Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, November 3, 2009

Jual Ukhuwwah kerana Lain Fikrah?

Posted on 7:16 PM by SyahiranMuhd


Ukhuwwah bermaksud tali persaudaraan antara umat Islam dimana setiap mereka yang beragama Islam tidak kira mana-mana bangsa dan kumpulan adalah bersaudara yang member erti batapa Islam mengajar penganutnya supaya menerapkan nilai berkasih sayang antara satu sama lain dan menggunakan perkataan saudara yang melambangkan betapa rapatnya umat Islam ini bagaikan satu darah keturunan. Sebagaimana sabda Rsulullah SAW yang bermaksud : Sesungguhnya Umat Islam itu bersaudara.”

Ungkapan “Sedangkan lidah pun tergigit” merupakan peribahasa melayu sebagai mana maklum. Peribahasa ini adalah kata-kata nenek moyang kita yang berkongi pengalaman melalui ungkapan-ungkapan seperti ini dan ia memberi maksud perbalahan antara adik-beradik atau sesama saudara ini adalah perkara lumrah seperti satu lagi ungkapan lain yang agak popular iait, “air di cincang tak akan putus.”

Perbezaan pandangan adalah perkara biasa yang berlaku dalam mana-mana isu yang berlaku dan ada juga sehinggakan melahirkan pelbagai aliran pemikiran dan kumpulan biarpun dalam satu syahadah dan agama. Dalam sejarah umat Islam sudah banyak aliran fahaman yang diwujudkan sebagai mana bermula daripada mazhab sehinggalah kepada puak-puak yang berorientasikan fahaman politik.

Isu Mazhab sudah lama selesai sebagai mana yang kita lihat dan amal sekarang, biarpun pada asalnya Mazhab Islam cukup-cukup banyak tetapi sudah ditapi oleh ulamak-ulamat berdasarkan pandangan Al-Quran, Sunnah dan juga aqidah yang hanya menerima empat sahaja mazhab yang perlu di amalkan oleh umat Islam iaitu Mazhab Hanafi, Shafi’e, Hambali, dan Maliki. Ia tidak terhenti sebegitu sahaja kerana takut-takut bergaduh kerana mazhab dan ulamak mengambil pendekatan untuk satu kan semua mazhab ini di bawah satu kelompok yang dikenali Ahli Sunnah Wal Jammah ( Kumpulan yang mengikut Sunnah Rasulullah dan bersatu) yang membezakan dengan kumpulan lain seperti Syiah.

Inilah langkah yang diambil oleh ulamak-ulamak silam bagi menjaga persaudaraan umat Islam yang Alhamdulillah kekal sehingga sekarang. Namum kita tidak boleh berselesa kerana musuh Islam sentiasa mengatur strategi untuk memecahkan umat Islam melalui pemikiran sehinggakan muncul istilah-istilah pemikiran orang Islam yang mencabar hukum agamanya sendiri seperti Libralisme, Sekularlisme , Pluralisme, Hidorisme, dan lain-lain lagi.

Serangan ini dikenali sebagai perang saraf yang timbul selepas musuh Islam sudah berputus asa menyerang umat Islam dengan cara peperangan dimedan. Hasil haripada ini lah lahirnya pelbagai pandangan tantang agama Islam oleh umat Islam sendiri sehinggakan ada yang mencabar hokum yang termaktub di Fiqah.

Selain itu, mereka menggunakan fahaman politik bagi membuatkan umat Islam berlawan sesama sendiri. Mereka memperjuangkan pelbagai isu seperti bangsa, hak asasi manusi, konsep kenegaraan dan lain-lain lagi. Tetapi persoalannya dalah semua mereka ini komited dengan perjuangan masing-masing atau hanya semangat semata-mata totok denga perti masing-masing tetapi tidak faham apa yang diperjuangakan parti itu

Perselisihan pendapat adalah perkara lumrah yang berlaku dalam kehidupan manusia dan oleh sebab itu Allah mengantar Rasul di setiap zaman bagi menyatukan emikiran manusia ini dengan menggunakan agama.


Agama Islam adalah agama yang paling lengkap yang mencakupi perjalan kehidupan dengan juga pengisian rohani atau hati kita. Dalam Islam kita di ajar cara bersabar, beradab, bersangka baik dan juga berbincang dengan baik (hikmah) antara umat Islam seperti mesyuarat yang diajar oleh Rasulullah atau yang dikenali sebagai “Syura’”.

Sifat ego dan merasakan dirinya atau kumpulanya itu hebat dan betul adalah bercanggah sama sekali dengan apa yang diajar oleh Islam. Islam mengajar berbincang selagi mereka itu masih kukuh dengan aqidahnya dan tidak semestinya mereka yang parti lain contonhya adalah salah semuanya? Adakah mereka ini benar-benar dari parti poltik lawan?

Apa-apapun yang paling penting adalah jaga lah ukhuwwah, jangan lah bermasam muka kerana isu yang tidak mengaitkan percanggahan Aqidah dan ambillah jalan tengah. Umat Islam juga diajar menilai sesuatu pandangan yang tidak bias atau berkaitan dengan hal-hal yang dibenci terhadap orang itu, tetapi befikran rasional dalam apa yang hendak dibincangkan dan diputuskan dengan baik hingga mencapai persepakan yang diinginkan.

Wala’ bermaksud tahap ketaatan umat Islam kepada pemimpin, Islam mengajar umat nya mentaati pemimpin selagi membawa kearah kebaikan. Kita juga tidah diajar menjadi pak sanggup keatas suara ketu mereka itu dan diajar bersuara sebagaimana baginda rasulullah mengambil pendangan sahabatnya untuk menggali parit dalam peristiwa perang Khandak.

Suara ketua dijadikan kata putus atau halangan untuk member pandangan adalah salah sama sekali, tetapi ia diamalkan oleh sesetengan gerakan Islam. Sedang ahli jawatankuasa berbincang tiba-tiba ketua bersuara dengan pandanganya, tidak ada yang boleh membantah kerana dia adalah ketua dan ini adalah pertentangan dengan umat Islam.

Bagi melahirkan generasi umat Islam yang berkualiti haruslah dengan bantuan semua pihak dengan menunjukan teladan yang baik, yang lepas biarlah lepas dan selagi kita dibawah satu Syahadat, selagi kita berpegang dengan Al-Quran dan menyebut kalam yang salam, marilah sama-sama kita pelihara pertalian persaudaraan dan menantang musuh-musuh Islam yang nyata itu.

No Response to "Jual Ukhuwwah kerana Lain Fikrah?"

Leave A Reply