Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Monday, February 16, 2009

Valentine dan Pembunuhan Albanna.

Posted on 12:09 PM by Benz Ali

Urwatul Wusqa.


Pada hari ini, tarikh hari ini (Ketika tulisan ini ditulis.) puluhan tahun yang lampau pada tarikh yang sama dengan tarikh hari ini, seorang pemuda Mesir di Kota Kaherah telah ditembak dan jatuh rebah. Orang yang menembaknya telah melarikan diri sementara dia yang telah ditembak tidak segera diberikan rawatan. Atas alasan apa pemuda ini ditembak? Kerana pemuda ini menyerukan kembali kepada ugama Allah.

Sementara itu dalam bulan yang sama bulan februari, ada satu perayaan yang agak popular di kalangan pemuda-pemudi Islam iaitu perayaan valentine's day.

Sejarah valentine's day.

Pada mulanya orang-orang Romawi merayakan acara untuk memperingati suatu hari besar mereka yang jatuh pada tanggal 15 februari, mereka menamakannya Lucipercalia. Peringatan ini dirayakan untuk memperingati Juno (Tuhan wanita dan perkahwinan.), serta Pan (Tuhan dari alam ini) seperti apa yang mereka percayai.

Acara ini berisi pesta antara muda-mudi, lelaki dan perempuan yang boleh memilih pasangannya masing-masing dengan menulis nama yang dimaksudkan dalam jambangan kemudian di undi. Pasangan masing-masing saling tukar menukar hadiah sebagai manifestasi cinta mereka. Acara ini diteruskan dengan berbagai macam pesta dan huru-hara bersama pasangan masing-masing sampai ke pagi.

Setelah penyebaran agama Kristian, para pemuka gereja cuba memberikan pengertian ajaran Kristian terhadap perayaan para pemuja berhala itu. Pada tahun 496 Masehi, Paus Gelasius (Pope Gelasius) mengganti peringatan Lupercalia itu menjadi Saint Valentine's Day, iaitu hari kasih sayang untuk orang-orang suci dengan memindahkan harinya pada tanggal 14 Februari sebagai penghormatan bagi seorang pendeta Kristian yang dihukum mati pada tarikh tersebut.

So, what's the problem? We don’t see anyting wrong…

Open your eyes n c…

Apa kenanya kita menyambut perayaan yang tidak ada kena mengena dengan kita? Sungguh, kita betul-betul inferiority complex yang terlalu! Perayaan ini adalah suatu upacara memperingati Juno serta Pan, dua tuhan yang bukan Tuhan kita.

Dalam surah al-Isra', Allah S.W.T telah berfirman,"dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

Seterusnya Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda yang bermaksud, "barangsiapa yang menyerupai perbuatan sesuatu kaum, maka ia termasuk di dalamnya." (HR Abu Dawud, Ahmad dan At-Tabarani.)

Berikutan itu pada 12 February 2004, Mufti Perak di dalam Utusan Malaysia dengan tegas memfatwakan umat Islam yang meraikan hari memperingati kekasih boleh merusakkan aqidah atau terkeluar daripada Islam jika cara melakukannya mirip dengan ugama Kristian.

Kalau mahu masuk ke neraka, silakan dan kalau mahu masuk ke syurga silakan.

No Response to "Valentine dan Pembunuhan Albanna."

Leave A Reply