Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, November 6, 2009

Part 4- Hari-hari demonstrasi.

Posted on 10:08 AM by Benz Ali



(Gambar dari jenahudin.wordpress.com)

Your Blog : Pencinta-Islam.Blogspot.com

Ali Taqi pulang kembali selepas aidilfitri. Ada emel dari sahabat pasal sambutan deeparaya. Di hujung emel ada ayat suci berbunyi, wa la talbisul haqqa bil batil. Ali senyum sendiri. Ketawa geli hati? Bukan. Sebenarnya pedih yang amat, mencucuk-cucuk ulu hati.

Hari-hari berlalu di Universiti Islam Selangor amat memilukan. Ali Taqi terasa kekosongan amat.

Iqbal masih belum datang. Iqbal, satu-satunya sahabat dari Jamaat yang suka baca puisi Sir Muhammad Iqbal, Javid Namah. Khabarnya Iqbal selesema tak sudah di halaman kampung. Syafakallah ya akhi, moga Allah memberkati dikau.

Berbanding Imam Muda, Rahim serta ramai lagi budak Jamaat, Ali Taqi lebih memesrai Iqbal. Iqbal lebih faham kondisi situasi Ali Taqi. Iqbal jauh lebih matang sebenarnya. Namun, Iqbal tidak berminat dengan puncak kekuasaan. Iqbal lebih ke arah medan penulisan.

"Abang Iqbal nak jadi pengarang sebenarnya." Kata Rahim waktu mereka bertemu di kafeteria tepi tasik. Ali Taqi ajak Rahim join sekaki."Marilah, abang belanja. Nak juga kenal anak usrah abang Iqbal ni."

Riak muka Rahim berubah. Abang-abang dan kakak-kakak ada ingatkan pasal abang Ali Taqi ni.

Terngiang-ngiang di telinga Rahim, "Ali Taqi ni, mendokong ummah centric. Cakap-cakapnya laksana sihir belaka. Kau jumpa dia Rahim, jangan banyak cakap. Kalau kau banyak cakap sahaja dengan di, sure kau akan ikut dia. Dia nak jadi akademis, bukan nak jadi pejuang."

Rahim angkat tangan,dan minta diri untuk beredar. Rahim bubar, Ali Taqi terasa. Amat terasa.

Dua minggu kemudian tiba. Iqbal kembali dengan ceria. "Ali, aku ada lagu baru, kau nak dengar?" Ali Taqi teman Iqbal yang terlewat hantar borang usrah. Beberapa pelajar baru lintas hadapan mereka. Ali ucap salam. Salam bersambut.

"Ali, kau nak dengar tak?" Iqbal tanya lagi. Ali Taqi tersenyum, mengiakan.

"Javid namah, menjadi saksi, kekentalanmu, berbicara, tahu makna, pemodenan, bukan pembaratan..."

Pergh! Mantap, mantap! Jerit seorang siswi di tepi mereka yang sedang bimbit sebuah fail tebal.

Iqbal dan Ali ketawa membiarkan. Selesai mendaftarkan borang usrah, mereka berdua lepak di pinggir masjid. Di tepi pejabat pos dekat dengan masjid,ada beberapa banner dan sepanduk protes pada pihak pengurusan.

"Mereka nak buat demo Ali. Tak lama lagi."

Ali Taqi senyap bila Iqbal berbicara.

Seorang pensyarah yang mengenali Ali angkat tangan. Ali membalas lambaian pensyarah itu.

"Aku ni Ali, hmm... Susah hati sebenarnya. Memanglah yuran IPTS Universiti Islam Selangor ni mahal. Pengurusan pula, bangang. Lembab macam siput. Nak jadi universiti terkemuka dalam masa yang sama, tindas rakyat jelata masyarakat universiti, tetapi kenapa kita, Jamaat pun teruk sama? Hmm, kita nak jadi pengekor setia FI, tetapi buta dalam memahami hakikat yang ada dalam FI."

Ali pandang Iqbal. "Sudahlah Iqbal. Kita bincang lagi nanti. Lepas demo nanti, kita bincang lagi pasal perkara ni. Aku sebenarnya sudah meluat. Selesema kau sudah ok ke? Hmm, kesihatan kena jaga juga Iqbal."

Demonstrasi beberapa hari kemudian.

Ali datang sebagai seorang rakan. Tetapi budak-budak Jamaat seakan melihatnya semacam seekor mahkluq asing yang baru turun ke muka bumi. Ali biarkan sahaja.

Iqbal mengibarkan sepanduk. Sementara Bukhari berucap. Muslim, kembar Bukhari pula mengedarkan risalah kepada rakan-rakan mahasiswa yang memberi sokongan. Ali nampak Rahim. Rahim pun nampak Ali. Rahim menenggelamkan dirinya ke dalam kelompok Jamaat. Ali terasa lagi. Sepuluh minit kemudian, speaker corner bersurai.

Dua tiga hari selepas itu, berlangsung lagi demonstrasi. Ali memblog perihal demonstrasi ini.

Kata Ali, "demonstrasi adalah juzuk dari ajaran demokrasi. Para pensyarah tak seharusnya kaku beku dalam melihat situasi ini berlaku. Biarpun demonstrasi ada kontranya, ia masih tetap ada kebaikan. Bukankah ianya mirip aksi dalam berceramah? Ada budaya intelektual sebenarnya yang terkandung dalam demonstrasi."

Walaubagaimanapun, selang beberapa hari kemudian, ada demonstrasi lagi.

Waktu itu Razi, seorang hafiz Al-Quran dan Ali sama-sama menjamu selera di dalam kafe.

Demo pula dibuat di hadapan kafe. Penjaga kaunter bengang. "Woi budak-budak, kenapa bikin rosak bisnes aku? Orang nak datang pun lari. Cuba kalau kamu semua buka kedai makan,dan ada sekumpulan orang buat demo, bukankah ia merosakkan?"

Ali dalam diam setuju. Razi pula mengutuk Jamaat di hadapan Ali.

"Apa mereka ingat, dengan buat demonstrasi, harga yuran akan turun? Hmm, mereka nak tiru pendekatan FI, padahal FI macam mana, mereka pula macam mana."

"Tetapi, ianya tetap ada kebaikan bukan?"Ali bela Jamaat.

"Hmm.. Ada tu, ada la Ali Taqi. Tetapi dengan buat cara begini selalu, orang tengok pun meluat."

Ali Taqi menghirup air milo ais di hadapannya. Iqbal mesej Ali. Telefon bimbit Ali atas meja makan bergegar.

"Kenapa Iqbal?" Tanya Ali Taqi via sms.

"Ustaz Zulkhairy, akan lenguhkan kita seperti selalu. Sampai bila kita mampu berdemonstrasi? Dua minggu, tiga minggu? Empat bulan? Akan sampai masanya, kita semua akan diletihkan oleh keadaan. Dan perjuangan cuma tinggal kenangan."

Ali mengeluh tunduk di depan Razi. Razi tertanya-tanya.

No Response to "Part 4- Hari-hari demonstrasi."

Leave A Reply