Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, February 3, 2009

PKPIM Sertai GMP Serah Memorandum

Posted on 9:40 PM by SyahiranMuhd

Saturday, 17 January 2009 18:27

15 Januari, Kuala Terengganu - Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) telah menyertai Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) di Kuala Terengganu untuk menyerahkan Memorandum Bantahan Terhadap PPSMI kepada calon Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu daripada Parti Islam se-Malaysia (PAS), Y.B. Abdul Wahid Endut yang juga merupakan ADUN Wakaf Mempelam. Penyerahan tersebut dilaksanakan oleh Timbalan Pengerusi GMP, Prof. Dr. Shaharir Mat Zain dengan disaksikan oleh Presiden PAS, Y.B. Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Y.B. Dato' Sri Anwar Ibrahim.

PKPIM diwakili oleh Exco Pendidikan dan Penyelidikan, Abu Qassim Nor Azmi yang turut mewakili mahasiswa berucap di pentas tersebut untuk melahirkan pendirian dan saranan PKPIM terhadap pihak berwajib di dalam isu ini. PKPIM dikenali sebagai NGO yang komited dan konsisten dengan penentangan terhadap PPSMI sejak dariapad pelaksanaannya pada awal tahun 2003.

Majlis tersebut dihadiri kira-kira 700 tetamu menyaksikan penyerahan memeorandum tersebut dengan ikrar Y.B. Abdul Wahid Endut untuk menyampaikan bantahan di dalam memorandum ini ke Dewan Parlimen.

Usaha PKPIM dan GMP untuk menyampaikan memorandum tersebut kepada Y. Bhg. Wan Ahmad Farid, calon Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu daripada Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR), tidak berhasil kerana tidak mendapat sambutan daripada parti tersebut. Usaha-usaha untuk mendapatkan maklumbalas daripada parti tersebut berhubung permohonan untuk penyerahan memorandum tersebut untuk disaksikan oleh Dato' Sri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia yang turut hadir di Kuala Terengganu pada hari ini tidak berhasil.

PKPIM telah berulaang kali menyatakan pendirian tegas PKPIM di dalam membantah PPSMI dan seterusnya berkempen untuk menyelamatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan yang dilindungi haknya oleh Perlembagaan Persekutuan, Akta Pelajaran dan Akta Bahasa. PKPIM turut menyatakn komitmen dan kesediaan untuk membantu Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) di dalam merangka pelan peralihan dengan penghentian PPSMI untuk kembali kepada Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar subjek Sains dan Matematik.


http://www.pkpim.net

No Response to "PKPIM Sertai GMP Serah Memorandum"

Leave A Reply