Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Thursday, December 17, 2009

Bah!

Posted on 9:33 PM by Benz Ali

Your Blog :http://pencinta-Islam.blogspot.com

Riuh rendah suara manusia-manusia di pusat penempatan mangsa-mangsa banjir memang menyakitkan telinga bagi sesiapa yang punyai migrain, begitu Azizah bersuara kepada Azizi, si sukarelawan yang amat ringan tulang walau baru hari pertama jejakkan kaki ke pusat penempatan ini.

Azizi, tersenyum sahaja mendengarkan kata Azizah si mangsa banjir yang ringan mulut dengannya, tidak dengan sukarelawan-sukarelawan yang lain. Azizi baru sahaja selesai mengangkat kotak warna koko yang berisi puluhan botol air mineral. Mengesat peluh di dahi. Azizi terasa letih benar. Azizi, belum lagi benar-benar berehat sejak sampai di sini pukul 3.00 pagi tadi.

Azizah, terus mengomel menyalahkan pihak berwajib yang lambat sekali dalam menghulurkan tangan meringankan beban. Azizi, keluh berat. Ditambah banyak lagi kerja yang perlu dilakukan, Azizah pula sentiasa mengekorinya. Asyik bercakap sahaja perempuan ini, kata hati Azizi.

Banjir besar itu kini melanda Darul Aman, negeri di utara tanah air. Sebelumnya, telah berlaku beberapa siri banjir besar yang meragut puluhan ribu nyawa. Pantai Timur sudah, Pantai Barat sudah. Dan negeri di selatan juga telah mengalaminya. Bah, besar di semua penjuru tanah air kian surut melainkan di utara. Azizi, mengelamun seorang. Azizi pasti semuanya berlaku atas kehendak Allah. Namun, tentunya tangan-tangan gatal manusia tidak boleh tidak dipersalahkan.

Surah Ar-Rum ayat 41 mafhumnya: Telah zahir kerosakan di daratan dan di lautan disebabkan oleh perbuatan tangan-tangan manusia supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).”

Seorang berbadan besar, melambai. Melaung.

Azizi!

Sekalipun Azizi ialah presiden organisasi sukarelawan ini, dia berkeras juga mahu turun menyelamatkan mangsa-mangsa banjir walau dibantah dengan keras juga oleh majlis tertinggi organisasi sukarelawan, bimbang jika ada yang tidak elok menimpa pemimpin mereka.

" Ada orang panggillah, Azizi." Suara lembut di sisi menyapa.

Tersedar. "Kenapa?"

Azman yang berbadan besar, menghampiri.

"Hei, di sini kau ya, Cikgu Rusydi panggil. Ada operasi."

"Operasi?" Azizah dan Azizi sama-sama berkongsi tanda tanya.

................................

"Kumpulan-kumpulan kita di segenap ceruk pusat penempatan banjir di Darul Aman ada berita baik dan berita buruk." Serius sekali, Cikgu Rusydi beri taklimat.

"Berita baik dulu." Pinta seorang.

"Ramai mangsa sudah dipindahkan."

Sesekali bot penyelamat yang mereka naiki berlaga tunggul kayu. Dahan pokok sebetulnya.

"Lagi?"
"Berita buruk pula, ramai lagi orang yang enggan berpindah, bimbangkan keselamatan barang rumah mereka."

"Sekarang kita mahu ke mana?" Azizi membetulkan duduk. Mungkin tidak selesa.

"Saya agak 3 bot penyelamat kita mencukupi untuk memuatkan 11 orang lagi. Kita akan ke Kampung Jawi .. Kampung Ulu Jawi." Tegas Cikgu Rusydi yang bertindak sebagai ketua bagi operasi sukarela ini.

Bot penyelamat berwarna merah yang dinaiki Azizi menderu laju. Dan bot- bot di belakang menyusul.

.................................

Memang, kebanyakan orang yang mindanya tertanam pagi petang siang malam, duit, duit, duit, memang macam itu. Payah nak berpisah dari harta benda. Wajah-wajah mangsa-mangsa banjir ditenung Azizi satu persatu. Puas dipujuk Azizi. Dicelah juga oleh Cikgu Rusydi yang mengumpan material. Material dengan material, ah bila nak selesai.

"Pakcik, makcik ..betul tidak mahu turut serta kami, selamatkan diri?"
Pakcik yang berbaju hujan tidak mengendahkan. Cuma memerhati wajah Azizi sahaja.

"Anak pergilah dulu. Banjir ini tak lama. Hujan pun sudah lama berhenti, esok lusa keadaan ini kembali macam biasalah ..” Makcik itu bersuara.

Awan yang tadinya mendung, kian bertambah mendung. Bagai tersinggung dengan kata- kata makcik itu. Kelopak matahari, langsung tak nampak. Cuma cahaya, masih ada.
"Begitu penting sekali, harta benda itu?"

Satu soalan bodoh, sengaja ditanyakan Azizi.

"Ya, begitu penting!" Pakcik bermisai tebal itu, bersuara. Marah agaknya.
Kedengaran, nada dering polifonik. Telefon bimbit Cikgu Rusydi, yang membingit.

"Hei, kawan- kawan lain telefon beritahu, mereka sudah selesaikan operasi mereka. Kita bila lagi? Hari pun sudah gelap ni."

Azizi. berfikir ligat. Nak guna cara kekerasan? Pengsankan mereka, mungkin?

Ada, titik lembut basah menimpa ubun. Azizi, mendongak. Awan mula menangis melihat kelakuan makhluk yang materialis.

"OK! Kami terpaksa pergi dulu pakcik, makcik! Jagalah, harta benda itu meski harta benda itu tak mampu pun nak jaga pakcik makcik." Tegang sekali nada dan urat yang kelihatan di leher Azizi.

Suami isteri itu, berpandangan sesama sendiri. Mendongak ke langit. Mencari matahari. Akhirnya pandangan berpatah balik kepada Azizi.

"Hidupkan bot segera!" Azizi, melantangkan suara. Mengumpan sebenarnya.

Pakcik itu. masih teragak-agak. Di pipi si isteri, kelihatan lelehan air mata. Keluar juga air dari hidung.

Si isteri, memeluk erat belakang suaminya. Habis basah, baju suaminya.

"Tunggu!" Pekik si pakcik itu.

Azizi dan krew penyelamat buat tak endah. Bot sudah hendak meninggalkan rumah mangsa.

"Tunggu dahulu!" Laung, mereka berdua. Suami isteri sama-sama menjerit.

Bot, sudah bergerak pergi.

Agak lama kemudian, bot berpusing kembali.

"Hey, kami nak pergi ni! Tolonglah!"

Bot mula, mampir mencecah bumbung rumah.

Azizi, tersenyum.

Operasi, berjaya.

..............................

Sudah, tiga hari Azizi berkampung bersama- sama rakan sukarelawan di pusat penempatan mangsa-mangsa banjir. Banjir ini, amat dahsyat umpama filem Day After Tomorrow, banjir ini memang menakutkan. Banyak tempat sudah dibahamnya, antaranya Menara Tertinggi Negeri dan Candi Lembah Hijau. Buat masa ini, Sekolah Permatang Rambutan memang merupakan pusat penempatan yang strategik. Itu pun masih ada mangsa-mangsa yang tak bersyukur. Hendakkan penempatan yang selesalah, makanan yang enak-enaklah. Azizi, geleng kepala.

"Kedatangan, awak ke sini memang satu rahmat tahu!" Azizah datang membawa dua botol air mineral. Lembut sekali suaranya.

Apa-apalah, Azizah! Kata Azizi dalam hati. Sekalipun, gadis itu begitu ayu pada pandangan matanya, Azizi tidak peduli. Aku datang sini nak menyelamat, bukan nak mengurat, tegas Azizi dalam diri.

Azizah, terus menerus berbicara walau Azizi semacam nak terlelap.

"Hm, pihak berkuasa pun satu hal. Saya rasakan keadaan ini mungkin berlaku lagi kalau langkah-langkah berkesan tak diambil." Azizah, memberitahu pendapat.

"Apa maksud awak?" Azizi, acuh tak acuh bertanya.

Ada bunyi bising. Suara. kanak kanak menangis.

"Mengikut, apa yang saya baca dan berdasarkan pemerhatian saya, banjir di Darul Aman berkemungkinan besar berlaku kerana kelemahan infrastruktur saliran yang tidak mampu menampung hujan dalam kuantiti yang banyak.” Azizah, menerangkan.

Bersyarah pula dia, ketika-ketika ini. Geram Azizi, sambil menyembunyikan mimik muka kurang suka.

"Lagi, awak tahu, faktor- faktor lain yang menyebabkan banjir ialah kawasan takungan air seperti paya yang ditimbus untuk pembangunan, pembinaan jambatan terlalu kecil dan rendah sehingga menyebabkan sampah tersekat, air pasang yang menghalang banjir mengalir ke laut dan sungai yang terlalu cetek .. Eh. awak dengar tidak ni?" Azizah, sedikit kesal.

"Saya dengarlah, hm, itu kata awak dan mungkin betul, tapi saya yakin dan percaya ini adalah ujian dari Tuhan. Tuhan, sudah murka mungkin. Mungkin juga Tuhan nak uji mana hambaNya yang bertaqwa. Masa bala inilah baru kita nak ingat tuhan.Yang saya sedikit hairan, ada juga yang tak sedar-sedar. Teori sains, teori sains, salahkan pihak berkuasalah, kita sebagai orang Islam mesti sedar dan bermuhasabah. Sebelum saya datang ke sini, dengar cerita akan ada konsert dari artis seberang kan? Ainul, si gerudi dan Raja Rock kan? Apa betul?"

Azizah, angguk.

"Hei, mari ikut saya. Sebentar lagi kami nak buat aktiviti dengan adik-adik di sini. Marilah!" Pelawa Azizi, yang bingkas bangun dari duduk.

"Awak, ajak saya?" Azizah memandang retina Azizi.

Azizi tersenyum sambil mengangguk.
………….


Azizah, baru saja selesai sembahyang Asar secara berjemaah. Azizah belum lagi menanggalkan telekung yang dipakainya. Dia, begitu seronok sekali hari ini. “Walau awak nak jadi wartawan satu hari nanti, saya nampak awak memang berbakat besar untuk menjadi seorang guru.” Itu, kata Azizi yang masih terakam segar dalam kotak fikirannya.

“Awak tahu, saya rasa rugi benar bila tak dapat ke Darul Salam, semasa bala Tsunami tempohari. Senior-senior saya yang pergi, menceritakan banyak pihak yang mengambil kesempatan pada mangsa-mangsa banjir. Sebab itu, operasi kali ini saya tak lepaskan.” Sekali lagi kata-kata Azizi terngiang-ngiang di telinganya.

Azizah, senyum sendirian.

Telinga Azizah tertangkap bunyi bising, bunyi riuh. Dia menoleh ke belakang. Kelihatan, ramai orang sedang mengerumuni sesuatu.

“Kenapa pula mereka ini?” Azizah bertanya.
…………………………………

Azizi, gembira sekali seusai solat. Dia puas. Dapat pula dia selepas mengadakan beberapa aktiviti dengan kanak-kanak mangsa banjir, Azizi dan rakan-rakannya termasuk Azizah mengajarkan mereka cara untuk bersolat. Memang, puas.

Cikgu Rusydi dan Azman muncul. Masih lagi dengan berbaju Melayu.

“Kami, kena ke hospital.”

“Siapa sakit?” Tanya Azizi.

“Bukan kami, tapi mereka,” jari telunjuk Azman ditudingkan pada beberapa orang yang terbaring tak jauh dari tempat menunaikan solat.

“Uh, apa kenanya?” Azizi menyoal lagi.

“Entahlah, kami pun tak pasti. Tapi ada seorang perempuan kata .. alah perempuan yang selalu tolong kita tu, dia kata mereka dijangkiti ‘Leptospirosis’.” Jawab Azman.


“Leptospirosis”?

“Itu pun dia. Kau tanyalah sendiri dekat dia. Hei, kami nak pergi ni. Kami kena pergi cepat. Kamu, Ahmad dan Zaki jangan ke mana-mana tahu.” Azman dan Cikgu Rusydi memesan sebelum meminta diri untuk ke hospital.

Azizah, dekati.

“Seronok, mengajar tadi ya. Saya puas sangat!” Azizah begitu seronok.

“Yalah tu ..Hey, apa itu lestopsirosis hah?” Tanya Azizi.

“Leptospirosislah. Leptospirosis ini penyakit yang disebarkan melalui air kencing tikus. Antara, tanda terkena penyakit ini ialah demam panas. Hm, kalau kita luka atau cedera, patut segera mendapatkan suntikan antibioik ‘doxycycline’.” Azizah, jelaskan panjang lebar.

Kelihatan, dari luar jendela bot penyelamat baru saja bergerak.

“Wah, macam doktorlah!” Puji Azizi.

“Azizi, sebenarnya ada sesuatu yang saya nak beritahu awak.” Azizah bercakap perlahan semacam berbisik

Orang ramai sedang menyusun meja-meja tulis. Seolah-olah hendak dijadikan pentas.

“Apa?” Tanya Azizi.

“Mangsa-mangsa di sini, masih belum sedarkan diri. Konsert Ainul dan Raja tetap juga nak dijalankan. Para penyanyi itu akan didatangkan dengan helikopter.” Azizah, menjelaskan.

“Hah! Meja-meja itu?” Azizi separuh terbeliak.

“Ya, pentas untuk malam esok.” Kekerutan muka Azizah, menggambarkan kebimbangan.
…………………………
Kau makin disenangi sekarang, lebih senang dari kami. Kami akan ikut sahaja apa yang kau suruh. Begitu jaminan dari rakan-rakan sukarelawan yang lain saat Azizi meminta pertolongan. Ah, sudah. Malam ini juga aku akan bertindak. Uh, aku kena ubah sedikit pendekatan. Dulu aku terlalu keras, ramai yang menolak seruan aku, ramai yang lari. Kali ini, aku tak mahu berlembut langsung dengan acara yang nak dilangsungkan malam esok, tetapi aku akan berhikmah.

Dan, sebelum petang Asar itu melabuhkan tirai, Azizi terlena. Terlena di atas tikar mengkuang.
…………………………
“Insaflah kita wahai sekalian kaum muslimin.”

Azizi, yang duduk atas kerusi di pentas terus membacakan maksud surah al-A’raf, ayat 64: Mereka terus mendustakannya, Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersertanya di dalam bahtera, dan kami karamkan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang buta (mata hatinya daripada melihat kebenaran).

Seorang tua yang buta berjambang putih, tersedu-sedan mendengarkan butir-butir maksud dari surah al-A’raf.
“Sedarlah, kita tuan-tuan, puan-puan. Yang kita nak undang esok hari itu, adakah Allah redha atau murka? Maksud surah asy-Syuara ayat 120: Kemudian daripada itu, Kami tenggelamkan golongan kafir) yang tinggal (tidak turut bersama dalam bahtera.”

Makin, ramai yang menundukkan muka sambil beristighfar menyedari kesalahan mereka.

“Baik, saya cadangkan untuk malam esok atau baik kita mulakan segera malam ini juga, kita tukar agenda.” Azizi bersuara sambil berdiri.

“Kita, lakukan qiamullail.” Kata Azizi lagi.

Mata orang ramai yang basah dengan air mata mula berhenti. Dan Azizah yang turut sama bersimpuh dengan jemaah perempuan mula tertanya-tanya.

Apakah maksud bah yang ditanzilkan ini, sebenarnya?

No Response to "Bah!"

Leave A Reply