Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Sunday, January 24, 2010

Takziah & Tazkirah Atas Kemangkatan Sultan Johor

Posted on 12:03 PM by UstazRosli

Takziah diucapkan kepda seluruh kerabat Diraja Johor dan sekelian rakyat jelata atas kemangkatan baginda Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail. Kami mendoakan semoga roh baginda dikembalikan oleh Allah bersama orang-orang yang berjaya. Amin.

Coretan ini ditujukan buat diri dan sahabat guna sebagai bekalan dalam perjalanan.....

Kematian bukan satu penghujung kepada kehidupan manusia, tetapi ianya satu permulaan bagi kehidupan sebenar yang panjang. Kematian hanyalah penghubung antara alam dunia dan alam akhirat.

Apabila tiba sahaja detik kematian menemui kita, maka terlucutlah segala kedudukan, pangkat, harta, kuasa, kemegahan dan segala kemuliaan di dunia. Detik kematian menjadikan kita manusia yang sama tiada bezanya.

Pada hari kematian menjemput kita, maka bertukarlah segala keperluan dan harapan. Pada hari itu tidak bergunalah lagi segala kemewahan dunia. Menjadi hinalah segla pujian dan sanjungan, menjadi rendahlah segala darjat dan kebesaran.

Pada hari kematian menjemput kita, maka tercari-carilah kita amalan mulia ketika di dunia. Terlihatlah kita pada besarnya iman dan islam, terpegunglah kita pada besarnya ibadah dan taat.

Pada hari kematian menjemput kita, kemegahan adalah pada iman, ganjaran adalah pada pahala, kedudukan adalah pada syurga. Pada waktu itu tercari-carilah kita amalan di dunia. Manakah solatku?. Manakah puasaku? Manakah jihadku? Manakah dakwahku? Manakah amar marufku dan manakah nahi mungkarku?

Pada hari kematian menjemput kita, bermegahlah kita dengan ganjaran taat, bergembiralah kita dengan ganjaran adil, bersukarialah kita dengan ganjaran amanah. Pada hari kematian menjemput kita menggununglaha harapan pada sedekah, menggununglah harapan pada ilmu yang dimanafatkan, pada saudara muslimin yang mendoakan.

Pada hari kematian menjemput kita, nyatalah sahabat berkekalan ialah mu'minin. Nyatalah pemimpin sebenar adalah baginda s.a.w. Nyatalah penguasa hakiki adalah tuhan sekelian alam.

Pada hari kematian menjemput kita, bertukarlah kelalaian yang dulunya indah menjadi sesuatu yang mengerikan. Bertukarlah nafsu jahat menjadi sesuatu yang menakutkan. Bertukarlah kealpaan menjadi sesuatu yang memilukan.

'Kembalikan kami kedunia!!' rintih orang yang zalim. 'Aku akan beramal soleh' kata orang yang engkar. 'Kalaulah aku menjadi tanah' ujar orang-orang yang lalai.

Pada hari kematian menjemput kita, bertanyalah kita pada diri apakah harganya artis pujaan ku? Apakah harganya bintang bolasepak ku? Apakah harganya rakan bersukaria ku? Apakah harganya??

Pada hari kematian menjemput kita, terputuslah segala hubungan, terhentilah segala amalan. Terpedayalah manusia dengan bedilan meriam, tertipulah manusia dengan upacara perbarisan, dengan irama kesyahduan. Tertipulah manusia dengan andaian dan angan-angan.

Pada hari kematian menjemput kita, bermegahlah kita dengan amal soleh yang ada, bermegahlah kita dengan dakwah, dengan jihad, dengan solat, dengan sabar, dengan ilmu, dengan sedekah...bermegahlah dengan duri-duri yang menusuk sewaktu menyelunsuri jalan dakwah.

Bbermegahlah dengan kepahitan amar ma'ruf nahi mungkar, bermegahlah dengan liku-liku tarbiah, bermegahlah dengan kebenaran yang pahit dikerongkongmu, bermegahlah dengan kesempitan mu, bermegahlah dengan kesakitan, bermegahlah dengan kematian ini... karana ianya untuk Allah...

http://benmokhtar.blogspot.com

No Response to "Takziah & Tazkirah Atas Kemangkatan Sultan Johor"

Leave A Reply