Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, January 22, 2010

Tafsir Surah Ali Imran 3

Posted on 8:37 PM by UstazRosli

75-
ومِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لاَّ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاَّ مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

76-
بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ

77-
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلاً أُوْلَئِكَ لاَ خَلاقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Dalam ayat-ayat yang lepas alqurnan telah menceritakan keburukan yang telah dilakukan oleh orang-orang Yahudi. Satu lagi keburukan yang diamalkan oleh mereka ialah tidak amanah. Apabila mereka berurusan dalam harta mereka akan memakan harta orang secara zalim. Tidak mahu membayar balik hutang orang adalah kerja jahat yang di lakukan oleh mereka.

Alangkah banyaknya sifat ini dikalangan orang Islam sekarang. bank Islam pernah memperkenalkan pinjaman yang dinamakan qardul hasan. Pinjaman ini tidak bersifat menghasilkan keuntungan. Sesiapa yang pinjam RM1000 maka bayar balik RM1000. Akhirnya skim ini terpaksa ditutup kerana terlalu ramai orang yang tak bayar. Begitu juga dengan hutang-hutang lain.

Sewaktu Allah mahu menceritakan keburukan Yahudi yang tidak amanah, Allah juga menceritkan bahawa dikalangan mereka ada juga yang amanah. Ayat ini memberi pengajaran tambahan kepada kita supaya berakhlak dengan akhlak yang mulia, janganlah menyembunyikan kebaikan orang yang kita marahi dan janganlah menukarkan fakta. Ramai orang Islam yang apabila marah terhadap sesuatu kumpulan maka semua yang dilakukan oleh kumpulan itu dianggap salah walaupun pada hakikatnya betul. Ini adalah salah satu perlanggaran terhadap amanah.

75-Dan di antara Ahli Kitab, ada orang yang kalau engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harta sekalipun, ia akan mengembalikannya (dengan sempurna) kepadamu, dan ada pula di antara mereka yang kalau engkau amanahkan menyimpan sedinar pun, ia tidak akan mengembalikannya kepadamu kecuali kalau engkau selalu menuntutnya. Yang demikian itu ialah kerana mereka mengatakan: "Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi dan, mereka pula selalu berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).

Orang-orang Yahudi rata-ratanya berangapan menzalimi orang lain selain Yahudi adalah harus. Bila mereka melakukan kejahatan kepada orang-orang Arab mereka menganggap perbuatan itu tidak berdosa.

Dalam kehidupan umat Islam masakini sikap ini juga tersebar. Ramai orang yang menganggap menipu pelancung tak bersalah atau inilah peluangnya untuk menipu, kalau ada orang luar yang datang ke negara kita atau ada sesuatu masaalah yang melibatkan orang yang tidak kita kenali maka sebahagian ahli masyarakat tidak teragak-agak untuk menzalimi . Perbuatan ini disangkal oleh Allah dengan memberikan kaedah umum.

76-Bahkan (mereka berdosa), sesiapa yang menyempurnakan janjinya (mengenai hak orang lain) dan bertaqwa, maka sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa.

Ayat diatas menggunakan perkataan 'sesiapa' untuk menunjukkan kaedah ini terkena kepada seluruh manusia dan bukan kepada orang Yahudi sahaja. Sesiapa yang bertaqwa dia akan dikasihi Allah, sesiapatidak bertaqwa dia akan dimurkai.

Sesiapa yang bersifat juga dengan perangai buruk yang telah disebutkan maka mereka akan mendapat murka Allah:

77-Sesungguhnya orang-orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

Murkanya Allah kepada orang yang melakukan berbagai kejahatan yang telah diterangkan sehinggaAllah menjelaskan bahawa mereka tidak akan mendapat kebahagiaan di akhirat, Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka, Allah tidak memandang mereka, Allah tidak akan mengampunkan mereka dan untuk mereka azab yang pedih.

Your Blog :http://benmokhtar.blogspot.com

No Response to "Tafsir Surah Ali Imran 3"

Leave A Reply