Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Friday, February 13, 2009

Cinta itu Iman!!!

Posted on 6:35 PM by Penganalisis Minda

Perayaan kekasih atau lebih popular dengan nama Valentine's Day yang diloporkan oleh masyarakat yang jahil dengan Spiritual Quotient (SQ) kini bakal menjelma lagi. Teringat penulis ketika zaman menengah dahulu. Hari itu amat ditunggu-tunggu para pelajar yang sibuk bercinta yang mana kebanyakkan mereka adalah golongan yang terlibat dengan proses pengeluaran hormon jantina.

Beri coklat? Surat cinta? sudah lapuk kesemuanya, perubahan zaman membawa mereka kepada perkara yang lebih dahsyat dan hina. Makan bersama, zina usah dikata, alah bisa nak tegur pun sudah terbiasa.

Apatah lagi dengan filem-filem cinta menarik yang ditayangkan ditelevisyen-televisyen utama bersempena dengannya begitu menggairahkan. Bahkan dengan kemunculan filem hindustan Mohabbatein telah menghangatkan lagi perayaan kekasih di negara yang malang ini.

Cinta itu indah! Memang benar, kita semua mengakuinya. Tetapi siapakah yang mengajar kita bahawa cinta itu bermusim serta mempunyai hari-hari tertentu? Jika benar cinta itu bermusim barangkali kita hanya mendapat udara setahun hanya sekali. Jika benar cinta itu bermusim, mungkin al-Kitab (ayat-ayat) sebagai panduan kehidupan hanya diturunkan setahun sekali dan jika benar cinta itu bermusim, barangkali semua manusia di dunia ini lahir pada bulan ogos dan november sahaja (kiraan 6 dan 9 bulan dalam kandungan ibu).

Sesetangah fakta mengatakan bahawa hari kekasih adalah berkisar daripada seorang pejuang kristian yang sanggup meninggalkan kekasihnya untuk pergi berperang. Bahkan kemenangan tentera kristian dengan pertemuan semula dua kekasih tersebut sebagai sesuatu yang amat mengharukan.

Penulis menemplak hebat cerita dongeng ini. Sehingga kini tiada sebarang bukti yang mendakwa kisah itu adalah benar. Setiap orang yang pergi berperang pasti meninggalkan mereka yang disayangi, tetapi mengapa tarikh dan kisah peperangan ini yang dipilih dan dijadikan alasan bahawa hari itu mesti diingati?

Penulis pernah meninjau perkara ini secara rambang kepada remaja-remaja yang tinggal di bandar, luar bandar, juga dihulu. Mereka juga tidak terlepas daripada menerima tempias ini. Tiada coklat, kulit lembu yang digoreng (keropok kulit) adalah penggantinya. "Asalkan ikhlas", kata mereka. Penulis akui, setiap kali perayaan itu penulis juga akan mendapat pelbagai saiz coklat dan bentuk yang menarik (bongkak sikit je). Segannya mereka mengatakan bahawa itu bukan pemberian sebagai kekasih, tetapi hanya bersempena memperingati hari kekasih.

Lihatlah betapa jahilnya masyarakat sekarang. Jangan kata di Malaysia, dunia juga tidak terkecuali daripada menerima tempias aura busuk ini. Mana mungkin agama mengajar kita sedemikian. Beginilah jadinya apabila dalam diri dan jiwa kita tidak mempunyai motivate SQ yang tinggi. Apabila tuhan tidak dijadikan sebagai SQ, maka Harry Potter lah yang menjadi SQ mereka, santa klaus, benda tahyul dan yang sekeluarga dengannya.

...WaAllahu a'alam...

Cinta dicari bukan kahwin penghujungnya...
Cinta abadi bukan dunia penghujungnya...
Cinta berganda bukan nafsu tujuannya...
Cinta dunia yang hakiki adalah kekasih untuk ditemui sebagai teman peribadi selaku pendidik bestari memberi zuriat yang digemari sebagai penyeri...




AriffSarip


No Response to "Cinta itu Iman!!!"

Leave A Reply