Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, February 6, 2009

Aku Tak Pedulisma Versi Baru.

Posted on 12:56 PM by Unknown

Urwatul Wusqa 2
Suara yang mengetuk pemikiran kita…

Aku Tak Pedulisma Wajah Baru.

Ya, barangkali kalian pernah mendengarnya. Dan mungkin juga istilah ini adalah first time berkunjung ke dalam minda kalian. Tetapi percayalah istilah ini ada baiknya untuk perjalanan perjuangan kalian.

Di dalam Saiful Islam.Com, Ustaz Hasrizal Jamil mengatakan ”aku tak pedulisma” adalah satu wabak lama yang diberi nafas baru supaya melumpuhkan kematangan berfikir mahasiswa-mahasiswi Islam.

Saya tak berniat untuk menjelaskan apa-apa makna tentang aku tak pedulisma menurut Ustaz Hasrizal Jamil. Saya Cuma mahu menerangkan apa yang perlu diterangkan tentang apa akan jadi jika istilah itu dibalikkan maknanya? Diubah sifatnya kepada melawan sistem?

Aku Tak Pedulisma versi baru bermakna, faham tidak peduli jerih-payah-getir kesusahan dalam perjuangan. Saya beri peluang pada kalian untuk mentafsir-bebas secara baik maksud aku tak pedulisma ini.

Maksudnya?

Kalian bebas untuk mentafsir aku tak pedulisma terhadap cabaran sekarang atau mendatang. Tidak peduli bencana yang akan menimpa diri akibat memperjuangkan satu kebenaran yang kalian percayai. Alah bisa tegal biasa terhadap dugaan yang sengaja didatangkan Allah untuk menguji iman kita. Bersabar menerangkan apa yang tidak difahami umat manusia walau kita dijerkah dan dijerit-jerit.

Aku tak pedulisma, saya tak fikir ia satu ajaran baru atau isme baru. Saya percaya, Islam lagi mendahului dari saya atau Ustaz Hasrizal sendiri dalam aliran aku tak pedulisma ini.

214. Adakah patut kamu menyangka Bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Yang telah berlaku kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang Yang beriman Yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" ketahuilah Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).

Saya petik maksud di atas dalam surah kedua ayat 214. Kita akan diuji. Dicabar. Diperlekeh. Ditentang. Tetapi yakinlah dan semat baik dalam jiwa bahawa kesusah-payahan kita adalah biasa-biasa sahaja jika mau dibandingkan dengan para Utusan Allah.
Jadi, artikel kali ini mengajak kita supaya bersikap aku tak pedulisma dalam setiap mehnah dan tribulasi kerana itu adalah sunnah orang berjuang. Berjuang melawan sistem yang menolak tepi Tuhan. Mengangkat Tuhan pada sisi yang lain. Heh
.

No Response to "Aku Tak Pedulisma Versi Baru."

Leave A Reply