Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Monday, February 9, 2009

Dah latu jangan bergaduh lagi....

Posted on 11:27 AM by Admin KBloG

Semenjak zaman baginda Nabi Adam A.S lagi manusia sering bertelingkah dan berpuak-puak sampaikan berpecah-belah hinggalah kezaman nabi junjungan besar Rasulullah SAW. Pada zaman yang di panggil Jahiliah itu masyarakat pada masa itu berpuak-puak dan saling membanggakan keturunan masing-masing.

Hinggalah datangnya Islam setelah dilantik baginda sebagai Rasullullah ( Utusan Allah) sebagai penyampai kebenaran dari sudup pegangan, kepercayaan serta dalam kehidupan. Baginda bukan membawa tawaran wang, bukan jawatan dan bukan sebagai manusia ajaib yang bolah member nikmat kepada manusia selain Allah sahaja. Tetapi baginda membawa satu pengangan untuk semua manusia di dunia ini yang dipanggil AL-ISLAM.

Alllah SWT menurunkan Islam sebagai panduan kepada manusia kepada baginda untuk menyatukan mereka, menjadikan Islam sebagai garis panduan untuk melakukaan apa sahaja dalam kehidupan ,memberi pengertian tentang nilai-nilai sebenar manusia dan yang paliang penting sekali merupakan pengangan atau kepercayaan kita kepada tuhan yang sebenar bukan daalaam kalangaan makhluk. Firman Allah : “Sesungghnya Agama Yang Diterima Disisi Allah Ialah ISLAM”.

Selepas pemergian bagindaa SAW, ummat Islam bagaikan hilang tempat untuk bertanya dan semangat untuk memperjuangakn agama. Pada masa itulah sahabat-sahabat baginda menggunakan segala ilmu yang telah dipelajari sepanjang berada disamping baginda. Lalu bersepakat untuk melantik khalifah atau ketua lalu wajudlah Khulafa’ Arrasyidin iaitu yang dimulakan dengan Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Othman dan seterusnya Saidina Ali.

Pada zaman inilah timbulnya pelbagai masalah walaupun ada yang pernaah berlaku semasa baaginda masih adaa seperti golongan murtad yang kembali kepada kepercayaan asal, golongan yang percaya kepada Quran sahaja daan meninggalkan Assunnah, Ijama’ serta Qias dan juga golongan Syiah yang timbul selepas pembunuhan Saidina Ali.

Daripada sinilah ummat Islam semakin hari semakin rapuh kerana masing-masing mengikut pandangan masing-masing dan saling tidak mengalah tidaak kuraang juga yang berani mengkafirkan antara satusamalain. Kesan daripada itu orang kafir yang dilaknat Allah semakin bersatu hinggakan dapat menawan Negara Islam lalu memecahkan kepada beberapa Negara sebagai mana yang kita lihat sekarang selepas berlakunya perang dua kedua.

Ada usaha daripada beberapa Negara Islam untuk mengembalikan system khalifah tetapi malangnya setelah Negara dijajah fikiran ummat Islam juga di jajah kerana masing-masing berebut untuk ingin menjadi Khalifah hasil daripada itulah seluruh Negara arab mengambil sikap “Sepakat Untuk Tidak Sepakat Antara Satu Sama Lain”.

Hinggalah yang kita lihat sekarang, ada Negara Islam ditimpa bencana titapi Negara Bukan Islam yang sebuk membantu walaupun ada sebagian Ngo-ngo daripada Negara Islam juga turut meembantu. Ada Negara Islam terang-terang diserang , walaupan hanya berjiran tetapi hanya membuka mata, mendekatkan telinga tetapi tiada tindakan.

Wahai saudara-saudara ku yang ber Aqidahkan Allah dan berpandukan AlQuran dan berpengang dengan Islam, ayuh kita bersatu kerana kita sudah semakin di tindas oleh musuh yang membalas dendam selepas kekalahan mereka dalam peperangan oleh saudara kita yang terdahulu.

Ayuh kita semarakkan kembali semangat perjuanga Islam dengan kita serang kembali mereka dengan senjata-senjata mereka sendiri. Lupakanlah sengketa lama serahkan segala-galanya kepada Allah tuhan yang kita sembah. Marilah sama-sama kita memperkasakan kembali ukuwwah kita dan bersama-sama memulihkan kembali Aqidah serta akhlak saudara-saudara kita yang sudah lama terleka dibuai oleh musuh-musuh Islam. Takbirrrr!!!!!

Wassalam

Mohd Syahiran Muhammad

Malaysia Muslim.

Rujukan : Ust. Abu Zaki M.A in Usuluddin Malaya University( Pensyarah Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor)

Kitab Sirah Nabawi SMU

Kitab Aqidah Islamiah

Dato’ Sri Abdul Hadi Awang ( Malaysia of Islamic Party Leader )

Dato’ Md. Daud Iraqi ( Ulama Leader in PAS)

No Response to "Dah latu jangan bergaduh lagi...."

Leave A Reply