Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Thursday, January 14, 2010

Part 5: Tuhan jadi rebutan?

Posted on 6:28 PM by Unknown

Your Blog :duniaunderground.wordpress.com

Tiba-tiba sahaja nama Allah menjadi kontroversi di universiti tempat Ali Taqi belajar.

Razi berkata, "aku nak tengok budak-budak demonstran hari itu turun hari ini."

Iqbal yang memegang kitab Javid Namah menjawab balas di hadapan Ali Taqi saat mereka menjamu selera di kafe tepi tasik. "Jangan harap! Mereka pengecut. Aku berani potong jari kelingking aku jika mereka turun."

Kenapa pula? Tanya Ali Taqi dalam hati tetapi itu yang terluncur keluar dari mulut Razi.

"Demonstrasi minta kenaikan yuran diturunkan tidak disambut baik pihak berwajib. Maka untuk isu ini yang disuarakan pihak berwajib pasti akan tidak dilayan. Eh aku ni salah seorang orang mereka, aku tahulah."

"Mereka ada cakap begitu?" Tanya Ali Taqi lepas basuh kedua belah tangan yang ada sisa makanan.

Hmm sahaja yang bergerak-gerak di bibir Iqbal. Solat Jumaat hampir tiba.

Demonstrasi, jalan keluarnya?

Ustaz Ravi berkhutbah tanpa membaca skrip. Itu yang buat semua ahli jamaah mendongakkan kepala. Ustaz Ravi, asal India yang telah lama menetap di bumi Selangor mengalun-alunkan puji dan puja kepada Tuhan semesta Alam kerana masih lagi beri rahmat dan nikmat, Islam iman dan ehsan ke atas sanubari umat Muhammad yang ada sense pada apa yang berlaku.

"Tetapi nampaknya pada hari ini, toleransi yang kita kaum Muslimin berikan seakan tidak dihargai. Mereka bergerak atas nama hak asasi dan kebebasan bersuara dalam sempadan demokrasi. Mereka mengatakan kebebasan mengintrepetasi. Sesetengah mereka dengan lebih lancang lagi mengatakan nama Allah juga disebut oleh orang-orang kafir dahulukala. Ini semua menurut mereka direkod di dalam alQuran."

Kata-kata untuk yang seterusnya amat ditunggu-tunggu Ali Taqi. Ali Taqi tahu banyak pendapat telah sesak dilempar sebelum ini di alam maya. Isu yang sebenarnya adalah para misionaris buat kerja atas alasan kasih sayang untuk menyelamatkan. Manakala para ustaz-ustazah tidak buat kerja, dan kalaupun buat kerja pasti atas dasar cari makan dan rasa terbeban serta keterpaksaan. It's horrible.

"Benar. Memang ada disebutkan nama Allah dalam firman Tuhan dalam alQuran. Surah Zukhruf ayat 87 dan 88 ada memberitahukan perihal perkara demikian. Biar saya bacakan ayat suci itu."

Ustaz Ravi membaca ayat AlQuran yang dikatakan itu dengan suaranya yang terkenal lemak merdu. Maksud ayat AlQuran itu dalam bahasa Melayu: "Dan demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!

Beberapa ayat yang dibacakan Ustaz Ravi yang juga lulusan Hadis dari Jordan menggamamkan benak hadirin. Sangka Iqbal yang pernah ada krisis dengan Ustaz Ravi sedikit masa dahulu, Ustaz Ravi sekadar pot pet pot pet sahaja. Meleset prasangka Iqbal.

Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) Surah Al-Ankabut ayat 63.

Namun, kata Ustaz Ravi pihak Herald Tribune dan golongan orang Melayu tidak betul telah menafsirkan sesuka hati akan firman Tuhan yang mulia ini."

"Soal saya kenapa baru sekarang? Kalaulah betul pun dakwaan mereka, kenapa baru sekarang?" Tanya Ustaz Ravi pantas lagi tuntas menghabiskan khutbah Jumaat pada minggu ini.

Sehabis Jumaat waktu ke kafe, Marwan Hakam seorang mahasiswa yang ambil Diploma Hadis (Iqbal gelarkan mahasiswa dewasa kerana telah berkahwin dan bakal menimang cahaya mata tidak berapa lama lagi) datang sekali. Mulutnya ramah bercerita pasal keseronokan berkahwin di usia muda.

"Saya pakai hujah Dr. Asri." Kata Marwan anak lelaki Hakam untuk yang seterusnya.

"Oh." Jawab Ali Taqi pendek walau soalan ditanya oleh Iqbal yang duduk di sisi Ali Taqi. Ali Taqi sebenarnya mahu menguji dengan hujah Khalif Muammar, seorang Felo Penyelidik ATMA (Institut Alam dan Tamadun Melayu) UKM. Tetapi bersebabkan malas bertekak dek suara yang tidak berapa nak ada, Ali Taqi biarkan sahaja Marwan Hakam mengajukan hujahan.

"Quran dan Sunnah yang kita kena dahulukan apa-apa pun." Kata Marwan Hakam yang tidak pernah kisah orang mahu tuduh dia Wahabi atau apa.

Iqbal yang pada beberapa Januari lalu ada baca hujah Dr. Khalif Muammar cuba mengeluarkan hujah Dr. Khalif Muammar ,"dalam konteks Kristian mereka boleh gunakan Tuhan, Dewata, Deus, Theos, atau God. Eh selama ini gereja, kuil, sami, paderi, uskup dan lain lain tidak menimbulkan kekeliruan dan kemarahan masyarakat yang beragama lain. Kenapa baru sekarang?" Tanya Iqbal dengan nada tegang seperti tegangnya nada Ustaz Ravi tengahari tadi.

Ali Taqi seperti biasa cuba elak dari masuk campur suasana tegang.

Marwan Hakam yang memandang sekilas Ali Taqi memandang semula lawan cakapnya, Muhammad Iqbal 'Abdul Rahman. "Oh, jadi kenapa?"

Iqbal diam. Kematian hujah agaknya, fikir Marwan Hakam. Makanan yang dipesan sampai merencatkan perbualan berkisar ugama. Perbualan diteruskan Marwan Hakam apabila pelayan yang menghantar makanan pergi apabila order makanan yang lain telah siap.

"Apa masalahnya nak pakai nama Allah? Bukankah ia melancarkan lagi usaha Islamisasi? Takkanlah hanya nak berharap kepada Syed Naquib Al-Attas ISTAC sahaja? Come onlah. Pakai nama Allah, ia lancarkan lagi proses dakwah. Hah apa yang saya cakap ini wahabi? Ini semua masalah proses pendidikan Tauhid yang sebenarnya tidak diajarkan. Justeru kita menentang yang bukan-bukan." Marwan Hakam pula kelihatan sedikit bengang akibat diasak dengan keras juga oleh Iqbal.

Raut wajah Ali Taqi pula tidak kelihatan apa-apa. Ali Taqi nak buat kesimpulan.

"Sebentar. Ada satu kesimpulan yang saya ingin nak tarik hasil diskusi antum dua ni. Ustaz-ustazah kita, malas buat kerja dan para misionaris rajin gila bekerja. Huh. Satu soalan untuk difikir-fikirkan, mengapa kita sekadar berlindung di bawah rumah undang-undang? Tanpa melakukan counter-attack, expansion misalnya, jihad pemikiran dengan bahasa yang lebih mudah. Apabila, apabila rumah undang-undang ini roboh sahaja nescaya celakalah kita. Celakalah kita."

Huh, kata Iqbal.

No Response to "Part 5: Tuhan jadi rebutan?"

Leave A Reply