadi jangan tanya mengapa Islam ditinggalkan!!!

Pandangan anda dihargai

http://benmokhtar.blogspot.com

No Response to " "

Leave A Reply