Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, February 3, 2009

Couple Versus Nikah.

Posted on 4:10 PM by Unknown

Urwatul Wusqa

Suara yang mengetuk pemikiran kita…

Pengarang: Ibn Ali

Couple versus Nikah.

Oh, mungkin artikel ini kalian lihat mengada-ngada sahaja, tetapi percayalah, ada baiknya untuk kalian baca hingga ke akhir dulu.

Dewasa ini cuba kalian lihat berapa ramai couple-couple yang belum berkahwin. Ramai kan? Persoalan yang mungkin timbul dalam kepala kita, adakah couple dibenarkan dalam syarak?

Makna Couple menurut Wikipedia adalah two members of an intimate relationship.

Maksudnya? Cari sendirilah. Atau tanya pada pensyarah.

Dalam satu soal jawab yang dikendalikan Ustaz Farid Ravi, mengatakan, sememangnya coupling diharuskan syarak sekiranya disertai wali atau mahram yang waras. Pertemuan pula tidak melibatkan perkara maksiat seperti bercumbu, mendedah aurat, bersentuh-sentuhan dan sebagainya. Biasanya wali atau mahram yang waras akan menjaga kehormatan jagaannya daripada ekploitasi.

OK. Cukup di situ saya petik. Sekarang kita tidak mahu memanjangkan perbahasan tentang couple ini kita pergi kepada nikah pula.

Ya, wajar sekali kita mempertimbangkan tentang nikah. Islam sesungguhnya bukanlah agama kependetaan. Bukan agama yang mengkasikan penganutnya. Jadi? Islam membenarkan pemeluknya menikah.

Asyik ditanya kepada sesiapa pemuda yang mahu berkahwin tentang soalan-soalan lazim ini, kerja apa, rumah dah ada ke? Gaji berapa sebulan? Ya, saya tak menafikan soalan ini ada baiknya tetapi kenapa kita rajin mempersusahkan nikah-kahwin dalam masa yang sama kita tak redo pula zina dan bersekedudukan bermaharajalela? Aneh bukan?

Allahu Taala mempunyai Sifat Ar-Rizq yakni memberi rezeki. Allah Yang Maha Agung berfirman dalam AlQuran yang bererti : Sesungguhnya Allah Maha Pemberi Rezeki, Yang Mempunyai Kekuatan, dan Yang Sangat Kukuh." [Az-Zariyat: 58]

Ar-Razzaq ertinya Yang banyak memberi rezeki secara luas (sebagaimana ditunjukkan oleh shighah mubalaghah bentuk kata yang menyangatkan.) Apapun rezeki yang ada di alam semesta ini berasal dari Allah Taala.

Jadi mau apa lagi dibimbangkan jika mahu menikah? Tak percaya dengan janji Allah? Ha, tetapi yang paling penting niat kita untuk datang ke muka bumi kampus dulu adakah cinta-nikah atau perjuangan mengaji?

Kalian pernah dengar nikah khitbah?

No Response to "Couple Versus Nikah."

Leave A Reply