Makluman

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sebahagian dari penymbang artikel KBloG, mudah sahaja cume ikut arahan ini

1. Hantarkan alamat emel anda ke bloggerkuis@gmail.com

2. Selepas 7 hari sila periksa emel anda

3. Jida ada maklumbalas dari kami, tekan pada mail kami dan ikut arahan yang diberi.

4. Setelah anda mengisi emel dan pasword blog anda dalam mail kami, sila periksa blog anda dan pasti kan ada ruangan KBloG pada "Dashboard anda"

Jika ada sebarang masalah sila emelkan pertanyaan kepada kami : bloggerkuis@gmail.com

Selamat mencuba :)

Mahasiswa Islam, Mahasiswa Yang Berpengetahuan dan Celik Pada isu2 Semasa


Klik Sini

Adakah Kita Begini?

Tuesday, February 10, 2009

Cerpen: Front Islam, Dengarlah.

Posted on 12:34 PM by Unknown

Kamu mahu dengarkah?

Kamu mahu dengarkah?

Nama saya Ali. Suka Muawiyah. Cinta Nabi. Adik saya nama Muhammad, Muhammad Al-Ghazali.

Yeah! Musim panas beberapa tahun lepas, bapa mengajak saya mengikutnya ke sebuah bangunan buruk, usang tetapi berwarna koko, sejenis warna yang cukup saya minat. Gee.

Ah-Ha-Ha-Ha

Bapa ini memang licik, memperdaya saya dengan 'kegulaan' saya. Hehe. Saya terpedaya, terpedaya dan terpedaya.

Pada hari itu, saya masih ingat lagi jam 3.2.7 petang, Selasa, Jamadil Awal, saya telah sah mendaftar sebagai seorang ahli Front Islam dan mengangkat sumpah di dalam sebuah bilik ( Stor kot. ) yang sederhana kecil dalam bangunan koko itu, tetapi dinding biliknya berbau harum dan berwarna coklat, satu jenis warna lagi yang saya gemari.

Bapa saya pelanggar sistem yang taat, tidak patuh. Bapa saya percaya Qutb adalah penawar, anti virus pada jahiliyyah.

Bapa saya berkata,

Ali,

Dengarlah,

Sistem ini adalah poyo,

Tumbangkanlah ia.

Saya mempercayainya. Saya tidak bersekolah sistem. Jadi saya merdeka. Saya ada 24 jam untuk buat apa-apa sahaja yang saya suka. Tetapi diari ibu saya yang kusam ada berpesan kepada saya,

`tiada berguna orang yang tidak menggunakan masanya dengan berguna.'

Saya menjadi pekerja Front Islam yang abang-abang kandung saya, suka panggil FI.

Saya jadi jurukamera. Tangkap foto orang jahat, buat banner besar-besar dalam blog, saya jadi blogger. Sebulan kemudian setelah selalu menulis tidak kurang sepuluh muka surat penuh Microsoft word dalam sehari,

Penulisan saya mantap! Penulisan kamu mantap dan terbilang! Kata seorang editor apabila mahu membodek saya menjadi salah seorang dari wartawannya.

Editor saya begitu mengkagumi Abu A'la Maududi. Saya cuma panggil wartawan agung itu sebagai Maududi, sahaja.

Saya berkawan dengan Erdogan dan Erbakan. Dua orang pemimpin muda Front Islam yang sedang meningkat naik nama mereka. Erbakan lebih kepada ego. Tidak mahu minta simpati, walau miskin dan selalu sakit tiba-tiba. Toleransi, rambut disisir kemas, bibir merah, berdedikasi, agak liberal dan tidak berkopiah putih adalah ciri-ciri Erdogan.

Saya bersama-sama Erdogan di dalam Cappuccino House sekarang. Menunggu Erbakan yang selalu datang lewat. Mata Erdogan selalu mencuri-curi melihat jam buruk di tangan saya. Sudah hampir empat puluh lima minit saya dan Erdogan menunggu Erbakan.

"Maaf kawan, aku lambat lagi seperti selalu."

Erdogan menarik kerusi mempersilakan Erbakan duduk.

"Maaf, seluar slack aku baru kering. Semalam kena mandi hujan. Air tak ada."

Erbakan berkata-kata apabila saya memandangnya semacam dan Erdogan memandang dengan simpati.

"Keperluan fisiologi rakyat jelata kena dipenuhi lebih-lebih dahulu sebelum yang lain-lain."

Itu kata saya beberapa puluh minit sebelum kedatangan Erbakan. Erdogan mengangguk-angguk sahaja.

Beberapa bulan berselang.

Erdogan mengsms saya, mahu berbincang sesuatu. Teksi memberhentikan saya ke sebuah kelab tari menari. Saya periksa dua kali alamat yang diberikan Erdogan.

Saya masuk lambat-lambat dalam kelab tari menari selepas buka pintu yang berwarna koko itu, saya obsess betullah pada warna koko.

Erdogan berkelip mata kepada saya tiga kali dan saya berkerut empat kali: Erdogan menari?

"Hey, aku tak pegang punggung aktres bernama Monggolia apa." Erdogan duduk dan memesan sesuatu untuk saya.

Saya jadi hiba sebenarnya. Sebenar-benarnya saya simpati dengan orang yang poyo, yang tidak faham erti kepimpinan, erti amanah dan tidak faham apa itu beza pemodenan dan pembaratan.

"Imam Albanna pun tidak seberani kau, yang berani menari tanggo di khalayak untuk mengurat pengundi, untuk mengatakan kau liberal, terbuka kononnya."

Pelayan datang mendulang sesuatu, saya senyum manis dan Erdogan mencuka.

1 Muharram.

Saya jumpa Erbakan. Tertidur di atas pangkin bawah pohon ketapang. Sejadah dilipat-lipat menjadi bantal di kepala. Hehe. Erbakan tidur tak pakai baju. Saya lihat di dahan pohon yang kurus ada sehelai t-shirt pagoda yang comot, lembab. Ada warna kuning, warna yang saya tak gemar.

Erbakan terjaga. "Ah, maaflah."

Saya, ah tak apa-apalah. Di hadapan kami sebuah bangunan baru milik Front Islam. Erbakan adalah buruh binaan. Sama juga dengan bapa saya. Tetapi rasa saya, bapa saya lebih loaded agaknya berbanding Erbakan.

Erbakan malu-malu menutup tubuh badannya yang berotot dan… seksi itu. Sejadah dijadikan pelindung. Kami kemudian makan nasi bungkus dan air sirap yang saya beli.

"Siyasah, bukan tongkat magik yang boleh ting-ting kan semua perkara."

Erbakan mahu memintas saya seperti selalu, ah saya tak benarkan.

"Tak silap saya, meskipun Mahdi Muntazar belum tiba, Khomeini tetap minta umat Islam laksanakan syariat, bukan? Islam itu bukan politik sahaja. Ya, benar, Islam itu syumul, politik ada sekali, tetapi bukanlah Islam itu terkurung di dalam politik, sebaliknya, politiklah yang mesti dikawal oleh Islam, masalahnya di sini, apa kenanya semua kita yang cuma jaga pintu siyasah?"

Erbakan terpinga-pinga, tanda saya terpaksa meneruskan… Dan nasi… Ah terpaksa ditinggalkan.

***

Saya berjalan-jalan di tepi bongkah-bongkah batu besar tepi sungai. Motokar hasil duit simpanan jadi wartawan saya tinggalkan dua ratus meter dari saya.

"Pergilah kau. Kau sudah dibeli agaknya."

Erdogan memandang saya, pura-pura simpati selepas Erbakan menjerit kepada saya. Saya pandang, tak puas hati. Saya kritik, jadi, apa?

"Kita tak sepatutnya pergi berdemonstrasi sahaja. Kita patut melepasi garisan sempadan kepartaian. Kalau kuasa jahiliyyah sekat jalan ini, kita guna jalan lain. Jika jalan lain halang, kita guna jalan lain-lain pula. Boo pada jahiliyyah.

Erbakan berjalan sahaja tanpa bercakap apa-apa. Rona muka Erbakan kelihatan merah, marah?

Erdogan saya kira pura-pura bertanya, gesit.

"Kafir, mereka memang dajal. Setan, setan, setan, bukankah semuanya salah mereka?"

"Salah kita jika segalanya kita salahkan mereka."

Saya berhenti apabila Erbakan berhenti di depan pintu.

Saya meneruskan lebih laju,

"Kafir, sekular, atheis, kapitalis, salib, sosialis nah, bukankah kerja mereka adalah merusakkan kita, apa kita nak kecoh lagi, musuh memanglah jahat, jadi patutkah kita menyangka, musuh baru menyerang kita, semalam?"

Saya masih lagi di sungai tetapi sudah di hujung. Front Islam menjadi pemerintah, tetapi pengisian TV-nya entah apa-apa. Apa, mereka sangka, Islam diturunkan untuk mengurung perempuan di rumah, memukul perempuan dan membiakkan kejahilan?

"Mereka bergaduh, bertelingkah?"

Saya beli suratkhabar mingguan yang bukan mainstream. Erbakan mahu keras kepala dengan idea-idea fundamentalisnya. Sementara Erdogan dengan dasar-dasar pro-liberalnya, lebih moderat.

"Hey, mereka ni, bukan buat kerja Nabi kah? Penyeruan kepada iman?"

Saya menggeleng kepala, laju-laju. Penjual suratkhabar keturunan mamak ini seakan menggigit saya dengan pertanyaan yang menyakitkan.

Beberapa bulan lagi berselang. Waktu pagi.

Saya naik motokar ke pusara bapa. Bapa pengagum Albanna dan Bennabi tetapi orang-orang seperti bapa jarang diambil peduli, orang-orang yang bekerja sebagai buruh binaan, orang-orang intelek yang bergaul dengan masyarakat.

"Bapa tak suka Erbakan bergaduh dengan Erdogan."

Kata-kata bapa dahulu berpusing-pusing di dalam kepala saya apabila saya pandang batu nesan.

"Mereka memang suka bergaduh ke bapa?" Saya bertanya, pura-pura tak tahu.

Bapa yang menarik telinga cawan meletakkan cawan perlahan-lahan.

"Bapa tak kisahlah mereka nak bergaduh. Islam bukan tak benarkan kita bermasam muka. Islam benarkan, tetapi Cuma tiga hari."

"Islam benarkan perbedaan pendapat tetapi tak izinkan perpecahan ummat!"

Saya dan bapa sama-sama serentak berkata perkataan-perkataan yang serupa.

Teringatkan bapa, saya jadi sebak. Mata saya berkaca, keluar air.

"Qutb, Bediuzzaman Said Nursi, menyerukan kepada Tuhan, Erdogan dan Erbakan ini, apa yang mereka buat?"

"Popular agaknya." Saya bercakap dengan suara yang lemah, perlahan, hambar. Sebenarnya saya mahu kata mencapap.

"Mata-mata musuh memerhati, ke mana mahu dipacu manusia. Kita tersilap, betul-betul tersilap."

"Maksud bapa?"

"Penyeruan terhadap iman, mana?"

Saya terkebil-kebil apabila menyedari Erbakan menyentuh bahu saya di belakang. Erbakan dan saya sama-sama tak bersuara apa-apa hingga Erbakan yang akhirnya bersuara ketika saya mahu pulang.

"Erdogan yang kau kata, sering kata moderat itu, aku tak boleh bersama dengan dia."

Jadi, apa? Saya tak bersuara. Saya mahu cepat-cepat keluar dari perkarangan kawasan perkuburan. Tengahari mahu muncul, mengusir pagi.

"Aku terpaksa melawan dia dengan idea-idea fundamentalis aku."

Apa, kau ingat, aku tak reti makna fundamental?

"Perpecahan memang tak dapat dielakkan, Erdogan terlalu liberal?"

Jadi, liberal itu salah? Betul-betullah kau ni fundamentalis, keras sangat. Kau ingat Islam boleh tertegak dengan kau mengada-ngada bersifat keras? Kau sangka, liberal jahiliyyah akan terhapus jika kau berambus?

Erbakan memegang bahu saya kuat-kuat, saya kuat-kuat katakan,

"aku tetap berjuang walau aku disisihkan, walau aku tak ada partai, aku tetap akan sepak punggung jahiliyyah."

Dan tengahari pun muncul.

No Response to "Cerpen: Front Islam, Dengarlah."

Leave A Reply